Gå til innhold

Veldig forskjellige politisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har møtt en flott mann nå. Og jeg er ganske sær, så er ikke mange menn jeg liker. Og vi har masse felles interesser, men da det kommer til politikk, så er vi i hver vår ende. Så vi er jo uenige om det meste innen politikk. Så er vi begge glad i å diskutere, og vi er vel relativt stae begge to.

Nå har vi bare blitt enige om, å ikke diskutere politikk i startfasen.

Bare lurer på om dette er noe, som kan bli et problem senere. Når vi er trygge på hverandre, og ingen vil gi seg, og det heller blir en krangel.

Min familie er mer politisk engasjert enn meg, og ser og for meg at det kan bli problemer der. Politikk kommer lett opp i samtaler der, så vil da den nye kjæresten min være uenig i alt.

Noen som har erfaring med dette?

Anonymous poster hash: 6dacb...39c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Politiske forskjeller handler oftere om veien enn om målet. Med respekt for hverandre bør det ikke være umulig å være enig om å være uenig om ting.

Hvis du derimot absolutt føler det nødvendig å "omvende" ham til alltid å være enig med deg har du noen utfordringer. Og det vil ikke bare gjelde politikk men på alle områder dere har forskjellig syn.

Evner dere ikke å håndtere slike forskjeller, vil neppe forholdet vare uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sosialdemokrat og har vært sammen med en som stemte FRP og en som stemte Høyre. Han ene fornektet holocaust og mente at Hitler egentlig ikke gjorde noe slemt med jødene. Han andre hatet homofile og sa at om han fikk barn kom ikke sønnen hans til å bli homofil nei!

(fikk ikke vite dette før vi hadde vært sammen en liten stund altså..)

Men det var jo bare at jeg var uheldig. Det er ikke sånn at dette er noe som er typisk for noen som er på høyresiden heller. Har flere gode kompiser som er aktive i høyre altså!

Men når forskjellene blir så store som de da ble for meg og de to ekskjærestene mine så funket det ikke, og jeg tror heller ikke de fleste kvinner hadde vært så fan av at kjæresten deres var homofob eller holocaustfornekter.

Så han som er samboeren min er en normal kar som ligger midt i mellom politisk og har et helt normalt syn på verden ift det som er vanlig i Norge.

Anonymous poster hash: eeed9...103
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor står politisk, Ts, og hvor står han? Er det Frp som er problemet her?

Anonymous poster hash: 8d19f...1b5
Skrevet (endret)

Jeg er kjempeglad at jeg har vokst opp i en familie med VELDIG ulike politiske meninger. Fra rødt/SV til FrP. Setter pris på det, og faren hvis man bare henger med folk lik dine egne meninger, er at man ender opp i et lukket politisk boble, der man ikke er i stand til å forstå eller akseptere andre, noe som etter min erfaring skjer i samfunnsfagene ved høyskolene/universitetene.

Selv om høyresiden ofte blir sett på som intolerant, så kan venstresiden være like intolerant etter min mening, der noen er for vant med diskusjoner der man bare snakker om forsiktige nyanser. Alt for mange ender opp i sine egne politiske bobler på grunn av hvor selektiv man er i forhold til venner og kjærester. Man blir ikke godt reflektert over slikt.

Hvis dere begge virkelig er åpne personer, som kan tåle litt motstand, og liker diskusjoner, så kan det være en kjempegod ting mener jeg. Så lenge det ikke er snakk om krangling så kan det kanskje være bra for barna, der de kan gjøre sine egne meninger, og faktisk tenke over vanskelige problemstillinger. Bare man kan formulere seg godt, så aksepterer de fleste åpne mennesker ulike meninger.

Endret av Snof
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Han stemmer Frp ja, jeg Venstre. Vi har jo pratet mye sammen, og han er verken rasist eller homofob. Og vi har blitt enige om at vi bare er uenige. Jeg har ingen problemer, med at han har andre politiske meninger enn meg. Og tror og håper at det ikke blir et problem. Jeg er glad i en diskusjon, og blir lett engasjert, men har full respekt for at andre mennesker har andre meninger enn meg. Jeg har heller ikke noe mål om å omvende han. Han er en voksen mann, og skal få stemme hva han ønsker. Men jeg vet jo ikke om han er lik.

Men uansett så ønsker jeg jo, og forsøke. For som sagt er ikke ofte jeg liker en mann så godt. Og ellers har vi så mange felles interesser og ønsker for livet.

Anonymous poster hash: 6dacb...39c
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS,
før så tenkte jeg at politiske forskjeller aldri ville bli et stort problem. Vi burde da greie å holde det for oss selv og respektere hverandres syn uten å krangle om det fordet tenkte jeg.
Men det var inntill jeg møtte en lekker fyr som var helt på andre siden politisk av meg. Ikke bare politisk, men verdenssynet hans generelt var så langt unna mitt så jeg skjønte at vi umulig kunne greie å bygge en fremtid sammen som omfavnet begges drømmer.
Bortsett fra dette så hadde vi liker filminteresser, musikkinteresser, lik humor osv, og han var veldig min drømmetype i utseende - men pga dette så fungerte det ikke i lengden! Ble bare mer og mer motbydelig jo mer jeg ble kjent med han. Å sitte å spise jordbær på en flott date hvor han avbryter å sier at "det er godt de polakkhundene duger til noe ihvertfall!" (jordbærplukkere), og "alle som er syke og som sitter i rullestol eller er født med hjerneskade kan jobbe NOE da, de kan ikke regne med å få alt opp i fanget bare fordi de føler seg så spesielle med sykdom!" (mens han forsvarte rikmannsbarn som hadde fått alt oppi fanget hele livet og ikke jobbet fordi de hadde nok penger men faktisk hadde helse til å jobbe og bidra til samfunnet). Han var stolt over å ha drept mennesker i krig, jeg kan ikke fordra krig som for meg kun er satt opp av økonomiske årsaker. Så ja, selvom det var mange år siden sist jeg hadde møtt en mann jeg i utgangspunktet likte så godt, så hadde vi så forskjellige syn på verden og samfunnet at vi til slutt bare endte med å gå rundt å irritere seg over hverandre og avsluttet kontakten til stor lettelse for begge. Anbefaler deg faktisk å sortere ut om de politiske forskjellene ders er overkommelige eller ikke, før dere fortsetter å date over lengre tid. Selvom man ikke skal snakke politikk på de første datesene så har jeg har ihvertfall lært meg å forhøre meg litt om det for å lese ann den "skjulte personligheten" til vedkommende før jeg begynner å se for meg at han kan være drømmemannen!... Lykke til :)

Anonymous poster hash: 9a8c3...51c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må finne ut av hvor ulike verdier dere har i forhold til f.eks barneoppdragelse. Jeg hadde nok selv hatt problemer med en Frp-er, fordi jeg mener de ofte er så utrolig uopplyste. Men nå er det ingen av mine nærmeste (som jeg vet) som stemmer Frp, det kan hende jeg hatt blitt mindre snever hvis jeg ble kjent med noen.

Finn ut hvilke verdier som er viktige for deg og hvorvidt du kan leve med en partner som kanskje har helt andre verdier.

Anonymous poster hash: 11e12...254
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde nok selv hatt problemer med en Frp-er, fordi jeg mener de ofte er så utrolig uopplyste. Men nå er det ingen av mine nærmeste (som jeg vet) som stemmer Frp, det kan hende jeg hatt blitt mindre snever hvis jeg ble kjent med noen.

På samme måte som at jeg ville hatt problemer med noen som stemmer Ap, SV eller enda lenger til venstre, for de er så intolerante for andres meninger. De mener at deres meninger er "den rette". Smaker for mye av autoritære holdninger og ensretting. Men, kanskje jeg ville blitt mindre "snever" hvis jeg ble kjent med noen.

Endret av sjonkelrolf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den største dealbreakeren for meg er faktisk at vedkomne bryr seg om politikk, og ikke ser at politikk er meningsløst uansett hvem som styrer.

Er viktigere at vedkomne har samme drømmer, ambisjoner, verdier og mål som meg, enn hva vedkomne stemmer eller tror er den rette politiske agendaen å følge.

Anonymous poster hash: 80598...8cc
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den største dealbreakeren for meg er faktisk at vedkomne bryr seg om politikk, og ikke ser at politikk er meningsløst uansett hvem som styrer.

Er viktigere at vedkomne har samme drømmer, ambisjoner, verdier og mål som meg, enn hva vedkomne stemmer eller tror er den rette politiske agendaen å følge.

Anonymous poster hash: 80598...8cc

Nå er "politikk" ganske mye mer enn hvem som styrer og hva som skjer på stortinget da.

Et politisk ståsted sier mye om verdiene og målene til et menneske. Vil man karre til seg mest mulig selv, eller ønsker man å bruke livet på å gjøre kloden rettferdig for alle? Selvom man ikke er politisk aktiv så har ståstedet til en person mye å si for enkelte hverdagslige holdninger.

Hva vedkommende stemmer bryr meg ingenting, mange stemmer jo også bare for å stemme og aner ikke hva de stemmer på, men om et menneske har satt seg inn i det de stemmer på og virkelig støtter en agenda eller et samfunnssyn som er helt motsatt av mitt så definerer dette mye av personligheten og holdningen til vedkommende.

Anonymous poster hash: 9a8c3...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På samme måte som at jeg ville hatt problemer med noen som stemmer Ap, SV eller enda lenger til venstre, for de er så intolerante for andres meninger. De mener at deres meninger er "den rette". Smaker for mye av autoritære holdninger og ensretting. Men, kanskje jeg ville blitt mindre "snever" hvis jeg ble kjent med noen.

Skal ikke kuppe tråden til TS, men det går vel ikke på intoleranse for andres meninger, men heller totalt forskjellige verdier.

• Liker 1
Skrevet

Politisk preferanse sier mye om hvilke verdier man har i bunnen. Men nesten like viktig er hvor tolerant vedkommende er for andre synspunkter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å være sammen med en som åpent og tydelig stemte noe veldig rødt. Både fordi jeg er lite politisk engasjert selv, og fordi de jeg har møtt som prater om at de stemmer ap/sv/rødt ofte henger ut andre partier og er lite opplyste mennesker. Oppegående mennesker forstår at alle partier har både positive og negative aspekter ved seg. Og ikke minst så er jeg kraftig oppgitt over folk som !HATER RASSISTPARTIET FRP!!!".

Anonymous poster hash: fc014...df6
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må finne ut av hvor ulike verdier dere har i forhold til f.eks barneoppdragelse. Jeg hadde nok selv hatt problemer med en Frp-er, fordi jeg mener de ofte er så utrolig uopplyste. Men nå er det ingen av mine nærmeste (som jeg vet) som stemmer Frp, det kan hende jeg hatt blitt mindre snever hvis jeg ble kjent med noen.

Finn ut hvilke verdier som er viktige for deg og hvorvidt du kan leve med en partner som kanskje har helt andre verdier.

Dette er bare fordommer. Jeg stemmer selv Frp, og selv om jeg er med på at mange lavt utdannede også gjør det, så gjelder det ikke for alle. Men å utbasunere sin partitilhørighet tidlig i en datingfase er sjelden lurt, da folk som stemmer Frp blir sett på som spedalske. "Heldigvis" er det uaktuelt å være med i Frp i mitt lokalsamfunn, så jeg er selv folkevalgt for Høyre, så hva jeg mener i rikspolitikken trenger ikke komme fram med en gang.

Anonymous poster hash: 8d19f...1b5

Skrevet

Skal ikke kuppe tråden til TS, men det går vel ikke på intoleranse for andres meninger, men heller totalt forskjellige verdier.

Politisk preferanse sier mye om hvilke verdier man har i bunnen. Men nesten like viktig er hvor tolerant vedkommende er for andre synspunkter.

Hvorvidt man tolererer andres meninger eller ikke sier også noe om hvilke verdier man har.

AnonymBruker
Skrevet

Politikk er et skuespill for sauer. Alle partiene jatter med de rike, ref TISA avtalen og Arbeiderpartiet.

*Ideologiske* forskjeller blir bare brukt for å sette folket opp mot hverandre. At man har klart å lure befolkningen til å krangle om fillesaker av ideologisk natur er patetisk. Like utrolig som i USA.

Fremfor å krangle om skapte vissvass forskjeller kan dere diskutere de stadig økende gapet i inntekts og formue fordelingen i den vestlige verden. Eventuelt den endeløse teppebombingen av fattige mennesker som løsning for å bli kvitt sinte, fattige mennesker. Dere begge identifiserer dere med partier som er enige om de virkelig viktige sakene.

Anonymous poster hash: 6239d...873
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...