Gå til innhold

Slite ut motorfeste med brå motorbrems?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en ny kjæreste som er litt over gjennomsnitt bilinteressert. Han sier jeg kjører som en rallysjåfør og jeg tror det er et kompliment. Men han sier også at jeg bør koble inn lavt gir ved høy fart litt forsiktigere, fordi den rykkinga ødelegger motorfestet. Det har jeg aldri hørt om. Er det noen her som kan forklare? Jeg tok ikke kritikken så godt egentlig. :o

Anonymous poster hash: 22406...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det har ikke jeg noe tro på i alle fall. Om det det ryker, er det noe anna som har forårsaket det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ny kjæreste som er litt over gjennomsnitt bilinteressert. Han sier jeg kjører som en rallysjåfør og jeg tror det er et kompliment. Men han sier også at jeg bør koble inn lavt gir ved høy fart litt forsiktigere, fordi den rykkinga ødelegger motorfestet. Det har jeg aldri hørt om. Er det noen her som kan forklare? Jeg tok ikke kritikken så godt egentlig. :o

Anonymous poster hash: 22406...2be

Ville vært mer bekymret for clutchen, den liker ikke det du holder på med. Jeg tipper du ikke matcher turtallet når du girer ned? Da blir det rykking.

Fant noe på wiki, se under "Purpose".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du sliter ut motorfester fortere ved slik rykking. Motorfestene er gummiforinger som er mellom motor og ramme. Mer rykking gir mer slitasje. Rask nedgiring på høyt turtall gir mer rykking. Logisk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode svar! Ja, jeg prøver å matche turtallet, det lærte jeg av bestefar på gamletraktoren hans. Men...det er jo litt så som så hvor godt jeg treffer. Får ta det hele under vurdering da.



Anonymous poster hash: 22406...2be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er ikke jeg den som kjøper biler som har gått 200 000 km, men jeg har aldri hørt om motorfester som ryker pga rykkete kjøring. :fnise: Du sliter mest på girkassen (ikke clutchen).



Anonymous poster hash: 3db3f...272
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er ikke jeg den som kjøper biler som har gått 200 000 km, men jeg har aldri hørt om motorfester som ryker pga rykkete kjøring. :fnise: Du sliter mest på girkassen (ikke clutchen).

Anonymous poster hash: 3db3f...272

Faktisk ikke girkassen men drivaksler oppheng og motorfester. Girkasse blir mest slitt av hard akselerasjon og dårlig vedlikehold.

Anonymous poster hash: 70254...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre for girkasse og drivverk om du matcher turtallet ved nedgiring. Jeg har alltid mellomgasset slikt, og har aldri fått problemer med slitte synkroniseringsringer i girkassene selv om jeg alltid har kjørt hardt med eldre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan hende det er tøft å mellomgasse, men noen innvirkning på girkasse og driverk har det ikke!!

På usynkronisert girkasse, kan en gi mellomgass, MEN, da skal cutchen slippes opp slik at hastigheten på tannhjul utlignes, DA har man nytte av mellomgassen.

Girer man oppover, under akselrasjon, skal det ikke gis mellomgass når clutchen slippes på en usynkronisert girkasse, da kommer det en noe guffen "skrapelyd". Da skal nemlig turtall på inngående drev i kassa NED, og en måte det ble gjort på med lastebiler var å bruke motorbremsen med venstrebeinet når det var av clucpedalen, ned med clutcpedalen igjen, og så i et høyere gir.

Mellomgassen som gis er for meg noe helt uforståelig vås til ingen nytte :) :)

Bare husk at, gis det mellomgass med clutchen nede....er motor og girkasse adskilt. Ergo null virkning på for å spare noe som helst :P



Anonymous poster hash: 8666c...c28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan hende det er tøft å mellomgasse, men noen innvirkning på girkasse og driverk har det ikke!!

På usynkronisert girkasse, kan en gi mellomgass, MEN, da skal cutchen slippes opp slik at hastigheten på tannhjul utlignes, DA har man nytte av mellomgassen.

Girer man oppover, under akselrasjon, skal det ikke gis mellomgass når clutchen slippes på en usynkronisert girkasse, da kommer det en noe guffen "skrapelyd". Da skal nemlig turtall på inngående drev i kassa NED, og en måte det ble gjort på med lastebiler var å bruke motorbremsen med venstrebeinet når det var av clucpedalen, ned med clutcpedalen igjen, og så i et høyere gir.

