AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #1 Skrevet 6. mai 2015 Islam, Jødedom, Kristendom, Buddhisme og Hinduisme. Jeg har en viss anelse om kristendom og Islam, men stiller meg ganske uvitende om de andre religionene. Jeg vil gjerne vite mer om dette :-) gjerne trekk inn kjønnsroller og kvinnesyn i både Kristendom og Islam også. Hilsen nysgjerrig jente. Anonymous poster hash: b0476...4ed
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #2 Skrevet 6. mai 2015 I GT i Bibelen står det at kvinner ikke engang skal stille spørsmål i religiøse forsamlinger og bare skal sitte der og holde kjeft altså. Men så kom Jesus og hadde like mye respekt for kvinner som han hadde for menn og han sa til mennene at de er faktisk utro mot kona si om de er utro. Men på den tiden var det ikke vanlig å tenke sånn. Det var liksom bare kvinnen som kunne være utro. Så Jesus var foran sin tid på en måte, og det er veldig bra for religionen at han hadde et bra kvinnesyn. Så jeg som kristen føler ikke på noen måte at jeg er mindre verdt enn menn og heller ikke i kristne forsamlinger. I Islam er det faktisk veldig forskjellig, men de er langt bak kristendommen med likestilling. Samtidig vet jeg av erfaring at bak lukkede dører er det faktisk kvinnen som er familiens overhode ganske ofte. Anonymous poster hash: 36725...0e3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 Gjør leksene dine selv! Anonymous poster hash: 5342e...40a 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 I GT i Bibelen står det at kvinner ikke engang skal stille spørsmål i religiøse forsamlinger og bare skal sitte der og holde kjeft altså. Men så kom Jesus og hadde like mye respekt for kvinner som han hadde for menn og han sa til mennene at de er faktisk utro mot kona si om de er utro. Men på den tiden var det ikke vanlig å tenke sånn. Det var liksom bare kvinnen som kunne være utro. Så Jesus var foran sin tid på en måte, og det er veldig bra for religionen at han hadde et bra kvinnesyn. Så jeg som kristen føler ikke på noen måte at jeg er mindre verdt enn menn og heller ikke i kristne forsamlinger. I Islam er det faktisk veldig forskjellig, men de er langt bak kristendommen med likestilling. Samtidig vet jeg av erfaring at bak lukkede dører er det faktisk kvinnen som er familiens overhode ganske ofte. Anonymous poster hash: 36725...0e3 Tusen takk for utfyllende svar :-) Jeg syns dette er veldig interessant. Hvordan ser du på andre religioner? Du som er kristen. Syns det er bra at du har en religion du verdsetter. Unner alle mennesker å følge det de selv vil. Personlig er jeg ingen av delene, men heller nok mer over til kristendommen! Anonymous poster hash: b0476...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Gjør leksene dine selv! Anonymous poster hash: 5342e...40a What? Jeg har da ingen lekser jeg skal gjøre Nei, men jeg er generelt interessert i dette med kjønnsroller. Etter å ha lest hva enkelte brukere her inne lirer av seg ift kvinneundertrykkelse o.l, så er det klart jeg blir nysgjerrig på hvilke kjønnsroller som gjelder for enkelte religioner uavhengig om jeg har lekser eller ei Anonymous poster hash: b0476...4ed
