Gå til innhold

Hvordan kontakter dere læreren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde ha snakket med min datters lærer om hvordan det går med henne sosialt på skolen, men er litt usikker på hvordan jeg skal komme i kontakt med læreren.

Vi har fått et mobilnummer, men lærerne er vel gjerne opptatt mesteparten av dagen, og jeg aner ikke når det passer å ringe. SMS er vel bedre, men synes det er vanskelig å forklare problemstillingen i en kort sms.

Helst ville jeg sendt mail siden det kan leses når læreren har tid, men de har ikke lov til å gi oppysninger av sensitiv art via mail i tilfelle noen uvedkommende leser mailen. Er litt usikker på om det betyr at jeg heller ikke kan beskrive problemstillingen i en mail? Da er det jo mitt ansvar om ting leses av feil person, ikke skolens?

(Sist jeg trengte å ta opp noe fikk jeg svar på en lapp som ble lagt i sekken - jeg ser ikke helt at det er noen tryggere måte å gjøre det på. Litt mer sannsynlig at lappen blir dratt opp av sekken sammen med noe annet og havner på gulvet hvor de andre elevene kan lese den, enn at noen hacker seg inn på lærernes mail, vil jeg tro... )

Hva gjør dere andre?

Anonymous poster hash: 31679...34e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ringer kontoret, legger igjen beskjed om at dem kan ringe meg.

Gjest EpleDrue
Skrevet

Ville sendt en sms og spurt om han kunne ringe når han evt har tid? Fortell litt hva det gjelder. Evt om du kan få et møte med han en ettermiddag på skolen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer, og hadde ønsket at du sendte en sms. Der du hadde skrevet at du ønsket en samtale, gjerne over telefon, og når det evt. passer at du ringer. Slik hadde jeg som lærer fått muligheten til å sette et tidspunkt der jeg visste at jeg hadde tid til å snakket med deg :) Skole-hjem samarbeidet er viktig, og jeg stiller alltid opp for foreldre om de ønsker kontakt. Blir dog litt sur på sms mottatt etter kl 20 :P

Anonymous poster hash: 06a0b...16a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Send en melding og spør om læreren kan ringe deg når h*n har tid :) Eventuelt ring kontoret og si det samme :)

Anonymous poster hash: 5c934...4b7
AnonymBruker
Skrevet

Be om et møte med læreren, der kan dere snakke fritt, hvis mail er noe skolen vil unngå. Selv bruker jeg mail både som lærer og som foresatt. Veldig greit i en hektisk hverdag.

Anonymous poster hash: 258d0...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer, og hadde ønsket at du sendte en sms. Der du hadde skrevet at du ønsket en samtale, gjerne over telefon, og når det evt. passer at du ringer. Slik hadde jeg som lærer fått muligheten til å sette et tidspunkt der jeg visste at jeg hadde tid til å snakket med deg :) Skole-hjem samarbeidet er viktig, og jeg stiller alltid opp for foreldre om de ønsker kontakt. Blir dog litt sur på sms mottatt etter kl 20 :P

Anonymous poster hash: 06a0b...16a

Bare det, og ikke noe om hva det gjelder? Det er jo ikke alt som haster like mye, så jeg tenkte det ville være greit med en kort forklaring så læreren får en ide om hvor snart vi bør snakkes, og også om samtalen vil ta tid eller bare er en kort beskjed?

Anonymous poster hash: 31679...34e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer. Foreldre sender som oftest en sms eller så ringer de. Har jeg ikke anledning til å ta den ringer jeg opp igjen når jeg kan. Ofte avtaler vi tidspunkt for en samtale eller så tar vi det der og da.

Anonymous poster hash: 9d908...aa6

Skrevet

Jeg foretrekker å enten få en sms eller en Mail med kort beskrivelse av hva det gjelder- uten personlige opplysninger- og heller ringe foresatte opp når jeg har tid. Er også greit om foresatte ringer kontoret og legger igjen beskjed om at jeg skal ringe opp igjen, men er absolutt best om jeg har en idé om hva det gjelder før jeg ringer. Noen ganger gjelder det noe som har skjedd på skolen som jeg må innhente mer info om, og da vil jeg gjerne gjøre det før jeg ringer tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Skriv i meldingsboken at du ønsker en samtale eller et møte.

Anonymous poster hash: be023...504

Skrevet

Jeg bruker mail mye, spesielt til å få bekreftet fravær, gi/få korte beskjeder eller gjøre avtaler. Får også en del SMS, og noen ringer på de merkeligste tidspunkt. Jeg ble oppringt på nyttårsaften en gang, der en forelder skulle gi beskjed om at de reiste bort og poden ikke kom første skoledag etter jul... Var på fest jeg da. ;)

Send en sms eller en mail der du skriver at du ønsker en samtale om barnet ditt, og be læreren om å ringe deg opp eller foreslå et tidspunkt der det passer at du ringer.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Eg er lærar og brukar kun mail/tlf på kontoret til skulen. Foreldre ringer kontoret og eg ringer opp att. Etter kl 16 har eg fri frå jobben. Eg har ikkje delt ut mobilt. mitt til nokon foreldre.

Skrevet

Jeg bruker å skrive i meldingsboka, ber læreren kontakte meg når hun har anledning.

Det går også an å ringe kontoret på skolen og legge igjen beskjed om læreren kan ringe. Trenger ikke utdype hva det gjelder.

Skrevet

Vi sender som regel SMS, så kan enten læreren eller vi ringe opp igjen når det passer å ta en samtale. Det samme gjør læreren om det er noe.

AnonymBruker
Skrevet

Eg er lærar og brukar kun mail/tlf på kontoret til skulen. Foreldre ringer kontoret og eg ringer opp att. Etter kl 16 har eg fri frå jobben. Eg har ikkje delt ut mobilt. mitt til nokon foreldre.

Jeg er nok vesentlig mer liberal enn deg, og jeg synes det er veldig greit med sms, så ringer jeg tilbake når jeg har tid. Vi har også begrensninger på hva vi kan svare på på mail/ Lms, men foreldre står fritt til å forklare hva det gjelder i sine henvendelser. TS, vær uansett ikke redd for å ta kontakt, kontaktlærerjobben innebærer hjemskolesamarbeid, og om læreren ikke var interessert i dette, så ville vedkommende ikke tatt på seg den rollen.

Anonymous poster hash: 55503...963

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Jeg er nok vesentlig mer liberal enn deg, og jeg synes det er veldig greit med sms, så ringer jeg tilbake når jeg har tid. Vi har også begrensninger på hva vi kan svare på på mail/ Lms, men foreldre står fritt til å forklare hva det gjelder i sine henvendelser. TS, vær uansett ikke redd for å ta kontakt, kontaktlærerjobben innebærer hjemskolesamarbeid, og om læreren ikke var interessert i dette, så ville vedkommende ikke tatt på seg den rollen.

Anonymous poster hash: 55503...963

Deg om det

Eg har min polisy som rektor har anbefalt oss å ha. Heim-skulesamarbeid er fullt mogleg å få til å før kl 16. Det har eg erfart gjennom 14 år som lærar.

Skrevet

Jeg er også lærer, og alle foreldrene har fått beskjed om å sende sms - slik at jeg kan ringe opp igjen når det passer meg.

Ellers er det fritt frem å ringe meg også, hvis det ikke passer lar jeg være å ta telefonen, og ringer opp når jeg har anledning.

Ikke ofte at telefonen ringer på tider jeg synes er upassende, da er det som regel noe spesielt som gjør at vi må prates med umiddelbart.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og prøver å unngå bruk av privat mobil i jobbsammenheng. Skolen dekker jo ikke utgiftene. Foreldre kommuniserer for det meste via mail. Sms for å gi beskjed raskt. Det er 2 innlogginger man skal gjennom for å komme til mail, så jobbmail er mye tryggere enn privat.

Anonymous poster hash: 4eb8e...a97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...