Gå til innhold

Hvilken bunad har, liker eller hører du til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det finnes lignende tråd fra før, men siden det er konfirmasjoenstid og 17 mai snart, så kjører jeg i gang denne :)

Hva slags bunad har du?

Hva slags tilhørighet har du til denne bunaden?

Og del gjerne meninger og info om bunad generelt :)

Hilsen bunadsnerd ☺️

Anonymous poster hash: d61ce...499

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg "hører til" den vanlige buskerudsbunaden hvis man bare ser på hvor jeg er født og oppvokst, men har numedalsbunad. Halve familien min er fra numedal og jeg har "vokst opp der" hver sommer siden jeg var liten jente, så det føles veldig riktig å ha den :) Dessuten er den etter oldemoren min, som fikk den da hun var 20, så den bunaden er noe av det kjæreste jeg eier.

Jeg synes også den er utrolig vakker, bilde(ikke av meg riktignok):

Numedal2.jpg

Bortsett fra denne, som forhåpentligvis går videre til min datter eller barnebarn en dag, ELSKER jeg den lilla beltestakken. Vet det er veldig typisk å like beltestakken, men den er veldig fin og fargen gjør den skikkelig eventyraktig.

Beltestakk.jpg

Har lyst til å kjøpe denne når jeg blir litt eldre, eventuelt når den jeg har "går videre" :)

Anonymous poster hash: 118c7...056
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Numedalsbunaden tror jeg ikke at jeg har sett før, men den var veldig vakker!!

Beltestakken er også kjempefin, men noe av sjarmen med bunad er at det er så mange ulike for min del :)

Du er jo veldig heldig da som har en arvet bunad med skikkelig tradisjon og røtter i :)

Skrevet

Jeg har Bergensbunad :) Synes det er en av de fineste, så er veldig fornøyd. Født og oppvokst i Bergen.

Synes Telemarksstakken (litt usikkerpå hva den egentlig heter) er veldig fin også, skulle gjerne hatt den!

Skrevet (endret)

Blå nordlands. Veldig fornøyd :) Fikk i konfirmasjons gave hos mine besteforeldre, hvor min bestemor har sydd hele bunaden! Er veldig glad i den!

Endret av Patronus
AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg forresten Setesdalsbunad.

Har inntrykk av at folk enten liker den eller synes den er stygg, det er liksom ikke noen mellomting hehe.

Men jeg er stolt av den kanskje mest fordi den er så tradisjonsrik og den bunaden i Norge de har klart å spore lengst tilbake.

Min far er fra Valle i Setesdal og jeg har arvet stakken etter min Gome (farmor).

Men har aldri bodd der selv, bare vært der mye på besøk og hytte :)

AnonymBruker
Skrevet

Numedalsbunaden tror jeg ikke at jeg har sett før, men den var veldig vakker!!

Beltestakken er også kjempefin, men noe av sjarmen med bunad er at det er så mange ulike for min del :)

Du er jo veldig heldig da som har en arvet bunad med skikkelig tradisjon og røtter i :)

Ja, jeg føler meg utrolig heldig som har fått arve :) Ikke bare slapp foreldrene mine å punge ut for ny(eller brukt, som også er dyrt) bunad til konfirmasjonen, men jeg får gå med et 80 år gammelt arvestykke også! Får alltid komplimenter i konfirmasjon og på 17. mai, spesielt fra bestemor på "andre siden", som nesten virker misunnelig på den gamle stakken :ler:

Anonymous poster hash: 118c7...056

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Bergensbunad :) Synes det er en av de fineste, så er veldig fornøyd. Født og oppvokst i Bergen.

Synes Telemarksstakken (litt usikkerpå hva den egentlig heter) er veldig fin også, skulle gjerne hatt den!

Det finnes flere typer Telemarksbunad.

Raudtrøye, og beltestakk bla. Også er det flere varianter innenfor disse igjen.

Bunaden på bilde er Vest Telemark bunad :)

Skrevet

Har nordmørsbunad. Født oppvokst der, alle i familien har samme bunad. Å velge en annen bunad hadde blitt fullstendig feil for meg, selv om jeg har "røtter" fra andre steder i Norge.

MG_4763_.png

Bilde fra google.

Den vakreste bunaden synes jeg er Hardangerbunad. Heldige de som kan velge en såå fin bunad!

Hardanger_helfigur.jpg

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. Får ikke til å laste opp bilde så de som er interessert får heller google ;)

Skrevet

Da mente jeg Vest Telemarks bunad :) Den er veldig fin!

Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Malobunad. Er fra Molde i Møre og Romsdal.

Malo_rodtliv_kvadrat_large.jpg

Anonymous poster hash: 52e55...b79
Skrevet (endret)

Har, liker og høyrer til Hardangerbunad. Sydd og brodert av bestemor og oldemor :) Har arva den av mamma.

Har denne varianten, med liknande bringeklut og perlebelte. Svart stakk og kvitt forkle.

+Litt fleire søljer

post-84663-0-28816300-1430937968_thumb.j

Endret av Kjibba
Skrevet

Denne både har, liker jeg og hører til: Rogalandsbunad uten broderier. Liker denne bedre enn de "vanlige broderte" :)

post-90540-0-75463900-1430938522_thumb.j

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Bolsøybunaden. Jeg har lite tilknyttning til stedet, men jeg arvet bunaden etter mormor som er fra Romsdal og broderte den selv.

I skapet hos mamma henger det også en enda eldre Måløybunad som mormor broderte enda tidligere, noen år etter krigen. Den har vært brukt som pikebunad blant mange av jentene i den grenen av familien. Jeg brukte den i et par år, men siden jeg har en litt større kroppsbyggning enn mormor og det ikke er rasjonering vokste jeg ut av den før konfirmasjonen. Jeg liker den veldig godt siden det er så mye historie i den, spesielt for den som kan se alt det som ikke er synlig når den er på.

Begge de er mørkeblå.

Jeg ønsker meg litt en bunad som passer bedre. Selv om mamma har gjort sitt beste klarer hun ikke å gjøre noe med at jeg har lengre rygg og er mer barmfager enn mormor var på min alder. Den sitter ikke helt slik den skal.

Jeg har bodd i Trondheim hele livet, og etter det skulle jeg hatt Trønderbunad. Men jeg liker ikke Trønderbunaden så godt, og jeg føler ikke så mye tilhørighet dit heller.

Mamma har Nordlandsbunad, og jeg synes den er veldig fin. Jeg har likevel ikke noe tilknyttning dit, for jeg har aldri vært nord for Trøndelag og har ingen slekt som stammer derfra

Jeg har mest tilknytning til Sunnmøre, og synes den bunaden er veldig fin. Hvis jeg skulle lært meg bunadssøm tror jeg jeg kommer til å velge den.

Ekteskapslinja er ikke veien å gå, for da blir det enten Trønderbunad eller noe fra Oslo, helst vest. Normørsbunaden er også på den linja, men jeg er for mye Sunnmøring til å kunne vise meg i noe slikt, selv om den er pen.

Jeg synes beltestakken er veldig fin, men jeg er ikke i stand til å dra opp noen tilknyttning til telemark. Kankje det finnes en inngiftet tante til søskenbarnet til svigermora til noen langt bak i slekta, men jeg er ikke så desperat.

Anonymous poster hash: cebaf...be4
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har Trysilbunad. I begynnelsen synes jeg den var litt kjedelig, men hadde lyst på bunad og den var den eneste jeg føler noe tilhørighet til. Nå elsker jeg den og synes det er fint at den er ganske "enkel" :)

trysilbunaden-forfra.jpg

(bilde fra google)

• Liker 1
Skrevet

Blå nordlandsbunad. Hele morsiden min er fra Nordland, så derfor var det et naturlig valg selvom jeg er født og bor på Østlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...