Gå til innhold

Husky- noe for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forelsket meg i husky- hunder, og kunne tenke meg å kanskje kjøpe en etter hvert. Personligheten dens, og alt virker helt perfekt, men jeg lurer på om jeg kanskje ikke er aktiv nok siden dette er en veldig aktiv hund.

Jeg ser på meg selv som en aktiv person, jeg liker å gå turer, men jeg innser også at jeg ikke kommer til å bruke mange timer på dette hver dag. Hvis man går greie turer hver dag, med en skikkelig langtur ca 1 gang i uka er dette for lite?

Jeg vil ikke ta meg vann over hodet med å kjøpe en hund som er altfor aktiv enn hva jeg kommer til å ha overskudd til. Ut i fra hva jeg har sett virker det som om tispene gjerne blir beskrevet som noe roligere enn hannene, men vet ikke om dette kan være innbilning :P

Vurderer også å kjøpe en blandingshund med husky og noe annet! Takker for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er bra at du tenker på dette, ikke alle gjør det. :)

Huskyer trenger en del mosjon, men de trenger ikke mange timer hver dag. Men det de bør få er å få ordentlig strekke på beina et par dager i uken. Dvs vanlig mengde mosjon (f.eks 1,5 timer per dag), også sykle/jogge/trekke med hunden et par ganger i uka. Det er hva som anbefales når man har husky. :)

Hvis du med blanding tenker på alaskan husky, så ville jeg vært nøye på hvilke linjer du får. Der får du alt fra det mer ekstreme til det mer sedate. Og med varierende mengde husky (og ofte vorsteh), så både mosjonsbehov, jaktinstinkt og gemytt kan variere stort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at det kan være potensielt krevende hunder. Alaska husky er blandingsbikkje, så der vet du aldri hva du får. En bekjent har schæfer/alaska husky blanding, dvs en real blandingshund, og den hunden er klin gæren. Aggressiv mot utlendinger og barn og små hunder, tross sosialisering

Anonymous poster hash: 6d68c...29b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok regnet med mer enn 1-1,5 time mosjon til hverdags, og i hvert fall mye mer om det er hovedsakelig gåing dere skal gjøre. Huskyer er helt jævlige å ha med å gjøre om de ikke får nok trening, så jeg ville definitivt regnet med og vært forberedt på å gi den mer mosjon enn det som kanskje realistisk sett vil være tilfellet, og heller kutte ned på det utifra hunden, enn å få sjokk fordi den krever så mye mer enn du er forberedt på.

Husk også at Huskyer generelt er vanskelige å trene og er kjent for å ha helt elendig innkalling, de anbefales ikke som førstegangshund. Hvis du ikke har særlig erfaring med hunder og hundetrening fra før så ville jeg nok sett litt på andre raser :)

Anonymous poster hash: b5903...2b3
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...