Gå til innhold

Kaniner på vått gress. Kaldt på bena?

Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Er det skadelig/ikke bra for kaniner å gå på vått gress? Altså at de bor i bur som står på gress nå når det går mot høst og det regner og for det meste er vått. Er et trekantbur noe som bare er brukende om sommeren, eller kan det duge også utover høsten når det dekkes til mot regn fra oven, slik at tiden før de tas inn kan forlenges? Frisk luft er jo bra, og det er mye enklere å ha de ute, enn å rense bur inne. Gress kan de beite på, og det er jo sunt. Men, så var det det med den våte bakken under buret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt fukt gjør vel ingenting, så lenge de ikke blir gående i vått gress døgnet rundt.

I den siste uken har det vært et voldsomt regn her, og da har jeg flyttet dem under verandaen på sementgulv, hvor det ikke regner på dem, og så har jeg endel aviser i bunnen. dessuten har jeg stukket inn endel høy for at de har noe å varme seg på om de skulle bli våte likevel.

Jeg har samme trekant-bur som deg og bruker det store deler av året, men trekker dem inn på noe tørt når det blir altfor vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en plate med aviser på som de kan sitte på i bunnen, men dette er jo veldig provosorisk da. Det er bare ikke så god plass i dette buret her. Planen var at det skulle være ferieboligen i sommer, men nå lar jeg de få bli der til det blir kaldere. Vått er det nok, satte inn en liten pappeske også jeg med aviser og høy oppi, den er tørr en stund iallefall :wink:

Holdt foresten på å bli ett stykk kanin mindre der inni mens jeg holdt på. Godt kamuflert (kritthvit mot gress :oops: ) snek den ene seg ut av luken og var på vei ut i verden (dårlig oppmerksomhet fra min side), men ble fisket kjapt inn igjen da det gikk opp for meg at hun var på feil side av buret :o *ler*. Tror ikke hun liker seg i fangenskap jeg, vil UT. "slipp fangarna fri det er vår" .... sier hun og dytter meg iltert vekk når jeg prøver å stenge veien for henne. Det faller vel ikke henne inn at da hadde hun nok fått et kort kaninliv på egenhånd :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har en del av buret som er helt tørr så tror jeg at det skal gå fint.

Kjenner dessuten til det med sniking ut av buret - mine to gravde seg ut av buret, gjennom hønsenettingen, og et oppdaget vi ikke før morgenen etter. heldigvis hadde de holdt seg i nærområdet og etter to timers leting var friheten over for dems del :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten så laget faren min store garder til kaninene rett på bakken (hadde kasse de kunne gå inn i) som de gikk i hele året. Det fungerte forsåvidt fint, men mistenker at det kan ha kortet ned levetiden deres litt å gå så mye på fuktighet, for alle kaninene jeg har hatt på nettingbunn eller inne har levd lenger. Men her var det altså snakk om hele døgnet, hele året, og så lenge du tydeligvis tar inn kaninene dine enten om kvelden eller mot vinterstid så gjør det ingenting med litt vått gress. Du kan fint ha dem gående utover høsten for kaniner tåler litt vær og kulde. Men pass for all del på at den ikke blir utsatt for mye trekk uten å ha et sted å søke ly i, for det tåler de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav opp jeg. Slik som det har blåst og regnet her, så fungerer det bare ikke med det buret. Da jeg kom hjem her om dagen, så var presenningen blåst av, og de var klissvåte og pjuskete, aviser og høy og alt var gjennombløtt. Så nå er de inne igjen. Litt dumt egentlig. Kanskje jeg kan gjøre noe mer med buret ute, få hevet det opp fra bakken, og at det da vil gå siden de slipper å bli våte på undersiden hele tiden. Men det vil ikke fungere mot vinteren for det vil bli kaldt og blåse.

kan jo fremdeles ta de ut på dagen hvis det er ok vær, men å la de stå i søle er ikke akuratt så kjekt. Grrrrr! fa*** vær vi har her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

vil anbefale deg å bygge et "hus" i buret - overbygd mot regn, vegger mot vinden og hevet gulv, gjerne dekket med høy eller halm. Så kan de gå inn der når det er dårlig vær. kaniner tilpasser seg temperaturendringer uten særlig store problemer så lenge tilvenningen går gradvis , og trives sikkert bedre ute enn inne - da kan de følge med på ting som skjer og grave og kose seg. naboen til svigerforeldrene mine har en kanin som står ute på plenen hele året. Rent bortsett fra at jeg mistenker den for å bli litt neglisjert og sikkert også savner en annen kanin, ser den ut til å klare seg fint. Den ene delen av buret er et godt tettet leskjul, resten hønsenetting (tror det er netting i bunnen også).

Har ellers sett en løsning med et plastlokk på skrå inni buret, noe som sikkert fungerer fint mot sommerregn og vind forutsatt at plata er festet godt. Men om vinteren synes jeg de bør ha et bedre tilbud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere svigerfar drev på med kaniner. Han hadde de ute hele året. De sto i bur godt hevet over bakken, med bare litt netting i døren. Inni der hadde de ett lite "hus" med høy inni.

Men jeg tror ikke kaninene har noe godt av å være våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så her at noen snakket om å ha kaniner på nettingbunn.. Vil bare si at det ikke er det beste for små kaninføtter. De har ikke samme mulighet til å hoppe å sprette rundt i buret, og føttene kan bli såre av det..

Bare det jeg ville si..

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så her at noen snakket om å ha kaniner på nettingbunn.. Vil bare si at det ikke er det beste for små kaninføtter. De har ikke samme mulighet til å hoppe å sprette rundt i buret, og føttene kan bli såre av det..

Bare det jeg ville si..

:vinke:

Jeg vet jo det, men når jeg hadde kaniner så hadde jeg i tillegg store luftegårder, pluss at de var hoppekaniner som var ute og mosjonerte hver dag. I tillegg så var selvføleglig burene delt i en del med kasse og høy og en del med bur/nettingbunn. Ble aldri såre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et bur som står opp av bakken, og der har han et lite hus som jeg har fyllt med høy. Det er kjempebra, og han koser seg masse inni det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...