AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #1 Del Skrevet 6. mai 2015 Noen med erfaring av slik hund? Fortell gjerne om dem, ønsker å vite mest mulig. Planen er å kjøpe hund en stund ut i studiene og det står mellom bichon frise og bichon havanais. Oppdragelse? Ønsker en som er lett å trene. Turer? En som lever godt på korte turer men som også gjerne kan gå lange turer. Helse? Hvem av dem har flest helseplager og hvilke plager? Setter pris på alle svar Anonymous poster hash: 78423...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #2 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg har en havanais og hun oppfyller alle kravene dine, ihvertfall. Lettrent, glad i tur, men klarer seg bra uten i perioder også, bra gemytt og kjent for å være frisk og å leve lenge. Ulempen er pelsstell, det tar litt tid, men du kan evt klippe. Havanais fås også i litt mer praktiske farger enn de hvite friseene. Havaneserne er utrolig fine hunder! De er ofte ganske myke i gemyttet og selger gjerne sjela for en godbit eller litt skryt fra eieren sin. Anonymous poster hash: 0ce65...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #3 Del Skrevet 7. mai 2015 Har erfaring med begge rasene, gemyttmessig er de rimelig like. Pelsen/hårene til frise er derimot veldig mye mer lettstelt etter min erfaring, floker/tover ikke i nærheten av like lett, men begge krever veldig mye stell, bading og børsting. Havanais er en rase som har eksplodert i populæritet på svært kort tid, det er ikke heldig for noen rase, og veldig mange useriøse oppdrettere grunnet mange ønsker denne rasen for tiden. Vær ekstra nøye der, og still minstekrav uansett til oppdretter at de er på klubbens side over oppdrettere og dermed følger NKKs krav til oppdrett.Anonymous poster hash: d9ae8...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #4 Del Skrevet 7. mai 2015 Har erfaring med begge rasene, gemyttmessig er de rimelig like. Pelsen/hårene til frise er derimot veldig mye mer lettstelt etter min erfaring, floker/tover ikke i nærheten av like lett, men begge krever veldig mye stell, bading og børsting. Havanais er en rase som har eksplodert i populæritet på svært kort tid, det er ikke heldig for noen rase, og veldig mange useriøse oppdrettere grunnet mange ønsker denne rasen for tiden. Vær ekstra nøye der, og still minstekrav uansett til oppdretter at de er på klubbens side over oppdrettere og dermed følger NKKs krav til oppdrett.Anonymous poster hash: d9ae8...146 Vet du om noen oppdrettere i Trondheimsrådet? Har sett litt på nettet men ser ikke ut til å finne noen, og de med oppdrettersider har ikke oppdatert siden 2007 osv. De jeg har sett er på finn.no men der også er det veldig mange som kun selger 1 hund (mulig de ikke fikk tid til å ha hund likevel og vil selge den?). Anonymous poster hash: 78423...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #5 Del Skrevet 7. mai 2015 Vet du om noen oppdrettere i Trondheimsrådet? Har sett litt på nettet men ser ikke ut til å finne noen, og de med oppdrettersider har ikke oppdatert siden 2007 osv. De jeg har sett er på finn.no men der også er det veldig mange som kun selger 1 hund (mulig de ikke fikk tid til å ha hund likevel og vil selge den?). Anonymous poster hash: 78423...c5e Anbefaler deg å høre på FB om du har det, "Bichon frise Norge", "Bichon havanais i Norge". Anonymous poster hash: d9ae8...