Gå til innhold

Hva bør stå på gravstøtta til bestefar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han het offisielt Sverre Otto Thomassen (Ok, noe annet, men blir tilsvarende). Men det første navnet ble aldri brukt, og alle kjenner ham som Otto Thomassen. Tror folk i bygda ikke visste hva han "egentlig" het før man kunne se offisielle navn i skattelister og sånn.

Er litt som Otto Jespersen faktisk, som egentlig heter Hans Otto Jespersen.

Men jeg mener jo at hans navn som alle kjenner ham som, Otto Thomassen, er det som bør stå på gravstøtta. Men ser ut til at det går mot "han er døpt Sverre Otto, så da må det stå". Synes det blir rart å gå på graven og se nærmest navnet til en ukjent stå på graven!

Han ble ikke spurt om dette selv, for øvrig.

Anonymous poster hash: f777c...19e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns fullt navn på gravstøtta, også navn som ikke har vært i bruk. Det er også det som er vsnlig.

Gøy å se hva folk het på gravstøttene bortover. Folk skjønner uansett at det har pga årstallene.

• Liker 4
Skrevet

Fult navn bør stå. Evt (Sverre) Otto . Ser andre også har satt kallenavn på støtta. Feks Pernille Olsen "Nille" på linja under.

• Liker 1
Skrevet

Det får nesten være opp til hver enkelt. Flere tilfeller hvor de bruker begge fornavn på gravstøtta selv om det er bare ett av navnene som blir brukt, - uansett om det er første eller andre fornavn. Jeg vet om en gutt som døde som liten, la meg si at han het Jørn Daniel (arrangert), men han brukte bare Daniel. På hans gravstøtte står det Jørn Daniel, selv om han brukte bare Daniel. Der mente de vel at begge fornavnene skulle stå, fordi det var jo det han het. Min oldefar døde ung i en ulykke. La oss si at han het Jørgen Kristoffer Abelsen (arrangert), men brukte bare Jørgen. Og ble kalt Jøran. Der står det Jørgen Abelsen på gravstøtta.

Jo det er mest riktig med fullt navn :) De som kjenner han godt, vet jo hva han ble kalt, og de vet når han ble født og når han døde

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg synes det bør være fullt navn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig med fullt navn, det er 50/50. Jeg driver med slektsforskning så det har jeg sett. Kathrina har alltid blitt kalt Ina, ja da ble hun gravlagt som det også.

Jeg syns fullt navn er fint, men er navnet praktisk talt ubrukt og personen ikke er kjent med det, da syns jeg man kan droppe det.

Anonymous poster hash: ee130...f77

AnonymBruker
Skrevet

Nei, når jeg tenker meg om er det faktisk mer vanlig med ett navn. Det er faktisk ikke like ofte folk er gravlagt med mellomnavn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig med fullt navn, det er 50/50. Jeg driver med slektsforskning så det har jeg sett. Kathrina har alltid blitt kalt Ina, ja da ble hun gravlagt som det også.

Jeg syns fullt navn er fint, men er navnet praktisk talt ubrukt og personen ikke er kjent med det, da syns jeg man kan droppe det.

Det er nettopp det, det er egentlig helt ukjent for folk. Så frykter nærmest folk ikke vil skjønne at det er hans grav.

Skrevet

Jeg syntes døpenavnet bør stå på gravsteinen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp det, det er egentlig helt ukjent for folk. Så frykter nærmest folk ikke vil skjønne at det er hans grav.

Jeg syns det ofte er fint med fullt navn, men i ditt tilfelle syns jeg absolutt det holder med "Otto".

Ulogisk å skulle ta med et navn som folk ikke kjenner han som, og som ikke har vært brukt.

Skrevet

Margrethe ble alltid kalt Grethe, ble dermed også dødsannonse og gravstøtte med bare Grethe på. Sant det ja, - men at hun faktisk het Margrethe og ikke "bare" Grethe, det visste jeg ikke før mange år etter at hun var død. Så hadde det stått Margrethe på gravstøtta hennes så hadde jeg kanskje vært litt i stuss. Ikke godt å vite hva man skal mene om den saken... Så ja...det får nesten være opp til hver enkelt

AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor fikk bare kallenavnet sitt på gravstøtten. La oss si det var Tulla, hun hadde selvfølgelig et vanlig navn, men som her var det ingen som kjente henne under det navnet. Det ville vært veldig unaturlig å ha hennes fulle navn på gravstøtten...

Anonymous poster hash: 0e102...a27

• Liker 1
Skrevet

Synes det burde stå "brb"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...