Gå til innhold

Hvilken bunad har, liker eller hører du til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder søljer så synes jeg man skal bruke de man har. Jeg har rogalandsbunad med søljer som er arvegods ... kunne aldri tenkt meg å ikke bruke dem fordi de "ikke hører til" bunaden.

Synes faktisk jeg har hørt noe om at du kan bruke ting som er arvet, men ikke som er kjøpt - når det gjelder hva som hører til og ikke hører til :) Men det er bare noe jeg synes å ha hørt (bare for å presisere det).

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes faktisk jeg har hørt noe om at du kan bruke ting som er arvet, men ikke som er kjøpt - når det gjelder hva som hører til og ikke hører til :) Men det er bare noe jeg synes å ha hørt (bare for å presisere det).

Synes det høres riktig ut :-) Ikke at jeg kan noe særlig om bunadsregler. Det eneste jeg vet er vel at man ikke kan bære kniv før man er gift. Er vel helt på bærtur her og xD

Skrevet (endret)

Synes det høres riktig ut :-) Ikke at jeg kan noe særlig om bunadsregler. Det eneste jeg vet er vel at man ikke kan bære kniv før man er gift. Er vel helt på bærtur her og xD

Det med kniv varierer tror jeg :)

Men det med søljer etc, går vel under noe arvesølv greier( i følge bunad- og folkedraktrådet )

Endret av mereo
Skrevet

Jeg har to bunader, Bolsøybunaden som jeg arvet til min konfirmasjon og den mørkeblå Oslobunaden som jeg fikk da jeg giftet meg. Jeg bruker sølvet fra Bolsøybunaden til min Oslobunad, sølvet er arvet og gammelt og nydelig, det er etter mormor og oldemor og viser min tilknytning til Molde og Vestnes, Oslobunaden ble valgt fordi jeg oppdaget den mørkeblå (den lyseblå er fryktelig syns jeg, unnskyld) og jeg føler meg ordentlig fin når jeg har Oslobunad og Bolsøy-sølv, og så bruker jeg sunnmørs-stølebelte fordi hele farsfamilien min er fra Ulsteinvik.

Gjest Gjesp
Skrevet

Det høres riktig ut. Jeg har endel sølv som hører til rogalandsbunaden - men de største søljene er arvegods fra gammelt av .. før rogalandsbunaden i det hele tatt var påtenkt ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Har Sør-Østerdalsbunad, satt sammen selv. Slitsom å ha på seg, men fin

Anonymous poster hash: a39a0...cbb
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sølv som tilhører min bunad, men en liten halssølje som ikke tilhører den, men det er en gave fra familien så jeg bruker den til min bunad fordi om :) Har aldri fått noen kommentarer for det heller.

Anonymous poster hash: 84b63...825
Skrevet (endret)

Hva slags bunad har du?

Herrebunad fra SparKjøp

Hva slags tilhørighet har du til denne bunaden?

Jeg har betalt for den, så den tilhører i grunnen meg og ikke omvendt.

Jeg har også vært i butikken deres på Hønefoss en gang.

Og del gjerne meninger og info om bunad generelt :)
De fleste herrebunader er somregel finere og dyrere enn min.

Men min er et ok alternativ til dress, akkurat den ene dagen i året.

Edit: Jeg fant et litet bilde.

Sånn ser den ut.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDT2KoaGlJeQvMYCi9cVUhIGkEcaX9zW7x43Uc7dGAzzsSpx13tw

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har nordmørsbunad:

20_a0ee8c37f5e3044c.jpg

Jeg er født og oppvokst i Østfold, og kunne derfor hatt Løkenbunaden/Løkendrakt også, evt Østfoldbunad. Hele min mors side er fra Nordmøre, og har vært der hver sommer siden jeg var liten og har sterk tilhørighet til stedet. Alle damene i familien har denne også.

Selv bor jeg her nå også med samboer, så det føles helt riktig at jeg valgte denne :)

Endret av susenpusen.
Skrevet

Begge bilder er fra google:

Jeg har hallingbunad med nedre Hallingdals førkle som på bildet:

hallingbunad%20som%20Anne%20Lybekk%20har

men jeg har også øvre Hallingdals førkle til den og da ser den slik ut:

Hallingdal_Dame_NY_Hallingdalwebcopy.jpg

Jeg elsker den, den er så grei og enkel. + Man kan spise seg stappmett uten at noe strammer ;) Og dessuten så er jeg halvt om havlt, en forelder fra hver ende i dalen, så det er greit å kunne bytte førkle ettersom hva en føler for. Den har jeg også arvet fra min mor, så den har stor affeksjonsverdi :)

Er det ikke rart å ha på et plagg som skal sitte langt over puppene? Og får ikke drakta en veldig spesiell form hvis puppene er store?

Skrevet

Er det ikke rart å ha på et plagg som skal sitte langt over puppene? Og får ikke drakta en veldig spesiell form hvis puppene er store?

Nei da :) Funker fint som bare det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flere typer Telemarksbunad.

Raudtrøye, og beltestakk bla. Også er det flere varianter innenfor disse igjen.

Bunaden på bilde er Vest Telemark bunad :)

Anonymous poster hash: d61ce...499

Varianter og varianter... prinsesse, prinsesse med band, ranke

Bunaden på bildet i HI er ikke fra Vest Telemark.

----snip---

Beltestakk.jpg

Anonymous poster hash: 118c7...056

I Vest Telemark finnes 3 bunader;

Dette er en klassisk Vest Telemark bunad

Klassisk-Vest-Telemark_articlefull.jpgVest-Telemark_articlefull.jpg

Så er det Bringeklutbunad og Smekkebunad (kjent som Seljordbunad)

Bringeklutbunad_articlefull.jpgSmekkebunad_articlefull.jpg

Anonymous poster hash: 5393d...936

• Liker 1
Skrevet

Denne liker jeg. Skulle jeg hatt ny bunad, uten å tenke på tilhørighet eller noe, så ville jeg valgt denne vossabunaden :)JentebunadVoss_kvad_large.jpg

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har Gamle Valdresbunaden og syns jo den er veldig fin :)

valdresbunad.jpg

Tilknytningen jeg har til Valdres, er at min mors familie kommer derfra. Det er jo forskjellige meninger om hvor mye tilknytning man skal ha for å kunne ha bunad. Men hvis jeg ser på mors og fars familie, kan jeg ha bunad fra Valdres eller Nord-Trøndelag (legger ikke ved bilde av Trønderbunaden, da jeg ikke aner hvem av de jeg evt kunne hatt). Hvis jeg skal se på hvor jeg har vokst opp og bor, så kan jeg ha Vest-Opplandsbunaden eller Landingsdrakta.

3_1E00BL1101.jpg

Vest-Oppland

landingsdrakt-bunadrosen-01.jpg

Landingsdrakta

Når det gjelder hvilken bunad jeg syns er aller finest, kan jeg ikke gi noe svar. Jeg er veldig glad i bunader, og syns alle er fine på sin måte.

Endret av Kasier
Skrevet

Jeg har tromsbunaden fordi jeg er derfra. Har den røde vesten.

Skrevet

Hva slags bunad har du?

Herrebunad fra SparKjøp

Hva slags tilhørighet har du til denne bunaden?

Jeg har betalt for den, så den tilhører i grunnen meg og ikke omvendt.

Jeg har også vært i butikken deres på Hønefoss en gang.

Og del gjerne meninger og info om bunad generelt :)

De fleste herrebunader er somregel finere og dyrere enn min.

Men min er et ok alternativ til dress, akkurat den ene dagen i året.

Edit: Jeg fant et litet bilde.

Sånn ser den ut.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDT2KoaGlJeQvMYCi9cVUhIGkEcaX9zW7x43Uc7dGAzzsSpx13tw

:fnise: Awesome!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har denne. Med den røde jakka til.

*kremt*... men den er litt trang blitt :dry:

post-21083-0-63184300-1431438098_thumb.j

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nordfjordbunaden, syns den er veldig fin og enkel. :) Jeg har den med svart liv, vet at den kommer med grønt liv også men syns ikke det er så pent!

http://www.klikk.no/mote/kamille/article759153.ece

Anonymous poster hash: ab50f...945
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Tromsbunad som jeg fikk til konfirmasjonen.

Synes den er fin og føler meg vel i den :) Er vokst opp i Vestfold, men mamma er født i Tromsø og det er Troms morslekta mi er fra.

Kunne ha valgt Vestfoldbunad, da jeg både er oppvokst der og min far er derfra, men er glad det ble Tromsbunad. Siden Troms er såpass langt nord er det ikke ofte jeg er der, og da er det fint å ihvertfall hedre tilknytningen og morsslekten gjennom bunaden min. Synes også det er kjekt å ha samme bunad som mamma og tantene mine.

troms-bunadrosen-rod-01.jpg

Anonymous poster hash: 3ceb4...2c3
Skrevet (endret)

Jeg har denne sunnfjordsbunaden i grønt liv. Har vokst opp der og har omtrent hele slekta mi fra Sunnfjord. Jeg liker den veldig godt, særlig fangbandet på denne. I midlertid har jeg sett mange som som ikke har denne bunaden særlig figursydd, og det synest jeg ikke er så fint. Jeg er heller ikke særlig fan av søljetilbehøret til denne, denne grønne steinen som ofte blir brukt i halssølja synest jeg er skikkelig mitchmatch med resten av bunaden. Jeg har imidlertid arvet sølje, så jeg bruker halssølje i sølv med rød sten og gullforgylte blad som henger på og brystsølja er eldgamal, gullfarget med rød sten og litt sølv. Synest det er penere med de varme fargene, men jeg ser nesten ingen som bruker disse fargekombinasjonene til det grønne livet. Men som sagt, det er arvet ogsåvidt jeg har skjønt var det heller vanlig med gullforgylte søljer før. Bunaden har jeg arvet fra bestemora mi, så den er et veldig verdifullt arvestykke. Jeg har imidlertid fått påsydd ny stak slik at den fikk riktig lengde, før var det vanlig at denne bunaden var kort også.

Sunnfjordsbunaden finnes i flere farger og varianter, og jeg liker veldig godt den røde også og kunne tenke meg å skaffe meg en rød variant om jeg en dag skulle ha råd til det.

Ellers synest jeg Hardangerbunaden er veldig fint + den lilla fra Telemark. Har faktisk slektninger i Telemark, så kanskje jeg har "lov" til å skaffe meg en slik også om det skulle bli økonomi for det i fremtiden.

post-44755-0-05159800-1431443166_thumb.j

Endret av lillsunshine
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...