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pipegakk Skrevet 8. mai 2015 #6 Del Skrevet 8. mai 2015 Min søster skaffet seg for tre år siden en Bichon Havanais fra en oppdretter i Oslo-området. Den er.. Veldig sær. Hun kjøpte den fordi hunden hennes etter ti år hadde dødd, og hun savnet et dyreliv i hus. To dager etter de kom hjem, merket hun at hunden hennes ikke var særlig godt sosialisert. Den gjemmer seg eller klikker helt i vinkel på fremmede, noe hun gjorde fra dag én. Hun ligger ved min søsters føtter og følger etter henne over alt i huset og virker oppriktig livredd for andre mennesker. Jeg tror denne hunden kanskje kom fra et dårlig oppdrett - jeg vet ikke navn og jeg har ikke spurt, og min søster sier at hun ikke hadde forventet å få en slik hund i det hele tatt, da hun hadde hatt erfaring med Bichon Havanais som var meget sosiale, trygge og uavhengige. Nå er datteren omlag 5-6 år og hun er veldig glad i hunden, så de to går mye tur sammen (med meg som tante på slep), men hunden er definitivt ikke det jeg ville kalt for en trygg og godt sosialisert hund. Det er eneste erfaringen jeg har med den rasen. Men fin er hun! Hun har nydelig hvit pels (som klumper seg en god del, men hun har null problem med å bli børstet), det eneste er at hun i to år spiste sin egen avføring med EN GANG den kom ut. En temmelig rar hund, med andre ord. Nå som hunden er litt eldre og ikke er så fryktelig redd, ser jeg absolutt hvor god og snill den kan være. Den er bare litt rar fordi jeg mistenker at den kom fra en puppy-mill, der prisen er viktigere enn sosialiseringen og det å bli trygg på mennesker. Men søte, snille og flotte kan de absolutt være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #7 Del Skrevet 8. mai 2015 Jeg vil absolutt anbefale havanais. Jeg har min andre nå, og kunne ikke tenke meg noen annen rase. Disse hundene er generelt noen elskelige vesener, alltid blide, og er med på alt. Vi har trent litt agility med våre, og de synes det er kjempestas. Mosjon tilpasser du ellers lett etter ditt eget behov. Eneste minus er pelsstellet, synes jeg. Disse må børstes minst annenhver dag hvis du ønsker å beholde den lange pelsen. Jeg barberer helt ned fire ganger i året. Har aldri vært opptatt av utseende/deltatt på utstillinger, så det spiller ingen rolle. (Har også denne rasen pga at den er allergivennlig, og ingen her har reagert på den.) Av helseting kan nevnes patellaluksasjon (min første hadde det, i lett grad, men ingenting på den jeg har nå), katarakt (en slags grå stær - viktig å sjekke at valpens foreldre er øyelyst!), og at de har en tendens til å ha litt dårlige tenner, men det har jo veldig mange av småhundrasene. Det har gått veldig greit her, med tannrens hos vet én gang pr år. De går ellers for å være en generelt frisk og fin rase, og er faktisk den rasen som lever lengst. Vær nøye med valg av oppdretter! Bedre å reise langt for å hente en valp enn å ende opp med et problem fra et dårlig oppdrett. Anonymous poster hash: 22de4...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #8 Del Skrevet 8. mai 2015 Min søster skaffet seg for tre år siden en Bichon Havanais fra en oppdretter i Oslo-området. Den er.. Veldig sær. Hun kjøpte den fordi hunden hennes etter ti år hadde dødd, og hun savnet et dyreliv i hus. To dager etter de kom hjem, merket hun at hunden hennes ikke var særlig godt sosialisert. Den gjemmer seg eller klikker helt i vinkel på fremmede, noe hun gjorde fra dag én. Hun ligger ved min søsters føtter og følger etter henne over alt i huset og virker oppriktig livredd for andre mennesker. Jeg tror denne hunden kanskje kom fra et dårlig oppdrett - jeg vet ikke navn og jeg har ikke spurt, og min søster sier at hun ikke hadde forventet å få en slik hund i det hele tatt, da hun hadde hatt erfaring med Bichon Havanais som var meget sosiale, trygge og uavhengige. Nå er datteren omlag 5-6 år og hun er veldig glad i hunden, så de to går mye tur sammen (med meg som tante på slep), men hunden er definitivt ikke