Gå til innhold

Festdrakt regler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen regler for hvordan festdrakt barna kan ha? Med tanke på hvor de bor?

Kan jeg for eksempel bruke denne i aust agder på 17.mai?

Anonymous poster hash: ecc0c...636

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser dere bildet nå?

Skrevet (endret)

hvordan festdrakt

Hvordan festdrakt??!

Mener du "hva slags"? "Hvilken"?

Vær så snill, ikke skriv "hvordan" foran et substantiv.

Endret av Batteri
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan festdrakt??!

Mener du "hva slags"? "Hvilken"?

Vær så snill, ikke skriv "hvordan" foran et substantiv.

Hold kjeft og svar på spørsmålet, språknazi!

Anonymous poster hash: 5e861...0a5

• Liker 6
Skrevet

I dette tilfellet vet jeg faktisk ikke hva svaret er, ettersom jeg ikke skjønner hva TS spør om.

Men takk for at du er så høflig :)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er nemlig slik at festdrakter fra Sparkjøp er forbeholdt Vest-Fold.

De fra Bare Barn er forbeholdt Vestlandet, og de som du får kjøpt på OBS er helst for barn ifra Oppland.

Herre Fred, en festdrakt er en festdrakt, i min barndom het det fantasibunad, og det er et plagg uten tilhørighet.

Og det heter hvilken!

Anonymous poster hash: 34544...358
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det sjokkerer meg at så mange ser ut til å inneha en elendig forståelse for norsk grammatikk!

Det heter ikke "hvordan festdrakt", men "hvilken festdrakt".

Når det er sagt så er det ingen regler for festdrakter. Ei festdrakt kan benyttes uansett hvor du er ifra.

Anonymous poster hash: c1d87...53b
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Det er bare bunader det er slike "regler" for. Hvorfor skulle det være regler for festdrakter egentlig? (Edit.)

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet

Samma det vel, drakt er drakt! Kjøp den du syns er finest og drit i hva andre måtte mene.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ingen regler før festdrakt.

Er det bunad har man gjerne tilhørighet til stedet bunaden er fra. Dersom dere er mer nye i Norge kan dere ha bunader fra der dere bor.

AnonymBruker
Skrevet

Jøss!

Jeg kommer fra et annet land og kom til Norge for ikke så lenge siden, må si at jeg føler meg "veldig" velkommen og er enda mer sikker på å snakke norsk, det språket jeg ikke helt kan!

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk må kommentere på grammatikk og ordvalg når jeg kun spør et enkelt spørsmål! Det er faktisk veldig vanskelig for de som ikke er norske og skjønne alt rundt bunad og festdrakter!

Her har jeg ikke lyst til å stille et spørsmål igjen, tusen takk!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var foresten meg TS her ovenfor, det glemte jeg å skrive :)

Skrevet

Jeg finner det interessant at du skriver så godt som feilfritt i ditt siste innlegg, for så å skylde på at du ikke kan språket.

Beklager om du føler deg støtt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er nemlig slik at festdrakter fra Sparkjøp er forbeholdt Vest-Fold.

De fra Bare Barn er forbeholdt Vestlandet, og de som du får kjøpt på OBS er helst for barn ifra Oppland.

Herre Fred, en festdrakt er en festdrakt, i min barndom het det fantasibunad, og det er et plagg uten tilhørighet.

Og det heter hvilken!

Anonymous poster hash: 34544...358

Åne, jeg kjøpte fra obs og er fra østlandet :( bommert... Bare å hive, eller flytte fort som fy til oppland?

Anonymous poster hash: ff4a7...ac2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner det interessant at du skriver så godt som feilfritt i ditt siste innlegg, for så å skylde på at du ikke kan språket.

Beklager om du føler deg støtt.

Var det mange feil i det første innlegget da? Annet enn at jeg skrev hvordan istedet for hviklen?

Gjest Margit Spat
Skrevet

Åne, jeg kjøpte fra obs og er fra østlandet :( bommert... Bare å hive, eller flytte fort som fy til oppland?

Jeg tror opplendingene vil bli sinte på deg når du sier du vil flytte "fra østlandet" til oppland, siden oppland allerede ligger på østlandet. Du bør nok legge fantasibunaden ut på Finn istedet, eller aller helst annonsere i en av lokalavisene i Oppland :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror opplendingene vil bli sinte på deg når du sier du vil flytte "fra østlandet" til oppland, siden oppland allerede ligger på østlandet. Du bør nok legge fantasibunaden ut på Finn istedet, eller aller helst annonsere i en av lokalavisene i Oppland :fnise:

Har hørt opplendere er opptatte av at de er fra OPPLAND, ikke østland

Skrevet

Velkommen til Norge. Festdrakter kan du bruke hvilken som helst hvor som helst. Bunader har som regel en tilknytning til sted (hvor du bor eller er fra (eller dine foreldre)).

De fleste steder du skriver kan du risikere å aldri få svar. Skriv én feil, og du kan få titalls sider med svar. Dessverre ikke relevante.

• Liker 2
Skrevet

Jøss!

Jeg kommer fra et annet land og kom til Norge for ikke så lenge siden, må si at jeg føler meg "veldig" velkommen og er enda mer sikker på å snakke norsk, det språket jeg ikke helt kan!

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk må kommentere på grammatikk og ordvalg når jeg kun spør et enkelt spørsmål! Det er faktisk veldig vanskelig for de som ikke er norske og skjønne alt rundt bunad og festdrakter!

Her har jeg ikke lyst til å stille et spørsmål igjen, tusen takk!

Det å skrive "hvem bil" eller "hvordan blomst" er typiske feil som barn/unge nordmenn gjør, vanligvis ikke innvandrere faktisk. Så jeg tror ikke den som kritiserte deg for dette trodde at du var nybegynner på norsk i det hele tatt, hvis det er noen trøst.

Men festdrakt/fantasidrakt har vanligvis ikke noen stedstilknytning hvis ikke det skulle være spesifisert.

Skrevet

Det å skrive "hvem bil" eller "hvordan blomst" er typiske feil som barn/unge nordmenn gjør, vanligvis ikke innvandrere faktisk. Så jeg tror ikke den som kritiserte deg for dette trodde at du var nybegynner på norsk i det hele tatt, hvis det er noen trøst.

Feil og feil. Jo, det kommer an på dialekta! ;) Her jeg bor nå sier man "hvem bil", der jeg er født sier man "hvilken bil", og ja... Husk at mange som er nye i Norge klarer å lære seg språk og tonefall forholdsvis raskt, mens andre bruker langt mer tid på det. Off-topic..

Ingen regler for festdrakter nei, det er bare for bunader.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...