Mellomgassen som gis er for meg noe helt uforståelig vås til ingen nytte :) :)

Bare husk at, gis det mellomgass med clutchen nede....er motor og girkasse adskilt. Ergo null virkning på for å spare noe som helst :P

Anonymous poster hash: 8666c...c28

Faktisk så tar du litt feil der...

Mellomgasser du ved hard kjøring mens du girer ned så blir det mindre rykk i motoren og akslinger/girkasse(uansett alder), og dermed er dette bedre for bilen og den vil holde lengre. Men dette er bare hvis du kjører hardt, kjører du vanlig er det nesten ingen vits.

Anonymous poster hash: 70254...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faktisk så tar du litt feil der...

Mellomgasser du ved hard kjøring mens du girer ned så blir det mindre rykk i motoren og akslinger/girkasse(uansett alder), og dermed er dette bedre for bilen og den vil holde lengre. Men dette er bare hvis du kjører hardt, kjører du vanlig er det nesten ingen vits.

Anonymous poster hash: 70254...1e0

Da gir du gass og holder den der til clutchen er ute, den "puffen" som noen gir med gassen er bare bortkasta :)

Anonymous poster hash: 8666c...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da gir du gass og holder den der til clutchen er ute, den "puffen" som noen gir med gassen er bare bortkasta :)

Anonymous poster hash: 8666c...c28

Den "puffen" gjør at giret glir letter inn enn hvis du bare holder turtallet på en plass. Hvis du prøver dette selv med å akelerere opp noen gir for så å trø inn kløtsj og slippe gassen, og tar girspaken ut av gir for så å mellomgasse mens du legger et ørlite press på girspaken mot det giret du skal ha. Da kjenner du at girspaken glir lett inn ved rett turtall(når turtallet er på vei ned igjen.

Anonymous poster hash: 70254...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den "puffen" gjør at giret glir letter inn enn hvis du bare holder turtallet på en plass. Hvis du prøver dette selv med å akelerere opp noen gir for så å trø inn kløtsj og slippe gassen, og tar girspaken ut av gir for så å mellomgasse mens du legger et ørlite press på girspaken mot det giret du skal ha. Da kjenner du at girspaken glir lett inn ved rett turtall(når turtallet er på vei ned igjen.

Anonymous poster hash: 70254...1e0

De som ikke vet hva som skjer i ei girkasse, kan komme med slike påstander :)

For, du sier ikke noe om hvordan du har clutchen, er den tråkket ned hele tiden, har det du sier null virkining :)

Skal man ha noe nytte av mellomgass når en girer NED....SKAL clutchen slippes....gjøres ikke det, nei da holder ikke dine påstander. Så enkelt er det!!! :)

Anonymous poster hash: 8666c...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De som ikke vet hva som skjer i ei girkasse, kan komme med slike påstander :)

For, du sier ikke noe om hvordan du har clutchen, er den tråkket ned hele tiden, har det du sier null virkining :)

Skal man ha noe nytte av mellomgass når en girer NED....SKAL clutchen slippes....gjøres ikke det, nei da holder ikke dine påstander. Så enkelt er det!!! :)

Anonymous poster hash: 8666c...c28

Da vet du rett og slett ikke hva som sjer i en girkasse og mellom motor og girkasse.... PRØV, så kjenner du dette selv....

Anonymous poster hash: 70254...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da vet du rett og slett ikke hva som sjer i en girkasse og mellom motor og girkasse.... PRØV, så kjenner du dette selv....

Anonymous poster hash: 70254...1e0

Joda, jeg gjør det :) Derfor kan jeg si at dine påstander er feil :)

For les og tenk etter hva jeg sier om det med å holde clutchen nede, DET HAR INGEN INNVIRKNING PÅ GIRING NÅR CLUTCHEN ER TRÅKKET NED :) :) :)

Kan legge til at jeg er utdannet mekaniker, så veit NØYAKTIG hva som skjer i ei girkasse, og mellom motor og girkasse. Men dette nytter ikke å diskutere med de som kun fyller drivstoff og sjekker olje :) :) :) :)

Anonymous poster hash: 8666c...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er tøft å mellomgasse, men noen innvirkning på girkasse og driverk har det ikke!!

På usynkronisert girkasse, kan en gi mellomgass, MEN, da skal cutchen slippes opp slik at hastigheten på tannhjul utlignes, DA har man nytte av mellomgassen.

Girer man oppover, under akselrasjon, skal det ikke gis mellomgass når clutchen slippes på en usynkronisert girkasse, da kommer det en noe guffen "skrapelyd". Da skal nemlig turtall på inngående drev i kassa NED, og en måte det ble gjort på med lastebiler var å bruke motorbremsen med venstrebeinet når det var av clucpedalen, ned med clutcpedalen igjen, og så i et høyere gir.

Mellomgassen som gis er for meg noe helt uforståelig vås til ingen nytte :) :)

Bare husk at, gis det mellomgass med clutchen nede....er motor og girkasse adskilt. Ergo null virkning på for å spare noe som helst :P

Anonymous poster hash: 8666c...c28

Dette stemmer.

Har kjørt veteranbiler med usynkronisert gearkasse siden 70-tallet og der er det dobbelkløtsjing med mellomgass som gjelder på nedgiring, og dobblelkløtjsing uten mellomgass på oppgiring.

med clutchen nede....er motor og girkasse adskilt

Nettopp, og gir man mellomgass uten å slippe kløtsjen med giret i fri har det nøyaktig null effekt på noe som helst i girkassen.

On topic:

Slite ut motorfeste med brå motorbrems?

Ja det kan man, spesielt på biler med tverrstilt motor.

Har sett en som slet løs motor og girkasse på en relativt ny Mondeo da han girte ned et par gir for mye og slapp kløtsjen fort under øvelseskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Joda, jeg gjør det :) Derfor kan jeg si at dine påstander er feil :)

For les og tenk etter hva jeg sier om det med å holde clutchen nede, DET HAR INGEN INNVIRKNING PÅ GIRING NÅR CLUTCHEN ER TRÅKKET NED :) :) :)

Kan legge til at jeg er utdannet mekaniker, så veit NØYAKTIG hva som skjer i ei girkasse, og mellom motor og girkasse. Men dette nytter ikke å diskutere med de som kun fyller drivstoff og sjekker olje :) :) :) :)

Anonymous poster hash: 8666c...c28

Kan du si meg hvor du jobber og fikk utdannelsen din slik at jeg IKKE kjører innom der hvis jeg trenger verksted?

Anonymous poster hash: 70254...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du si meg hvor du jobber og fikk utdannelsen din slik at jeg IKKE kjører innom der hvis jeg trenger verksted?

Anonymous poster hash: 70254...1e0

Det spiller ingen rolle hvor du drar innom og får reparert bilen din, du gjør deg selv til latter om du legger fram dine påstander til en verkstedansatt.

Les innlegget til Las Aron, han har nøyaktig samme forklaring på deg jeg har lagt fram. Og er faktisk enig i det jeg har sagt :) :) :)

Anonymous poster hash: 8666c...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer.

Har kjørt veteranbiler med usynkronisert gearkasse siden 70-tallet og der er det dobbelkløtsjing med mellomgass som gjelder på nedgiring, og dobblelkløtjsing uten mellomgass på oppgiring.

Nettopp, og gir man mellomgass uten å slippe kløtsjen med giret i fri har det nøyaktig null effekt på noe som helst i girkassen.

On topic:

Ja det kan man, spesielt på biler med tverrstilt motor.

Har sett en som slet løs motor og girkasse på en relativt ny Mondeo da han girte ned et par gir for mye og slapp kløtsjen fort under øvelseskjøring.

Heeeelt enig med deg, men det er visst en amatør her som ikke forstår seg på det som snurrer rundt i motor/clutch/girkasse :laugh::laugh::laugh:

Selv har jeg fagbrev på landbruksmaskiner, og dette lærte jeg på skolen hvordan giring kunne gjøres mest skånsomt når girkassa er usynkronisert.(blir det samme som på en veteranbil) På en traktor kan en gå ned to hakk på girene, ved å slippe clutchen, gi full gass og samtidig et lett press mot det giret en vil ha for videre ferd. Det med å dobbeltclutche på vei oppover, har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...