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #6 Skrevet 6. mai 2015 I GT i Bibelen står det at kvinner ikke engang skal stille spørsmål i religiøse forsamlinger og bare skal sitte der og holde kjeft altså. Men så kom Jesus og hadde like mye respekt for kvinner som han hadde for menn og han sa til mennene at de er faktisk utro mot kona si om de er utro. Men på den tiden var det ikke vanlig å tenke sånn. Det var liksom bare kvinnen som kunne være utro. Så Jesus var foran sin tid på en måte, og det er veldig bra for religionen at han hadde et bra kvinnesyn. Så jeg som kristen føler ikke på noen måte at jeg er mindre verdt enn menn og heller ikke i kristne forsamlinger. I Islam er det faktisk veldig forskjellig, men de er langt bak kristendommen med likestilling. Samtidig vet jeg av erfaring at bak lukkede dører er det faktisk kvinnen som er familiens overhode ganske ofte. Anonymous poster hash: 36725...0e3 Tull og vås fra ende til annen! Først og fremst, at kvinnen skal tie når menigheten samles, står i NT, i et av Paulus sine brev. Her må det sees i sammenheng med de andre brevene, der Paulus ikke skriver om dette. Det var altså ment i en bestemt situasjon i en menighet, og ikke til alle kristne. At mannen ikke kunne være utro i det gamle testamentet, er også bare tull! I ordspråkene advares menn mot å være utro, og mot annen manns kvinne. Er ikke rart at kristne ikke blir tatt på alvor, når enkelte ikke har peiling på det de uttaler seg om. Anonymous poster hash: 17938...8e3 2
Gjest smilejenta Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 * I Koranen står det at paradis ligger under ens mors føtter. * Islam er den eneste religionen som annerkjenner skilsmisser, "slik det finnes ekteskap finnes det også skilsmisse" står det i Koranen. * i Islam så er en mann forpliktet til å forsørge kvinnen økonomisk OG kjærlighetsfylt, hvis ikke så kan kvinnen søke skilsmisse. * Hvis en kvinne ikke ser sin mann på 3 måneder, fordi mannen bare har stukket av, så er de etter islamsk vis skilt uten å måtte søke om dette. * Islam sier at kvinner må dekke seg til, men dette gjelder også for menn! * Det står aldri i Koranen at man skal måtte gå rundt med burka/hijab/sjal, derfor er for eksempel Saudi Arabi og Iran kleskoden forskjellig. Alt det her handler om kultur og fortolkelse. I Koranen står det at man skal dekke seg til, men ikke hvordan. Jeg tolker det som at jeg ikke skal gå i utfordrende klær, min mor tolker det som å bære en lett sjal, min søster fortolker det som å bære en stram hijab. Vi er alle muslimer. * Islam sier at utdanning er viktig for både kvinner og menn, i den muslimske verdenen er kvinner og menn pliktig til å søke kunnskap/utdanning (profeten Muhammeds ord, hadith ibn Majaah) mens kvinner i den vestlige verden på den tiden måtte være hjemmeværende og hadde null rettigheter. * lista fortsetter og fortsetter, jeg er ikke en som kan alt verden om religionen Islam, men etter å ha gått på koranskole og fått lærdom i religionen fra mine foreldre har jeg fått nok kunnskap til å vite at Islam er en perfekt religion for meg som kvinne. Hilsen muslimsk jente tidlig i 20-årene.