det jeg ville kalt for en trygg og godt sosialisert hund. Det er eneste erfaringen jeg har med den rasen. Men fin er hun! Hun har nydelig hvit pels (som klumper seg en god del, men hun har null problem med å bli børstet), det eneste er at hun i to år spiste sin egen avføring med EN GANG den kom ut. En temmelig rar hund, med andre ord. Nå som hunden er litt eldre og ikke er så fryktelig redd, ser jeg absolutt hvor god og snill den kan være. Den er bare litt rar fordi jeg mistenker at den kom fra en puppy-mill, der prisen er viktigere enn sosialiseringen og det å bli trygg på mennesker. Men søte, snille og flotte kan de absolutt være. Takk for ærlig svar du tror det er veldig viktig å finne en flink oppdretter, hadde vært supert om man kunne kommet å hilst på flere ganger før man kjøper. Kommer nok til å bruke lang tid på å finne riktig oppdretter. Veldig skremmende at hun fikk en slik hund etter å har hatt hund i flere år før det. Men godt å høre at hun har blitt bedre, det viser jo at de gjør noe rett for hunden hvertfall! Søsteren min hadde også en hund som var dårlig sosialisert, han hadde levd 1 år i en bakgård stakkar. Kjenner igjen noe av det du sier der jaAnonymous poster hash: 78423...c5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #9 Del Skrevet 8. mai 2015 Jeg vil absolutt anbefale havanais. Jeg har min andre nå, og kunne ikke tenke meg noen annen rase. Disse hundene er generelt noen elskelige vesener, alltid blide, og er med på alt. Vi har trent litt agility med våre, og de synes det er kjempestas. Mosjon tilpasser du ellers lett etter ditt eget behov. Eneste minus er pelsstellet, synes jeg. Disse må børstes minst annenhver dag hvis du ønsker å beholde den lange pelsen. Jeg barberer helt ned fire ganger i året. Har aldri vært opptatt av utseende/deltatt på utstillinger, så det spiller ingen rolle. (Har også denne rasen pga at den er allergivennlig, og ingen her har reagert på den.) Av helseting kan nevnes patellaluksasjon (min første hadde det, i lett grad, men ingenting på den jeg har nå), katarakt (en slags grå stær - viktig å sjekke at valpens foreldre er øyelyst!), og at de har en tendens til å ha litt dårlige tenner, men det har jo veldig mange av småhundrasene. Det har gått veldig greit her, med tannrens hos vet én gang pr år. De går ellers for å være en generelt frisk og fin rase, og er faktisk den rasen som lever lengst. Vær nøye med valg av oppdretter! Bedre å reise langt for å hente en valp enn å ende opp med et problem fra et dårlig oppdrett. Anonymous poster hash: 22de4...ea4 Pelstell har jeg tenkt mye på ja, men ser det også litt på som kosetid med hunden. Men planen er også her å holde kortklipt. Skal man ha røytefri hund vil man helst ikke ha med seg halve skogen inn etter en tur ut. Jeg får fnatt bare tanken av flått, så tenker særlig om sommeren at det er lettere å oppdage de små krypene om de skulle komme.. Jeg har hørt mye om tennene til disse hundene ja, men jeg tenker så lenge man er flink med tannstell og sjekker hos vetrinær 1 gang i året burde det gå bra?. Patellalukasjon? Dette må jeg lese mer om da jeg aldri har hørt om før.. Jeg føler egentlig alle hunder har flere dokumenterte helseplager, men føler kanskje bichon havanaisen sine ikke er like alvorlige som mange andre raser som får problemer med rygg osv.. Har du erfaring med å hente hunder langt borte? Eller noen oppdrettere å anbefale. Har funnet ei i drammensområdet, men lang reise fra Trondheim tenker jeg daAnonymous poster hash: 78423...