AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Min samboer ønsker veldig at vi gifter oss og har et stort bryllup. Problemet er bare at han har stor familie, og jeg har nesten ingen. Jeg føler dette veldig rart, da selvskapet sannsynligvis vil bestå av 20 venner (mine, dine, felles), 35 stykker fra hans familie... Samt meg og mamma. Jeg er enebarn, og kun min mor er i live. Farfar lever, men er syk. Min mor er enebarn, min avdøde far har 1 søster. Hun har 2 barn, som er en god del eldre enn meg og vi har aldri hatt naturlig kontakt. Min tante er gammel, så tror ikke hun orker noe bryllup. Har noen erfaring med dette? Jeg er redd jeg vil føle meg så i mindretall i mitt eget bryllup.... Det er ikke aktuelt for samboer at vi gifter oss uten selskap, han er altfor tradisjonsrik.Anonymous poster hash: be186...225 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 En vennine av meg har det som eg. Hun bare fylte opp md flere venner og venninner Anonymous poster hash: 5ab9c...bff
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Hvis du virkelig ønsker å gifte deg og ha et bryllup, så tenker du ikke på hvem som tilhører hvem. Du kan jo ikke fikse en stor familie i en fei. Du får tenke at hans familie er/blir din familie. Jeg hadde ikke tenkt noe særlig over det. Anonymous poster hash: 8bb84...99a 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 Akkurat sånn hadde jeg det også. Min familie var bare mamma, pappa og meg. Mannen har 3 søsken m/partner og 4 onkler med kone og barn+++ Han hadde forsåvidt flere venner enn meg også, selv om disse med tiden også har blitt mine venner. Så jeg tenkte jo litt på det når vi planlan bryllupet, og syns jo det er leit at jeg nesten ikke har familie. Men jeg har blitt superglad i svigerfamilien og ser på de som min familie nå. Og tror ingen tenkte over det i bryllupet, i hvertfall ikke jeg. Og dagen ble like perfekt som jeg hadde sett for meg:) Anonymous poster hash: 78807...1b5 1
Biloba Skrevet 7. mai 2015 #5 Skrevet 7. mai 2015 Misliker du familien hans? Vielsen symboliserer jo at dere blir en familie, og at du også blir inkludert i hans storfamilie, samt at han blir et tilskudd i din lille familie. Synes det høres koselig ut, jeg, hvis det er trivelige mennesker. Ville du foretrukket at hans familie også var så liten?
Wildstar Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Det er ikke en konkurranse om hvem som har flest, inviter de du vil ha med, også kos deg med de, uansett hvor mange eller få det er =) 1
mara2012 Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Sånn har jeg det også. Min mor står meg nærmest, ellers har jeg en far og familie på farssiden, men vi har ikke mye kontakt. Hadde heller spedd på med gode venner og ikke tenkt så mye på det
Bettina82 Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 Vi hadde det litt som dere, selv om jeg har en litt større familie enn deg. Han hadde utrolig mye mer familie en meg. Vi løste det med at jeg inviterte flere av mine venninner med følge.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #9 Skrevet 8. mai 2015 Jeg har også kronisk liten familie, det blir liksom kun min bror og han har ikke partner eller barn:P Blir selvsagt å invitere vennene mine evt. med partner/barn, men selv da blir det mindre enn 10stk. Men jeg velger nå å tenke på det slik, at når vi er gift så er det ikke min og hans familie lengre, men vår familie:) Anonymous poster hash: e52b4...608 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #10 Skrevet 8. mai 2015 TS her... Jeg har "kun" 5 venninner med følge jeg kan invititere. Min svigerfamilie tar i tillegg veldig stor plass, og mener ofte noe om alt og alle. Jeg er derfor veldig bekymret for at jeg kommer til å bli litt statist i mitt eget bryllup. Familien hans har et par merkelige "tradisjoner" på bryllupsfesten jeg ikke ønsket at vi skulle ha. Jeg ble nedstemt, fordi samboer og familien hans ville opprettholde disse "tradisjonene". Jeg er ikke spesielt lett å overkjøre.... Sånn egentlig. Uff.. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til dette... (Vi er i fasen med å finne en dato...)Anonymous poster hash: be186...225
Jobbermedbarn Skrevet 8. mai 2015 #11 Skrevet 8. mai 2015 Du skriver at det ikke er aktuelt for samboer og gjøre det på en annen måte, vel du har jo noe og si her du også! Hva vil du egentlig? Det må du finne ut også må du prate med han! Dette er dere to sin dag, og da er det dere som må finne ut hvordan dagen skal være! Kanskje kan dere ha noen tradisjoner fra hans fam, men ikke alle? Du skal i alle fall føle deg vel i ditt eget bryllup! 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #12 Skrevet 8. mai 2015 Jeg ønsker helst å reise til Spania, hvor vi ellers er mye, og ha et enkelt bryllup der. Men alle i den slekten har hatt et stort fint bryllup, så det er dermed uaktuelt for han å skuffe foreldrene. Svigers er ålreit elles altså... Men dette plager meg. Det høres sikkert ut som jeg ikke tar til motmæle og bare aksepterer. Men det er ikke helt slik. Han er bare ikke å rikke i denne sammenhengen. Anonymous poster hash: be186...225 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #13 Skrevet 8. mai 2015 Min samboer ønsker veldig at vi gifter oss og har et stort bryllup. Problemet er bare at han har stor familie, og jeg har nesten ingen. Jeg føler dette veldig rart, da selvskapet sannsynligvis vil bestå av 20 venner (mine, dine, felles), 35 stykker fra hans familie... Samt meg og mamma. Jeg er enebarn, og kun min mor er i live. Farfar lever, men er syk. Min mor er enebarn, min avdøde far har 1 søster. Hun har 2 barn, som er en god del eldre enn meg og vi har aldri hatt naturlig kontakt. Min tante er gammel, så tror ikke hun orker noe bryllup. Har noen erfaring med dette? Jeg er redd jeg vil føle meg så i mindretall i mitt eget bryllup.... Det er ikke aktuelt for samboer at vi gifter oss uten selskap, han er altfor tradisjonsrik.Anonymous poster hash: be186...225 Jeg kan fortelle deg en ting: En av mine tanter har ni søsken (Ja, du leste riktig! Alle er av samme mor og far, og ja vi er kristne.) Mannen hennes (min onkel) har kun 1 søsken så vidt jeg husker! Det må ha vært veldig tydelig for de da de giftet seg, men jeg tenkte ikke noe nevneverdig over det i bryllupet. Har du noen venner du kan invitere? Gode kollegaer? Personlig tror jeg at de som kommer i bryllupet deres er glade i dere, og vil dere det beste. Det kan umulig ha noe negativt å si for gjestenes opplevelse av dagen. Eneste jeg kom til å tenke på: Det var litt av det samme når jeg og min mann giftet oss i og med at vi inviterte alle tanter og onkler. Selv om mannen min har relativt mange søsken så var det noen av den eldre generasjonen i kirka som hadde fått for seg at mannens gjester skulle sitte på den ene sida i kirka, og brudens gjester på den andre (visstnok tradisjon?), og det la jeg som brud tydelig merke til da jeg gikk inn i kirka at det var en markant forskjell der slik at jeg ble faktisk nesten litt skuffet da jeg kikket på hans side. Ingen hadde fortalt meg noe om denne tradisjonen på forhånd, hadde i alle fall ikke tenkt på det. Men på min side var det jo da ganske mange. Men man må prøve å finne kompromiss for hvordan man kan feire dagen slik at både brud og brudgom kan ha det gøy. Nå har jeg jo "kun" giftet meg en gang (satser selvsagt på at det kun blir med den ene) men på min dag hadde vi så mange gjester at jeg hadde nok å tenke på med å snakke med de som var der og følge det fastlagte programmet slik at jeg hadde ikke rukket å tenke noe over ujevn fordeling av hvem av oss gjestene "tilhørte" på festen. Man har som regel nok å tenke på den dagen. Anonymous poster hash: fc40a...495
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #14 Skrevet 8. mai 2015 TS her... Jeg har "kun" 5 venninner med følge jeg kan invititere. Min svigerfamilie tar i tillegg veldig stor plass, og mener ofte noe om alt og alle. Jeg er derfor veldig bekymret for at jeg kommer til å bli litt statist i mitt eget bryllup. Familien hans har et par merkelige "tradisjoner" på bryllupsfesten jeg ikke ønsket at vi skulle ha. Jeg ble nedstemt, fordi samboer og familien hans ville opprettholde disse "tradisjonene". Jeg er ikke spesielt lett å overkjøre.... Sånn egentlig. Uff.. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til dette... (Vi er i fasen med å finne en dato...)Anonymous poster hash: be186...225 Fra en som har latt seg overkjøre litt av den eldre garde i sitt eget bryllup: IKKE GÅ OVER DINE EGNE GRENSER OG ØNSKER. DU OG DIN MANN ER DE SOM BESTEMMER HVORDAN BRYLLUPET SKAL VÆRE! Anonymous poster hash: fc40a...495 1
Alja Skrevet 8. mai 2015 #15 Skrevet 8. mai 2015 Jeg måtte telle nå, og med hans og min familie + venner blir det kanskje 35 stk. Begge har små familier. Det er jo i grunn ikke antall gjester som er det viktigste da....
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #16 Skrevet 9. mai 2015 Hos oss var det omvendt. Jeg hadde kjempefamilie og min mann veldig liten familie. Men vi løste det veldig greit ved at han betalte for 1/3 av bryllupet, jeg for en 1/3 og foreldrene mine uansett ønsket å bidra med 1/3 av summen. Og til sammen ble vi 56 stk. Og vi rakk ikke å prate med halvparten uansett!Anonymous poster hash: aecca...e13
Jade Skrevet 9. mai 2015 #17 Skrevet 9. mai 2015 (endret) Ikke tell gjester. Det som teller er at de du er glad i skal være der. Ikke hvor mange de er. Det er to stykker som har stemmerett i dette bryllupet. Du kan derfor ikke bli nedstemt. Sett foten ned nå! Dere skal bli enige om alt. Du og han. Gir du deg på noe, må han gi seg på noe annet. Svigermor kan bestemme så mye hun vil neste gang HUN skal gifte seg. Spør din forlovede om han har glemt hvem han skal gifte seg med! Og ikke ha adskilt i kirken hvem som hører til hvem. Endret 9. mai 2015 av Jade
Sol79 Skrevet 9. mai 2015 #18 Skrevet 9. mai 2015 I vårt bryllup talte mannens familie 35 stk, mens min tilsvarende familie var på 8 stk. Ba noen søskenbarn av mamma som i praksis har vært som tanter og noen grandtanter, samt de nærmeste vennene til mamma. Tenkte ikke noe over det i det hele tatt i bryllupet.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #19 Skrevet 10. mai 2015 Hos oss ble det også slik, bare omvendt. Metket ikke noe til det, bryllup gjør jo oss også til en stor familie.Anonymous poster hash: cf78a...975
Gjest Wei Wei Skrevet 10. mai 2015 #20 Skrevet 10. mai 2015 Det må da ikke være lik antall fra begge sider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå