Thradredi Skrevet 6. mai 2015 #1 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg fikk nettopp vite at jeg har alvorlig D-vitamin mangel og har fått resept på D-vitaminer. Altså dette høres ganske ille ut. Er det noen som har hatt dette før og hvor lang tid tok det å bli frisk igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 6. mai 2015 #2 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Jeg fikk nettopp vite at jeg har alvorlig D-vitamin mangel og har fått resept på D-vitaminer. Altså dette høres ganske ille ut. Er det noen som har hatt dette før og hvor lang tid tok det å bli frisk igjen? Jeg har også hatt sterk d vitamin mangel. Var tom for energi, depresjoner i fleng, utviklet allergier, hadde ukentlige migrene anfall og var helt på felgen i flere år. Ble også utrolig mye syk, noe som ikke er likt meg i det hele tatt. Jeg var svært bekymret for min egen helse og lurte på hvordan jeg skulle klare meg i arbeidslivet med så mye sykdom. Da jeg fikk d vitaminene opp på et godt nivå igjen (ca 130) følte jeg meg som et nytt menneske. Allergiene forsvant, migrenen forsvant og jeg har ikke vært syk en eneste dag siden (3 år siden). Jeg har mye mer energi og føler meg frisk og energisk. Lykke til! Innlegget er ryddet for medisintips. Yvonne (mod) Endret 6. mai 2015 av Yvonne 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #3 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Du kommer til å føle deg mye bedre når du får opp verdiene litt ihvertfall :-) Tips: - pass på å ha nok sunt fett i kostholdet for at kroppen skal nyttiggjøre seg d-vitaminet (kokosolje, virgin olivenolje, smør, avocado, fiske- eller selolje, dyrefett av høy kvalitet) - ta jevnlige prøver hos legen for å følge med på utviklingen, vitamin d er egentlig et hormon (eller forstadiet til hormoner), og det er mulig å få for mye. - suppler gjerne med litt solarium. ved å få vit d gjennom huden finnes det mekanismer i omdanningen som gjør at kroppen kan stoppe produksjonen når det er nok (i motsetning til om man tar dråper oralt). Å få det via sol er også gunstig om man av en eller annen grunn har dårlig opptak fra tarmen,fint med variasjon. Bare pass på å ikke bli brent! Anonymous poster hash: d9f8c...8dd Innlegget er ryddet for medisintips. Yvonne (mod) Endret 6. mai 2015 av Yvonne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #4 Del Skrevet 6. mai 2015 Hva lå nivået ditt på? Mitt lå på 15, jeg var veldig dårlig da men hadde også lite jern samtidig. Jeg fikk beskjed om å prøve først reseptfri d-vitamin, ta dobbel dose (dvs 40 mikrogram) og ny blodprøve etter 14 dager. Jeg tok ny blodprøve på dagen 14 dager etter jeg begynte å ta d-vitamin og da vår nivået på 50-og-noe. Så veldig bra økning, så fortsette å ta de reseptfrie til det blir sommer og sol. Tar også tran daglig men det har jeg tatt i flere år. I helgen besøkte jeg ei venninne som hadde fått d-vitamin på resept (husker ikke navnet på pakken) og de inneholdt jo faktisk litt mindre d-vitamin enn den reseptfrie jeg kjøpte på 20 mikrogram, husker ikke nøyaktig men mener at hennes reseptbelagte var på 15 mikrogram. Men selvfølgelig kan man ta flere piller. Og jeg vet ikke om de hun tar kanskje har noe i seg som gjør at de virker bedre. Men iallefall reseptfri d-vitamin fungerer supert på meg og nivået mitt var ganske lavt. Jeg tok de sammen med kalsium da det hjelper kroppen å ta opp d-vitamin. Men måtte da ikke ta jern samtidig da kalsium har motsatt effekt på jern. Nå tar jeg ikke kalsium men drikker melk istedenfor. Formen min ble forresten merkbar bedre etter ca en uke. Så det trenger ikke å ta flere mnd som noen påstår Ei heller å få økt nivået. Anonymous poster hash: 1b88a...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #5 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg hadde 17, tar 80 mg hver dag. Det går sakte men sikkert bedre. Anonymous poster hash: a10f5...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #6 Del Skrevet 6. mai 2015 Mitt nivå var på 7. Tok 40 ug de første to-tre mnd, deretter 20 ug daglig. Tok et par mnd før jeg merket bedring, men jeg manglet så mye annet også, at det er vanskelig å si hva som kom av hvilken mangel. Spiste også mat som inneholdt vitamin d, og passet på å være rikelig ute i solen. Viktig å få tatt kontrollprøver for å sjekke hvor fort nivåene dine stiger, da det er veldig individuelt, og også avhenger av årsaken til at mangelen oppstod i utgangspunktet. Mange vil anbefale enorme doser (som jeg ser noen allerede gjør i denne tråden), og selv om man kan ligge litt over anbefalingene i en peiode, så husk at det å overdosere seg selv på d-vitamin kan få alvorlige følger for kroppen. Vitamin d som dannes ved sollys kan kroppen selv regulere, men for stort inntak i tablettform klarer ikke kroppen å skille ut. Det kan igjen føre til kvalme, svimmelhet, forstoppelse, nyrestein, nyresvikt og hjerterytmeforstyrrelser. Anonymous poster hash: dcc12...dd2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thradredi Skrevet 6. mai 2015 Forfatter #7 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg har ikke lest meg så mye inn på dette fordi jeg fikk vite det i dag. Og jeg fikk egentlig et ganske kort brev fra "legen" Vet ikke om noen av dere kanskje skjønner dette mer enn det jeg gjør. "Blodprøver tatt 29.04.15 på *******. Viser uttalt D-vitaminmangel. Vitamin D (25-OH) total < 10 nmol/L. Dette er grunnlag for tablettbehandling med D-vitamintilskudd. Vedlagt følger papir resept på Divisun tablett 800IE. 1 tablett to ganger daglig mot alvorlig D-Vitaminmangel. Så står det no mer om at jeg skal tiblake til fastlegen om 2-3 måneder sånn at jeg kan ta ny prøve. Kan dette være en årsak til hvorfor jeg sliter så mye med angstlidelsen min? Eller er det bare jeg som håper for mye her nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 6. mai 2015 #8 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg har ikke lest meg så mye inn på dette fordi jeg fikk vite det i dag. Og jeg fikk egentlig et ganske kort brev fra "legen" Vet ikke om noen av dere kanskje skjønner dette mer enn det jeg gjør. "Blodprøver tatt 29.04.15 på *******. Viser uttalt D-vitaminmangel. Vitamin D (25-OH) total < 10 nmol/L. Dette er grunnlag for tablettbehandling med D-vitamintilskudd. Vedlagt følger papir resept på Divisun tablett 800IE. 1 tablett to ganger daglig mot alvorlig D-Vitaminmangel. Så står det no mer om at jeg skal tiblake til fastlegen om 2-3 måneder sånn at jeg kan ta ny prøve. Kan dette være en årsak til hvorfor jeg sliter så mye med angstlidelsen min? Eller er det bare jeg som håper for mye her nå.. Det var veldig lavt ja. Du bør kreve utredning for å finne ut årsaken, feks om du kan ha cøliaki. D-vitamin mangel påvirker psyken, så at angsten din er forverret er ikke overraskende. Når det gjelder dosen med Divisun er den bedre enn ingenting. Personlig ville jeg kjøpt et d-vitamin produkt herfra: https://bigvits.co.uk/products.php?bid=8, siden disse er like gode, samt billigere å kjøpe enn Divisun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imperio Skrevet 6. mai 2015 #9 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Jeg fikk nettopp vite at jeg har alvorlig D-vitamin mangel og har fått resept på D-vitaminer. Altså dette høres ganske ille ut. Er det noen som har hatt dette før og hvor lang tid tok det å bli frisk igjen? Jeg har gått på divisun (respet) i et halvår, men på grunn av penger så gikk jeg over til "vanlig" d-vitamin tabletter fordi det er billigere. d-vitamin er d-vitamin så lenge man tar den dosen man har fått av legen. Har nå kuttet ut de tablettene, på grunn av pengemangel. Men skal prøv å få i meg d-vitamin via kosten og solen Jeg gikk som sagt på Divisun, måtte ta 3 tabletter daglig, noe som er mye, nivået mitt lå under 10, legen ville ikke gi meg eksakt nummer fordi hun ville ikke skremme meg (wtf). Det ble sykt dyrt i lengden, når jeg også hadde alvorlig jern-mangel og måtte da tabletter for dette også, OG betale for psykolog timer og antidepressiva. Jeg lever av AAP, så da frikortet gikk ut så slet jeg med å ha råd til å betale for alle medisinene. Må legge til at angsten og depresjonen var på sitt verste, og det har sagt men sikkert kommet tilbake etter at jeg sluttet med medisinene. Så ja d-vitamin mangel kan ha stor innvirkningen på psyken. Endret 6. mai 2015 av imperio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym2233 Skrevet 6. mai 2015 #10 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Hei, I en lang periode hadde jeg selv problemer med alvorlig D-vitamin mangel, veldig lav (langt under normale verdier) Fikk i første omgang resept på d-vitaminer, men siden dosen tablettmesig ble for stor, så avluttet jeg dem. Ble dermed anbefalt D- vitamindråper. Dette kjøpte jeg på helsekost butikken, tok 10 dråper hver dag i 3 måneder, deretter 5 dråper daglig i noen uker. Med ny kontroll etter de første 3 månedene, så var verdiene mine normale igjen. Nå til daglig tar jeg 1-3 dråper fast Kan virkelig anbefale flytende D- vitamin! Endret 6. mai 2015 av anonym2233 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thradredi Skrevet 6. mai 2015 Forfatter #11 Del Skrevet 6. mai 2015 Det var veldig lavt ja. Du bør kreve utredning for å finne ut årsaken, feks om du kan ha cøliaki. D-vitamin mangel påvirker psyken, så at angsten din er forverret er ikke overraskende. Når det gjelder dosen med Divisun er den bedre enn ingenting. Personlig ville jeg kjøpt et d-vitamin produkt herfra: https://bigvits.co.uk/products.php?bid=8, siden disse er like gode, samt billigere å kjøpe enn Divisun. Hvordan kan du se at det er lavt? Jeg veit ikke hva jeg ligger på en gang.. Og hvor lavt jeg i det hele tatt ligger.. Skummelt er det hvertfall.. Og en god forklaring på hvorfor jeg HELE tiden er svimmel og ikke greier å stå oppreist så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 6. mai 2015 #12 Del Skrevet 6. mai 2015 Hvordan kan du se at det er lavt? Jeg veit ikke hva jeg ligger på en gang.. Og hvor lavt jeg i det hele tatt ligger.. Skummelt er det hvertfall.. Og en god forklaring på hvorfor jeg HELE tiden er svimmel og ikke greier å stå oppreist så lenge. Målingene viser mindre enn 10 nmol/l. Det er svært lavt. Du kan lese litt her: http://nevro.legehandboka.no/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/vitamin-d-14483.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thradredi Skrevet 6. mai 2015 Forfatter #13 Del Skrevet 6. mai 2015 Målingene viser mindre enn 10 nmol/l. Det er svært lavt. Du kan lese litt her: http://nevro.legehandboka.no/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/vitamin-d-14483.html Tusen takk ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #14 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg slet med angst, depresjon og andre "små ting", som svimmelhet, kvalme, tretthet, hodepine og skjelving i kroppen. Fikk påvist folat og d-vitamin mangel... skummelt hvordan en "liten" vitaminmangel kan ødelegge kroppen! Anonymous poster hash: 22c57...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thradredi Skrevet 6. mai 2015 Forfatter #15 Del Skrevet 6. mai 2015 Ikke sant. Jeg føler jeg er ganske sinna nå fordi angsten har ødelagt veldig mye for meg her i livet. Og hvis dette er pga D-vitaminmangel så er jeg sur på legene jeg har snakket med og hvorfor jeg aldri fikk lov til å få en full sjekk.. Jeg vet det ikke er dems feil, men det hjelper å få ut litt frustrasjon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 6. mai 2015 #16 Del Skrevet 6. mai 2015 Tråden er ryddet for medisintips og doseringstips. Yvonne (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 7. mai 2015 #17 Del Skrevet 7. mai 2015 Ikke sant. Jeg føler jeg er ganske sinna nå fordi angsten har ødelagt veldig mye for meg her i livet. Og hvis dette er pga D-vitaminmangel så er jeg sur på legene jeg har snakket med og hvorfor jeg aldri fikk lov til å få en full sjekk.. Jeg vet det ikke er dems feil, men det hjelper å få ut litt frustrasjon Jepp, jeg kjenner følelsen av sinne. Jeg gikk rundt og skranglet i flere år, hadde mye depresjoner. Utrolig irriterende at de ikke fant det ut før, når jeg satt på legekontoret gang på gang og forklarte symptomene. Det er godt du har funnet ut av det nå, håper du fort merker forbedring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thradredi Skrevet 7. mai 2015 Forfatter #18 Del Skrevet 7. mai 2015 Takker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiKa1986 Skrevet 7. mai 2015 #19 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Jeg har hatt mangel på d-vitamin i flere år, fant jeg ut da jeg bytta fastlege. til tross for at jeg ofte sa til gamle legen at jeg var trøtt og sliten, og han tok prøver, fikk jeg aldri beskjeden om at det var lavt. Da ble det bedre med ny lege som det går an å prate med, og jeg har i tillegg tatt litt ansvar for å følge opp selv, med blodprøver og annet. I og med at jeg ikke fikk god nok oppfølging før. Så har fått masse hjelp nå, skulle bare ønske den kunne kommet litt tidligere slik at jeg hadde sluppet å føle meg så elendig over lengre tid. Begynte på tilskudd fra apoteket i fjor høst, men syns det tok så lang tid og ga lite utslag på prøver, så på nyåret spurte jeg legen om jeg kunne ta høyere dose. Reiste over til Sverige (siden jeg bor nær grensa) og kjøpte d-vitamin der som var noen ganger sterkere. Gikk en uke før jeg begynte å merke forbedring, og nå føler jeg meg bedre enn på veldig lenge Endret 7. mai 2015 av LiKa1986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 8. mai 2015 #20 Del Skrevet 8. mai 2015 Sykehuslegen min sa på spøk at en halv time i sola ga like mye d-vitaminer som en halv flaske tran. Poenget mitt er at nå når vi nærmer oss sommeren så vil det vel hjelpe å sørge for at man får mere sol på kroppen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå