Gå til innhold

"Trassalder" og biter seg selv. Vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lille på tre har rett som det er et lite anfall av "alt i hele verden er feil", også kjent som raserianfall. Det er helt vilkårlige ting som utløser det, men felles for situasjonene er at han skriker gjennomtrengende av full hals, tramper med beina og stapper én hånd i munn og biter på den.

Er det vanlig at de går løs på seg selv sånn? Det ser mest ut som han blir så frustrert at han må få det ut på et eller annet fysisk vis. Ser for meg at han fort kunne kastet ting veggimellom, for eksempel. Istedenfor er det hånda hans det går utover. Heldigvis ikke så hardt at det blir merker...

Hvordan reagerer deres små på sånne raserianfall?

Anonymous poster hash: dc20f...7e5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal nevnes at vi stort sett klarer å håndtere raserianfallene ganske greit. Her fungerer en kombinasjon av masse kos og distraksjon. Først ta ham på fanget/armen og stryke på og kose, så pense oppmerksomheten over på noe annet.

Alle forsøk på å forklare og snakke til kan vi derimot bare glemme.

Anonymous poster hash: 3a57b...b2a
Skrevet

Selv pleide jeg å løpe inn i vegger og dunke hodet mitt i gulvet. Så... Det gikk nå bra med meg!

Gjest Eiss
Skrevet

Jada, det er ikke unormalt. Men det er jo dumt at aggressjonen må tas ut på seg selv, hvis man skal overanalysere, kan man jo påstå at det er en negativ utvikling som kan bidra til feilkanalisering av sinne i oppveksten og følelsesforstyrrelser som voksen. Men det er hvis man er veldig hysterisk og negativ ;)

Det går som regel bra, men du kan jo si rolig (når anfallet er over!) at det ikke er bra å bite seg selv og si at da blir mamma lei seg. Eller noe du føler passer å si.

Skrevet

Selv pleide jeg å løpe inn i vegger og dunke hodet mitt i gulvet. Så... Det gikk nå bra med meg!

Sikker på det? :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill! Vi prøver å vise lille at det er greit å vise følelser, og han er ikke vanligvis den som sperrer noe inne.

Anonymous poster hash: 3a57b...b2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...