maskineple Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 (endret) . Endret 15. juni 2015 av kjærligbåttur
Gjest smilejenta Skrevet 15. mai 2015 #9 Skrevet 15. mai 2015 (endret) Det står også at du skal drepe alle som er " ikke-troende ", Islam er den eneste av de abrahamiske religionene som har en såkalt " hellig-krig " og steining av kvinner dersom de er utro. Det er stor forskjell på det, jesus sa feks " la den som er uten synd kaste den første steinen, " , du finner ikke noe lignende i Koranen. Nå må du slutte å spre fremmedhat. Du har lite peilig på hva som står i koranen, det er en myte at det står at alle de "ikke-troende" skal drepes! Hvordan kan du leve med deg selv ved å lyve? Forresten tror vi på samme Gud, og løgner som du kommer med går ikke ubermerket. I Koranen står det at alle religioner skal respekteres som det er ens egen! Det står at man skal verdsette sin nabo som det er et familiemedlem! Det står: "ta et liv og du har tatt livet av hele menneskeheten, redd et liv og du har reddet hele menneskeheten" hvordan får du det til å bli " det står i koranen at man skal drepe alle ikke-troende?" Forresten kan jeg trekke fram en historie om profeten Mohammed; det banket engang på hos profeten, det hadde samlet seg et helt nabolag i protest for at en kvinne hadde seg med en annen mann, og de hadde låst begge to inne og søkte råd hos sin profet. Profeten sa, før meg til dem, så skal jeg se det med egne øyne. De tok han med, og han spurte dem om å bli igjen og at bare han gikk inn i rommet. Plutselig kom han ut og sa "her er det jo ingen, hvordan kan dere spre løgner?" "Men, men vi låste dem inne selv?" Undret de andre. Profeten Mohammed hadde gjort dem om til firfisler slik at de som hadde prøvd å gjøre andre flaue selv ble flaue. Derfor sies det også at firfisler er urenslige og at man må dusje hvis man kommer i kontakt med en. - Mening med historien, ikke sladre, gjør om det du har sett og hørt til usett og uhørt. selv om noen gjør noe feil, har ikke du rett til å påpeke dette foran alle andre og gjøre vedkommende til noe mindre verdt. Kan trekke fram en annen historie: det var en gang en iman og en prostituert som bodde vegg i vegg. Hver natt og hver dag kom det inn menn som gikk inn og ut av leiligheten til den prostituerte. Imamen som hadde fulgt Guds Veiledning hele livet, satt og ba hver kveld og levde et enkelt liv. En dag var det mye regn og torden, kvinnen hadde blitt forkjølet og så syk at hun ikke engang klarte å lukke vinduene sine. De bråkte og knirket i det de ble åpnet og lukket som følge av den sterke vinden. Imamen satt denne dagen og ba, han ba om at denne kvinnen måtte slutte med det dårlige hun gjorde, for bare hør på alt bråket som kommer fra hjemmet hennes. I motsetning til andre dager hadde ikke kvinnen hatt besøk av noen i kveld, den samme kvelden som denne imamen ba til gud om at han måtte tilgi henne for det dårlige hun gjør. Det Gud velger å gjøre er å ta all den synden kvinnen hadde gjort i livet og overført denne til Imamen og all det gode imamen hadde gjort overførte Gud til kvinnen. - Mening med historien: "du skal ikke bry deg om hva andre gjør, du skal leve ditt eget liv og bare ditt. Sørg for at du gjør det du tror er riktig og ikke baksnakk andre. Synes du burde lese deg opp slik at du neste gang vet hva du snakker om i stedet for å fremheve at alle muslimer vil alle andre vondt, i mine øyne ser det ut som det er du som vil alle muslimer i verden vondt når du kommer med slike påstander. Edit: (Skriver på en bitteliten mobilskjerm, kan hende det er store skrivefeil, må bare beklage. Kanskje er teksten også veldig usammenhengende, men ser bare 3 linjer avgangen og klokken er halv 3 på natten, ergo veldig trøtt. Igjen må jeg bare beklager ulemper dette fører med) Endret 15. mai 2015 av smilejenta
maskineple Skrevet 15. mai 2015 #10 Skrevet 15. mai 2015 (endret) . Endret 15. juni 2015 av kjærligbåttur
