Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt blank på dette med låneverdi.

Vi fikk beskjed av banken om at vi kunne se på boliger opp til 3.mill, og at alt over det kom ut av egen lomme (har en del EK). Dette betyr at banken da ga oss 2.55 i lån. Nå har vi muligens funnet en annen bolig som er ute for 2.6, men som gjerne kan komme opp i rett under 3 på grunn av hvordan markedet er for tiden. Denne boligen har en låneverdi på 2.35. Vi har egenkapital på omtrent 600.000 og skal betale dokumentavgiften selv.

Det jeg lurer på da er, hvor langt kan man gå i en slik budrunde? Kan vi fortsatt ha lån på 2.55 i banken på en leilighet som har låneverdi på 2.35? Det er jo fortsatt under takst (2.6). Forskjellen blir jo om vi kan gå opp til 2.9 eller over 3. :)

Beklager om dette er et skikkelig dumt spørsmål!

Anonymous poster hash: 0c140...571
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe dumt spørsmål. Det boligen går for i budrunden ender opp som det faktiske utgangspunktet for lån :) Det er markedet som bestemmer den faktiske verdien. Taksten er kvalifisert gjetning. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke en rådgiver i banken?

Anonymous poster hash: 6ac45...676

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe dumt spørsmål. Det boligen går for i budrunden ender opp som det faktiske utgangspunktet for lån :) Det er markedet som bestemmer den faktiske verdien. Taksten er kvalifisert gjetning. Lykke til :)

Tusen takk! Da tror jeg vi omsider har det under kontroll. Jeg trodde kanskje vi måtte betale alt selv over 2.35 ser du, så da har nok min bedre halvdel riktig og jeg tar feil! Hehe. :D

Har du ikke en rådgiver i banken?

Anonymous poster hash: 6ac45...676

Jo, men jeg har ringt og spurt om så mye rart i det siste, at jeg tenkte at den stakkars rådgiveren kunne få litt fred, så kunne jeg spørre hjelpsomme mennesker på internett i stedet. :)

Anonymous poster hash: 0c140...571

Gjest Wei Wei
Skrevet

Banken gir dere 2 550 000 kr i lån og restende 450 000kr dere må dekke selv (+ dok. avgift). Totalt blir dette 3 mln. Min erfaring viser at hvis dere vinner budrunde og kjøper boligen for 2 800 000 kr, så er det fortsatt deres 450 000 kr dere skal bruke, mens bankens lån blir resten -- 2 350 000 kr.

Det er jo et vist prosentandel banken krever at kjøper deker selv. Før kunne det være 10% av endelig pris for førstegangskjøpere. Nå er det vel 15%.

Min rådgiver sa jeg måtte sende Finn link med boligen jeg tenker å dra på visning til for at banken kunne se hva jeg vurderer, om det er innenfor rammene de forklarte.

Skrevet (endret)

Ja, med utgangspunkt for lån, tenker jeg altså at dere selv må stille med en på 15% av kjøpesummen. Vi kjøpte for eksempel for mindre enn vi hadde EK til, men mer enn prisantydning. Så da satte de 150.000 ekstra vi hadde i EK av til oppussing.

Endret av listefyll
AnonymBruker
Skrevet

2.550.000 i lån og 450.000 egenkapital tilsvarer 15% egenkapital.

Banken at uavhengig av hvilket beløp dere kjøper for må dere betale kontant 15%.

F.eks. dere får kjøpt huset til 2.750.000. 15% EK betyr at dere må betale 412.500 og de resterende 2.337.500 får dere låne.

Låneverdien er bare en prisvurdering. Det er markedet som bestemmer hva den faktiske prisen til slutt blir.

Anonymous poster hash: b0704...8dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...