Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år, som er veldig glad i jogging, og har jogget i mange år. Da jeg var yngre jogget jeg for det meste ute, mens de siste årene har jeg kun jogget på mølle, ca. 4-5 ganger i uka.

Kjenner jeg har litt lyst til å erstatte noe av joggingen på mølle med jogging ute. Men jeg lurer på: Er det noen forskjell i treningseffekt eller andre ting, når det gjelder å jogge inne versus å jogge ute?

Selv ser jeg for meg at treningseffekten er bedre på mølle, da man har full kontroll over fart, stigning og tid osv (jogger alltid på 3-7 % i stigning). Men er det slik? Vil ikke jogge ute dersom jeg ikke får trent like bra som ved å jogge på mølle.

Noen som vet? :)

Anonymous poster hash: 60695...75f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er bedre ute, da man får mer variasjon, bakker bl.a og terreng. For ikke å snakke om frisk luft!

Anonymous poster hash: 5cbff...a83
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er bedre ute, da man får mer variasjon, bakker bl.a og terreng. For ikke å snakke om frisk luft!

Anonymous poster hash: 5cbff...a83

Men jeg får jo bakker når jeg jogger med stigning inne også? Av og til jogger jeg med 7 % i stigning på mølla, og av og til går jeg med 10 % i stigning (klarer ikke jogge da :P). Prøver altså å gjøre møllejoggingen ganske lik jogging ute. Men føler jeg bare har mye mer "kontroll" når jeg jogger på mølle enn ute, og at det gir mer treningseffekt. Men det er mulig du har rett, og frisk luft er absolutt en bonus :)

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har hatt egen mølle i over 6 år og elsker å løpe på den. Men i fjor sommer bestemte jeg meg for å løpe ute i helgene når været var fint og Oh my Lord! Jeg som løper 4-5 mil hver eneste uke med mil rekord på 42 min og som også testet halvmaraton distanse fikk sjokk over hvor dårlig uteløpeformen min var!

Jeg ville dø i en slakk oppoverbakke og det er selv om jeg løp med forskjellige hellingen på mølla. Det er samt at du regulerer farten mer kontrollert på mølle så du må tenke, løpe og puste litt nytt når du løper ute, men det er en helt annen utfordring for kroppen å løpe i terreng.

Jeg er sinnsyk sta og min egen verste konkurrent så etter den første turen i parken så løp jeg hver eneste lørdag og søndag i parken inntil den runden var like enkel som en tredemølletur. Og jeg merket at formen min på mølla ble mye sterkere og jeg ble mye mer utholdende enn jeg hadde vært tidligere.

Planen var å gjøre det samme i år, men med baby i magen som gjøre at jeg må løpe på do hvert tiende minutt så er det litt håpløst å løpe ute :P Men kan absolutt anbefale deg et par løpeturer ute hver uke. Jeg kom i superform og ikke minst fikk jeg litt ekstra farge i sola ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt egen mølle i over 6 år og elsker å løpe på den. Men i fjor sommer bestemte jeg meg for å løpe ute i helgene når været var fint og Oh my Lord! Jeg som løper 4-5 mil hver eneste uke med mil rekord på 42 min og som også testet halvmaraton distanse fikk sjokk over hvor dårlig uteløpeformen min var!

Jeg ville dø i en slakk oppoverbakke og det er selv om jeg løp med forskjellige hellingen på mølla. Det er samt at du regulerer farten mer kontrollert på mølle så du må tenke, løpe og puste litt nytt når du løper ute, men det er en helt annen utfordring for kroppen å løpe i terreng.

Jeg er sinnsyk sta og min egen verste konkurrent så etter den første turen i parken så løp jeg hver eneste lørdag og søndag i parken inntil den runden var like enkel som en tredemølletur. Og jeg merket at formen min på mølla ble mye sterkere og jeg ble mye mer utholdende enn jeg hadde vært tidligere.

Planen var å gjøre det samme i år, men med baby i magen som gjøre at jeg må løpe på do hvert tiende minutt så er det litt håpløst å løpe ute :P Men kan absolutt anbefale deg et par løpeturer ute hver uke. Jeg kom i superform og ikke minst fikk jeg litt ekstra farge i sola ;)

Kanskje jeg skal erstatte et par av mølleøktene med utejogging da… ;)

Har du eventuelt noen tips til hvordan jeg skal komme meg ut hvis det regner og blåser? Kjenner jeg får mye mer lyst til å dra på treningssenteret da, men jeg kan spare mye tid på hektiske dager dersom jeg heller løper ute, da treningssenteret er en busstur unna.

Gjest Runforit
Skrevet
Kanskje jeg skal erstatte et par av mølleøktene med utejogging da… ;) Har du eventuelt noen tips til hvordan jeg skal komme meg ut hvis det regner og blåser? Kjenner jeg får mye mer lyst til å dra på treningssenteret da, men jeg kan spare mye tid på hektiske dager dersom jeg heller løper ute, da treningssenteret er en busstur unna. Anonymous poster hash: 60695...75f [/quote

Haha, du spør feil person. Jeg hater regn og vind :P En ting er om det regner når jeg først er ute og jogger, da blir jeg Rocky, men var det drittvær ute så ble det til at jeg løp på mølla(lett når jeg har egen hjemme). Men i fjor sommer så var det lite dårlig vær, fin temperatur og mer litt duskregn enn en skikkelig surt og jævlig vær.

Men det ER en fantastisk følelse å løpe ute i litt ruskevær for du merker ikke til det på samme måte fordi du er så varm og god mens du løper og ingenting slår å ta en dusj og følelsen etter en løpeøkt i ruskevær.

• Liker 1
Skrevet (endret)

på kondisen tror jeg det er like effektivt, men uteløping i terreng vil i større grad utfordre balanse, koordinasjon og styrke stabiliserende strukturer rundt ledd i større grad enn mølleløping.

Jeg tror man kan bli litt kontrollfreak av å bare løpe på mølle. Det er veldig befriende og deilig å bare løpe avsted uten å se på fart, antall kilometer og kaloriforbruk! Faktisk tror jeg det er veldig sunt :) Og hjernen har godt av alle de inntrykk man får i løpet av en løpetur ute.

Selv løper jeg mest på mølle inne, men skulle gjerne trent mer ute, men liker ikke å springe i regn, for da blir skoene våte, og det er lett å få gnagsår. Liker heller ikke å trene ute når det er sol, for jeg tåler ikke sol på ansiktshuden, og myser sånn at det danner seg rynker rundt øynene. Dersom det alltid var opplett, overskyet og ca 15 grader, så hadde jeg bare løpt ute :)

Endret av tøydokka
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er mye tyngre å løpe ut enn på mølle, så jeg ville løpt mer ute om jeg hadde mulighet. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så du vil si at det er mer effektivt og bedre trening å jogge ute enn på mølle? Siden du ble "tatt på senga" da du plutselig prøvde å jogge ute når du var vant med mølle?

Skrevet

på kondisen tror jeg det er like effektivt, men uteløping i terreng vil i større grad utfordre balanse, koordinasjon og styrke stabiliserende strukturer rundt ledd i større grad enn mølleløping.

Jeg tror man kan bli litt kontrollfreak av å bare løpe på mølle. Det er veldig befriende og deilig å bare løpe avsted uten å se på fart, antall kilometer og kaloriforbruk! Faktisk tror jeg det er veldig sunt :) Og hjernen har godt av alle de inntrykk man får i løpet av en løpetur ute.

Selv løper jeg mest på mølle inne, men skulle gjerne trent mer ute, men liker ikke å springe i regn, for da blir skoene våte, og det er lett å få gnagsår. Liker heller ikke å trene ute når det er sol, for jeg tåler ikke sol på ansiktshuden, og myser sånn at det danner seg rynker rundt øynene. Dersom det alltid var opplett, overskyet og ca 15 grader, så hadde jeg bare løpt ute :)

Jeg bruker alltid sportstape på de "gnagsår-utsatte" områdene på føttene når jeg jogger ute og det regner eller er fare for regn. Da får jeg ikke gnagsår selv om skoene blir våte. Bare et tips, slik at man kan jogge ute også i dårlig vær :)

Skrevet

Jeg bruker alltid sportstape på de "gnagsår-utsatte" områdene på føttene når jeg jogger ute og det regner eller er fare for regn. Da får jeg ikke gnagsår selv om skoene blir våte. Bare et tips, slik at man kan jogge ute også i dårlig vær :)

Takk for tips! :) Har også gjort det, og det funker på å forebygge gnagsår, men ikke vannblemmer- som jeg lett får på lilletåen og under stortåen, av og til andre steder..

Skrevet (endret)

Utendørs gir mye mer variasjon i terreng og underlag, og gir sånn sett en veldig variert økt. Personlig meldte jeg meg ut av treningssenteret før jul fordi jeg uansett bare dro dit for å løpe på en mølle. Etter første turen utendørs lurte jeg på hvorfor i alle dager jeg har stått innendørs og jogget- spesielt i pent vær, det var virkelig en helt annen følelse å ha løpt utendørs! nå løper jeg utendørs i all slags vær, og synes regnværsdager er fantastisk deilig når jeg først er ute. En caps løser problemet med vann i øynene, og Endomondo på øret gir meg en viss pekepinn på farten jeg løper i.

Mitt eneste "problem" med utendørsløping er at jeg rolige langturer er vanskelig å få til da jeg blir så ivrig og glad, men strengt tatt er dte jo bare å lytte til endomondoen og roe seg ned.

Var på en langhelgtur for litt siden, og da ble dte mølleløping før frokost, og herreminhatt så kjedelig det var.. Hørt andre si det, at det virker helt ulidelig kjedelig å løpe på mølle hvis man er vant med å løpe ute, men vilt ro det varierer fra person til person.

Var jeg deg ville jeg gjort som runforit og kanskje tatt et par økter i uken utendørs :)

Edit: kan legge til at jeg blir sliten på en helt annen måte ved 10 km ute enn 10 km inne. Akkurat som om hele kroppen får kjørt seg bedre utendørs.

Endret av Kaffejenta30
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mye tyngre å løpe utendørs enn på mølle. Tenk deg også hvert eneste steg du tar - mølla følger jo på en måte med foten din gjennom halve steget. Mens utendørs må du selv sørge for all bevegelse fremover.

Anonymous poster hash: 93a3d...3c1
  • Liker 3
Skrevet

Sier meg enig i at utendørsjogging er mere krevende enn mølleløping!

Jeg er som Runforit i god mølleform, løper 7-8 km 4-5 ganger i uka med stigning på mølla. Forrige helg var jeg på besøk til svigers og la ut på løpetur oppover et fjell. Trodde jeg skulle omkomme etter 4km!

Burde absolutt ha løpt mere ute, men jeg er ikke så glad i å løpe i bygater. Må alternativ sykle til nærmeste skog/tur-område og løpe der.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Så du vil si at det er mer effektivt og bedre trening å jogge ute enn på mølle? Siden du ble "tatt på senga" da du plutselig prøvde å jogge ute når du var vant med mølle?

Om du vil spisse og bedre formen din; Ja, uten tvil :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil spisse og bedre formen din; Ja, uten tvil :)

Kan jeg spørre om én ting til (istedet for å eventuelt lage en ny tråd):

Hvilke forskjeller er det på å enten gå i raskt tempo i 60 minutter, eller jogge i 30 minutter?

Gjest Runforit
Skrevet

Kan jeg spørre om én ting til (istedet for å eventuelt lage en ny tråd): Hvilke forskjeller er det på å enten gå i raskt tempo i 60 minutter, eller jogge i 30 minutter? Anonymous poster hash: 60695...75f

Du får bedre oksygenopptak og du får sterkere kondisjon av å jogge enn å gå. I tillegg bruker en jo en større del av kroppen og det koster mer for muskler og kropp å ta et løpesteg enn et gåsteg så du brenner noe mer per km og du får en noe høyere etterforbrenning. Jeg har også fått mer definerte bein(løpebein) uten at de blir veldig muskuløse og "klumpete"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år, som er veldig glad i jogging, og har jogget i mange år. Da jeg var yngre jogget jeg for det meste ute, mens de siste årene har jeg kun jogget på mølle, ca. 4-5 ganger i uka.

Kjenner jeg har litt lyst til å erstatte noe av joggingen på mølle med jogging ute. Men jeg lurer på: Er det noen forskjell i treningseffekt eller andre ting, når det gjelder å jogge inne versus å jogge ute?

Selv ser jeg for meg at treningseffekten er bedre på mølle, da man har full kontroll over fart, stigning og tid osv (jogger alltid på 3-7 % i stigning). Men er det slik? Vil ikke jogge ute dersom jeg ikke får trent like bra som ved å jogge på mølle.

Noen som vet? :)

Fordeler med å jogge inne:

* Det er lettere å justere fart og intensitet.

* Du trenger ikke tenke på at du skal hjem igjen, og om du overvurderer formen kan du bare skru av mølla.

* Du kan konsentere deg utelukkende om deg selv.

Ulemper med å jogge inne:

* Underlaget er ensformig, gir deg lite utfordringer ut over selve løpingen

* Inneluft, og lite variasjon i utsikt.

Fordeler med å jogge ute:

* Mer ulendt/variert terreng, utfordrer kroppen på en annen måte.

* Trener flere muskler enn kun bein, spesielt hvis du jogger i naturen

* Frisk luft, mer å se på

Ulemper med å jogge ute:

* Vanskeligere å beregne fart og intensitet

* Du må tenke på at du skal holde hele turen.

Anonymous poster hash: d1445...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får bedre oksygenopptak og du får sterkere kondisjon av å jogge enn å gå. I tillegg bruker en jo en større del av kroppen og det koster mer for muskler og kropp å ta et løpesteg enn et gåsteg så du brenner noe mer per km og du får en noe høyere etterforbrenning. Jeg har også fått mer definerte bein(løpebein) uten at de blir veldig muskuløse og "klumpete"

Skjønner :) Men jeg går omtrent 6 km på 60 minutter, og jogger ca. 6 km på 30 minutter. Så det blir jo samme antall km?

Gjest Runforit
Skrevet

Skjønner :) Men jeg går omtrent 6 km på 60 minutter, og jogger ca. 6 km på 30 minutter. Så det blir jo samme antall km? Anonymous poster hash: 60695...75f

Ja, du brenner også ca like mange kcal på samme distansen, men som sagt så brenner du noe mer ved løping da det koster mer energi å løpe og etterforbrenningen blir også noe høyere av samme grunn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...