Timza Skrevet 15. mai 2015 #11 Skrevet 15. mai 2015 (endret) Nå må du slutte å spre fremmedhat. Du har lite peilig på hva som står i koranen, det er en myte at det står at alle de "ikke-troende" skal drepes! Du som kan quran'en, hvordan tolker du isåfal disse versene? Slay them wherever ye find them, and drive them out of the places whence they drove you out ... if they attack you (there) then slay them. Such is the reward of disbelievers. 2:191 Fight in the way of Allah who sell the life of this world for the other. Whoso fighteth in the way of Allah, be he slain or be he victorious, on him We shall bestow a vast reward. 4:74 Those who believe do battle for the cause of Allah; and those who disbelieve do battle for the cause of idols. So fight the minions of the devil. 4:76 They long that ye should disbelieve even as they disbelieve, that ye may be upon a level (with them). So choose not friends from them till they forsake their homes in the way of Allah; if they turn back (to enmity) then take them and kill them wherever ye find them, and choose no friend nor helper from among them. 4:89 If they keep not aloof from you nor offer you peace nor hold their hands, then take them and kill them wherever ye find them. Against such We have given you clear warrant. 4:91 The only reward of those who make war upon Allah and His messenger and strive after corruption in the land will be that they will be killed or crucified, or have their hands and feet on alternate sides cut off, or will be expelled out of the land. Such will be their degradation in the world, and in the Hereafter theirs will be an awful doom. 5:33 I will throw fear into the hearts of those who disbelieve. Then smite the necks and smite of them each finger. 8:12 When ye meet those who disbelieve in battle, turn not your backs to them. Whoso on that day turneth his back to them, unless manoeuvring for battle or intent to join a company, he truly hath incurred wrath from Allah, and his habitation will be hell, a hapless journey's end. Ye (Muslims) slew them not, but Allah slew them. And thou (Muhammad) threwest not when thou didst throw, but Allah threw. 8:15-17 And let not those who disbelieve suppose that they can outstrip (Allah's Purpose). Lo! they cannot escape. Make ready for them all thou canst of (armed) force and of horses tethered, that thereby ye may dismay the enemy of Allah and your enemy, and others beside them whom ye know not. Allah knoweth them. 8:59-60 Exhort the believers to fight. If there be of you twenty steadfast they shall overcome two hundred, and if there be of you a hundred (steadfast) they shall overcome a thousand of those who disbelieve, because they (the disbelievers) are a folk without intelligence. 8:65 It is not for any prophet to have captives until he hath made slaughter in the land. 8:67 Slay the idolaters wherever ye find them, and take them (captive), and besiege them, and prepare for them each ambush. 9:5 If they ... assail your religion, then fight the heads of disbelief ... Will ye not fight a folk who broke their solemn pledges, and purposed to drive out the messenger and did attack you first? What! Fear ye them? Now Allah hath more right that ye should fear Him, if ye are believers Fight them! Allah will chastise them at your hands, and He will lay them low and give you victory over them. 9:12-14 O Prophet! Strive against the disbelievers and the hypocrites! Be harsh with them. Their ultimate abode is hell, a hapless journey's end. 9:73 Believers ... shall fight in the way of Allah and shall slay and be slain. It is a promise which is binding on Him in the Torah and the Gospel and the Qur'an. 9:111 O ye who believe! Fight those of the disbelievers who are near to you, and let them find harshness in you. 9:123 Now when ye meet in battle those who disbelieve, then it is smiting of the necks. 47:4 Drep dem hvor dere finner dem. Høres jo ikke aggressivt ut i det hele tatt. Drep for Allah og få store gevinster. Hellig krig altså.. Du har heller ikke lov til å være venner med noen som ikke er muslimer, tydeligvis. Så synder du? Om vi i Norge bruker ytringsfriheten og snakker mot Islam, så er det helt i orden å kappe av oss hodene. Men man må kanskje lese boken på et annet språk? Når det er oversatt til engelsk så syns jeg det blir vanskelig å tolke dette på en måte som gjøre det ok. Så enten så er den engelske versjonen av koranen på jordet, eller så vil du jo få litt problemer med å bortforklare disse versene. Så da kommer jo spørsmålet. Har du lest boken selv, eller er forklaringen at dine foreldre har god moral som har unnlatt å snakke om resten av boka og kun komme med nattahistorier som omhandler godhet? Endret 15. mai 2015 av Timza 4
maskineple Skrevet 15. mai 2015 #12 Skrevet 15. mai 2015 (endret) . Endret 15. juni 2015 av kjærligbåttur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå