Gjest Hufsa0991 Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Hei! Jeg leier en sokkelleilighet. Utleierne vet at badet ikke er godkjent etter forskriftene. Før jul ga jeg dem beskjed om at jeg er bekymret for at det skal bli fuktskader, og at jeg er redd for å få skylden - og å måtte ut med masse penger hvis noe skulle skje. De var ikke noe bekymret. I dag da jeg dusjet, oppdaget jeg at sluket var blitt litt tett, og det hadde rent litt vann ned på gulvet. Dusjen er nemlig på et platå, og det er nesten ikke helling ned mot sluket. Det var ikke så masse vann på gulvet, men et tynt lag over det hele. Gulvet er flislagt (kanskje fra 70-tallet). Jeg tørket opp vannet, og tenkte ikke videre over det - annet at jeg måtte kjøpe Plumbo til sluket. -Men så, en halv time sendere, da jeg gikk på gulvet utenfor badet, hørte jeg surklelyder! Jeg skjønte jo at det måtte være fra "oversvømmelsen" på badet. Sjekket lista under baderomsdøra, og det er en åpen sprekk mellom badegulvet og gulvet i gangen. Det er vel ca. en halv kvadratmeter gulv det er vann under- der det surklet når jeg tråkket der. Nå surkler det ikke lenger, men det er kanskje fordi vannet har fordelt seg jevnere under gulvet. Det er laminatgulv. Under gulvet, ligger det plastikkmatter, og så er det betong under det. Jeg er sikker på at det samme som skjedde meg i dag, også har skjedd forrige leieboer. Jeg har alltid stusset over at laminatgulvet i gangen utenfor badet har vært litt bølget og forhøyet akkurat der, og nå skjønner jeg antageligvis hvorfor. Hva er sjangsene for store skader her, tror dere? Det er i utgangspunktet en betongkjeller - betong bak all fasade. Det er kanskje ikke så stor sjangs for mugg og råte, hvis det bare er betong, plast og laminat? Er det verste som kan skje at gulvet blir enda litt mer "krøllete"? Jeg eier jo ikke nåla i veggen. Er student med kun studielån, så jeg er så utrolig nervøs for at dette skal ruinere meg? Jeg håper jeg er overdramatisk. Er det jeg eller boligeier som er ansvarlig? De vet at badet ikke er tett, og har valgt å ikke gjøre noe med det. Jeg visste jo også det, men jeg må jo bruke badet likevel. Jeg "oversvømte" ikke badet med vilje, eller tettet sluket med viten og vilje. Jeg har mest lyst til å late som ingenting, og håpe på det beste. -Men det er jo feigt av meg, jeg vet det. Bør jeg si i fra? Risikerer jeg at alt blir verre hvis jeg lar være å si i fra, og håper at det bare tørker av seg selv? Det er jo bare et lite område, og laminaten er ikke tett i sprekkene, så vanne kan i beste fall fordampe? Setter pris på innspill! Gjerne fra folk som vet hva de snakker om! Takk
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 Dette MÅ tas tak i. Før det blir råte og mugg (Om det ikke er det allerede) Det kan fint bli mugg på både laminat og mur, og dette er ikke spesielt helsevennlig... Ta kontakt med kommunen du bor i for videre hjelp Anonymous poster hash: a1222...885
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Finn deg et annet sted å bo!Anonymous poster hash: 671db...604
Brimi Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 Du bør nok si ifra. Også ville jeg fått det skriftlig at de visste om det når du flyttet inn.
Gjest Godjente Skrevet 7. mai 2015 #5 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Et bad skal jo kunne brukes på vanlig måte, så dette er utleierne som skal ordne opp i. Gi beskjed til dem at badet ikke er tett og må ordnes opp i , ellers må du finne deg en ny plass å bo pga eventuelle råteskader som kan dukke opp. Og du vil ikke ha helseskader pga det. Det er jo ikke du som leieboer som skal betale deres bad de leier ut, du må jo få ta deg en dusj uten å være redd for lekkasjer. Endret 7. mai 2015 av Godjente 2
Tvist Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Et bad skal jo kunne brukes på vanlig måte, så dette er leietakerne som skal ordne opp i. Gi beskjed til dem at badet ikke er tett og må ordnes opp i , ellers må du finne deg en ny plass å bo pga eventuelle råteskader som kan dukke opp. Og du vil ikke ha helseskader pga det. Det er jo ikke du som leieboer som skal betale deres bad de leier ut, du må jo få ta deg en dusj uten å være redd for lekkasjer. Leietaker og leieboer er det samme.
Gjest Godjente Skrevet 7. mai 2015 #7 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Leietaker og leieboer er det samme. Mener selvsagt utleier Fort gjort å skrive feil, har rettet det nå. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det Endret 7. mai 2015 av Godjente
melatonin Skrevet 7. mai 2015 #8 Skrevet 7. mai 2015 Det er rart uteleierene ikke tar tak i det, det vil jo bare bli verre å fikse opp i jo lengre tid det går. Jeg ville ha hatt det skriftlig at badet ikke er godkjent og at de vet at det kan oppstå skader, slik at du har ryggen fri. Synes ikke at det er riktig at du skal bekymre seg for noe som faktisk ikke er din skyld. Som utleier selv, så hadde jeg vært redd for at det kunne bli mugg som resulterer i helseskader hos både leietager og for oss.. Hvis de ikke reagerer eller gir deg noe skriftlig så hadde jeg begynt å lete etter noe annet.
Gjest Hufsa0991 Skrevet 7. mai 2015 #9 Skrevet 7. mai 2015 Jeg tror ikke jeg trenger det skriftlig - at de vet at badet ikke er godkjent. Badet ble sist pusset opp for rundt 50 år siden. Det er tydlige sprekker over alt, som har vert der i flere år. Og det er løsninger på badet som er mindre praktiske, ettersom at mannen som eide huset før, pusset opp selv. Altså et amatøroppusset bad. Det kan alle se. Og flisene, dusjen og doen, bærer preg av å være 50 år gammelt, for å si det sånn
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #10 Skrevet 7. mai 2015 Du overreagerer. Selvsagt kan de ikke få deg til å betale for dette. Men du må gi de beskjed om hva som skjedde nå med en gang. Du burde gjort det så fort du hørte det surkle slik de kunne fått hørt det selv.Anonymous poster hash: 9673e...e74 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #11 Skrevet 7. mai 2015 Ta det med ro, du kommer aldri til å bli stilt ansvarlig for vannskader på et bad som ikke er etter forskriftene, så lenge du bruker badet på normalt vis. Sløve folk! Jeg ville alsdri leid ut noe sånt. Men si ifra om det, og notér deg i tillegg hva som har skjedd, når det har skjedd, og at du har informert. Anonymous poster hash: 739d2...292
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #12 Skrevet 7. mai 2015 Det finnes ikke noe som heter et ikke godkjent bad. Når man snakker om bad som ikke er etter forskriftene tenker man på nye bad hvor membranen ikke har blitt lagt at fagfolk. Tror ikke du skal bekymre deg for at du blir erstatningsansvarlig for et 50 år gammelt bad, men rense sluket er din jobb. Er sikkert mye digg gammelt hår der.Anonymous poster hash: 8d1f6...53a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå