Gå til innhold

Bytte etternavn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg noen stikord i forhold til hvem jeg bør melde fra til etter å ha byttet etternavn.

Nytt førerkort?

Pass?

Andre offentlige etater?

Bank?

Forsikring?

mm?

Hva er hensiktsmessig og hva er nødvendig?

Og hva er ikke så viktig med det første?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass er ikke så viktig med mindre du skal ut og reise snart. Mange offentlige etater får oppdateringer fra folkeregisteret, så min plan er å ta det etter hvert som jeg får henvendelser med feil navn.

Et annet sted det er viktig å melde fra (og det mest pesete for min del) er jobb, bytte mailadresse, adgangskort, visittkort osv...

Litt utenfor tråden, men hvor lang tid tok det før du fikk tilbakemelding fra folkeregisteret?

Skrevet

Litt utenfor tråden, men hvor lang tid tok det før du fikk tilbakemelding fra folkeregisteret?

Velger å svare jeg... :-)

Tok ca 1 uke å få svar fra folkeregistrert.

(i mitt tilfelle ialfall).

Skrevet

Hvis dere skal på bryllupsreise like etter bryllupet, så er det lurt å vente med å bytte pass. Da vi skulle bestille bryllupsreise, så gjorde jeg en avtale med de på reisebyrået at jeg skulle vente med pass, slik at jeg slipper unødvendige komplikasjoner under reisen (i ogmed at hun skulle bestille reise i mitt nåværende etternavn)

Skrevet

bokklubber- haster ikke

strømleverandører

banken

avisabb

Skrevet

Mon tro om der blir store problemer om jeg ikke melder fra noe sted i det hele tatt... :forvirra:

Skrevet

Du bør minimum ha et gyldig legg, med riktig navn!

Janinda, har du byttet til et navn som har flere eller færre enn 200 "innehavere"?

Sendte papirene for to uker siden, og har fortsatt ikke hørt noe...

Skrevet

Gyldig førerkort er minimum! Er ikke det gyldig, kjører du faktisk bil ulovlig..

*marte*

Jeg byttet til et med under 200 innehavere. Mengden innehavere har ingen betydning for hvor lang tid det tar. Det som har betydning er effektiviteten på ditt Folkeregister.

For meg sa de toppen 10 dager,- hvis ikke måtte jeg komme å purre. Det tok 3 dager før det lå i postkassa.

Venninna mi måtte vente 5 uker på sitt, hennes har også under 200 innehavere. Folkeregisteret der bruker bare lenger tid.. De skyldte også på ferieavviking,- kan det være noe slikt i ditt tilfelle også *marte*?

Skrevet

Her tok det også i overkant av to uker, selvom folkeregisteret her antakelig ikke er de med størst arbeidsmengde i landet.

Jobben er et greit sted å melde fra til.

Det er mange ting jeg fremdeles får i mitt gamle navn.

Tar det etterhvert. Det viktigste var pass, bankkort og førerkort.

Skrevet
Du bør minimum ha et gyldig legg, med riktig navn!  

Janinda, har du byttet til et navn som har flere eller færre enn 200 "innehavere"?

Sendte papirene for to uker siden, og har fortsatt ikke hørt noe...

Er bare 10 stk som har det navnet jeg bytta til... Så det har sikkert ikke noe med hvor mange som har navnet å gjøre.

(fremdeles vanskelig å lyde det nye navnet gitt...)

Skrevet

Nå har jeg også fått nytt navn på ordentlig :D

I kveld har jeg byttet i en bank, to bokklubber og fagorganisasjonen, bare en liten bråte igjen...

Skrevet

Skal sende inn til folkeregisteret i løpet av uken; og så når det er i orden så er 1.pri: førerkort, bank og pass. Så tar jeg resten etter hvert som det ruller inn diverse med feil etternavn.

Men i dag var jeg tilfeldigvis innom biblioteket og treningssenteret ; så der er jeg registrert med mitt nye etternavn :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...