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 8. mai 2015 #10 Del Skrevet 8. mai 2015 Har en blanding av Bichon frise/Bichon Havanaise. Helt herlig hund Veldig trygg og god, men ikke en hund som vil ligge på gulvet, han skal oppi godsofaen sammen med oss! Elsker lange turer, han blir veldig rastløs en dag om han ikke har gått på tur. Må klippes jevnlig, og han kan bli ganske skitten etter tur, pelsen tar til seg det aller meste av skitt... Så han må alltid dusjes etter vi har gått tur. Min begynner å bli gammel, 11 år. Han har fått litt vondt i det ene kneet, så han er ikke med på skiturer lengre når vi renner fort ned. Ellers har han god helse, har bare mistet den ene tanna. Han har faktisk aldri vært syk i hele sitt liv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #11 Del Skrevet 8. mai 2015 Pelstell har jeg tenkt mye på ja, men ser det også litt på som kosetid med hunden. Men planen er også her å holde kortklipt. Skal man ha røytefri hund vil man helst ikke ha med seg halve skogen inn etter en tur ut. Jeg får fnatt bare tanken av flått, så tenker særlig om sommeren at det er lettere å oppdage de små krypene om de skulle komme.. Jeg har hørt mye om tennene til disse hundene ja, men jeg tenker så lenge man er flink med tannstell og sjekker hos vetrinær 1 gang i året burde det gå bra?. Patellalukasjon? Dette må jeg lese mer om da jeg aldri har hørt om før.. Jeg føler egentlig alle hunder har flere dokumenterte helseplager, men føler kanskje bichon havanaisen sine ikke er like alvorlige som mange andre raser som får problemer med rygg osv.. Har du erfaring med å hente hunder langt borte? Eller noen oppdrettere å anbefale. Har funnet ei i drammensområdet, men lang reise fra Trondheim tenker jeg daAnonymous poster hash: 78423...c5e Dette med tenner var vi fullt klar over da vi anskaffet rasen, så vi har fulgt opp fra dag én, og da har det ikke vært noe problem. I tillegg til årlig tannrens gir vi også kun tørrfor, og gnagebein daglig. Angående patellaluksasjon, så opplevde vi det aldri som noe problem på vår første havanais. Det eneste vi kunne se, var at hun kunne ta en "hink" innimellom på tur, sånn at kneskåla falt på plass igjen. Dette er forresten et kjent problem også hos bichon frise. Men en seriøs oppdretter har kontroll på dette, og avler ikke på dyr med et slikt problem, og da er ikke sjansen stor for at det skal oppstå hos valpene heller. Jeg kjenner dessverre ikke til oppdrettere såpass langt oppover i landet som du bor, men her er i hvert fall to jeg kjenner til som seriøse: http://www.tingeling.info/sider.php?s=51&m=2 http://www.bondekonen.com/ Ellers går det helt sikkert an å få hjelp gjennom raseklubben: http://www.nbhk.info/sider.php?s=30&m=8 Anonymous poster hash: 22de4...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #12 Del Skrevet 8. mai 2015 Har en blanding av Bichon frise/Bichon Havanaise. Helt herlig hund Veldig trygg og god, men ikke en hund som vil ligge på gulvet, han skal oppi godsofaen sammen med oss! Elsker lange turer, han blir veldig rastløs en dag om han ikke har gått på tur. Må klippes jevnlig, og han kan bli ganske skitten etter tur, pelsen tar til seg det aller meste av skitt... Så han må alltid dusjes etter vi har gått tur. Min begynner å bli gammel, 11 år. Han har fått litt vondt i det ene kneet, så han er ikke med på skiturer lengre når vi renner fort ned. Ellers har han god helse, har bare mistet den ene tanna. Han har faktisk aldri vært syk i hele sitt liv! For en frisk hund! Dere har vært heldige, og en heldig hund som har fått blimed på skiturer. Har hørt hunder ikke skal gå lange turer før de begynner å bli et par mnd, hvordan gjorde dere det? Ser for meg jeg må løpe på tur mens hunden må sitte inne.. God tilvenning når man skal øve på hjemmealenetrening da.Anonymous poster hash: 78423...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå