Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faan. Jeg skulle laste opp et bilde fra Macen og endret derfor bare filnavn, slik jeg kunne på min gamle Windows.
Endret tittel bak, og fjernet .png til .jpg.
Nå er alle lagret som alias, og jeg aner ikke hvordan jeg får byttet de tilbake!

fml

Anonymous poster hash: 99ae5...b83
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner ikke originalobjektet for aliasene! wtf gjør jeg?
Føler meg som en dust. Ny mac..

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du har gjordt.

(Hvilket demonstrerer hvorfor det er idiotisk å kalle ett program på en applikasjonsbasert plattform til generiske ting som Bilder. )

Bildene i programmet Bilder er bare bilder, ikke filer. (alle de reelle filene lagres i ett eget filsystem, med noen spesielle funksjoner. ) Så jeg skjønner ikke hva du snakker om når du snakker om alias.

Og du kan ikke bare skifte filnavn fra .png til .jpg , dette er to vidt forskjellige filtyper, og kan skape store problemer , selv på windows. (Selv om det er få programmer som kun støtter en av dem og derfor vil krasje.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du har gjordt.

(Hvilket demonstrerer hvorfor det er idiotisk å kalle ett program på en applikasjonsbasert plattform til generiske ting som Bilder. )

Bildene i programmet Bilder er bare bilder, ikke filer. (alle de reelle filene lagres i ett eget filsystem, med noen spesielle funksjoner. ) Så jeg skjønner ikke hva du snakker om når du snakker om alias.

Og du kan ikke bare skifte filnavn fra .png til .jpg , dette er to vidt forskjellige filtyper, og kan skape store problemer , selv på windows. (Selv om det er få programmer som kun støtter en av dem og derfor vil krasje.)

Skjønner knapt hva jeg har gjort selv.

Hadde masse skjermdumper som lå i mappe på skrivebordet og jeg trodde jeg kunne endre navn på dem i Finder, altså bytte filformat. Det kan jeg altså ikke...

Og nå finner jeg ikke originalene, hvilket skal gå an når man har lagt alias. Er så lei mac, skjønner aldri noen ting!

Skrevet (endret)

Skjønner knapt hva jeg har gjort selv.

Hadde masse skjermdumper som lå i mappe på skrivebordet og jeg trodde jeg kunne endre navn på dem i Finder, altså bytte filformat. Det kan jeg altså ikke...

Og nå finner jeg ikke originalene, hvilket skal gå an når man har lagt alias. Er så lei mac, skjønner aldri noen ting!

Hvis filene er tomme ikoner i finder, er det orginalene. Du må endre navn tilbake til det orginale endelsen, men siden jeg ikke vet hvordan du har fått tuklet med metainformasjonen om typen (er disken en FAT partisjon?), så er jeg litt i tvil om hvordan du gjør den siste konverteringen.

Mac bruker normalt sett ikke filendelsen til noe; det ligger egne områder i filsystemet som forteller hvilken type filen er , så filnavnet er irrelevant. Så når jeg her kopierer en fil til arbeidsflaten og skifter navn på den til noe tåpelig, så er previewikonet fortsatt tilstede, og ser jeg på info forteller den fortsatt at det er en jpeg fil.

Har du valgt høyre mus klikk på noen av aliasene og valgt "Vis info..."?

Endret av Druid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...