AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #1 Skrevet 6. mai 2015 Jeg ble ansatt i en butikk som deltidsarbeider i august 2013. Etter at jeg hadde min siste arbeidsdag for sommeren 2014 (tror det var rundt 20. juli), har jeg ikke hatt noen arbeidstimer i denne butikken. Likevel har ikke arbeidsforholdet blitt avsluttet på en "formell" måte, da jeg egentlig ønsket å si opp, men jeg og sjefen ble enige om å vente litt og komme fram til en løsning. Vi snakket likevel ikke noe mer om det, så jeg har ikke levert eller fått noen oppsigelse, bare ikke jobbet der siden i juli 2014. Lurer på om jeg har rett til feriepenger nå? Siden jeg jobbet der i fjor, og ikke har fått utbetalt feriepenger for 2014? Anonymous poster hash: fe1ea...44e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 i 2014 burde du ha fått betalt fp som du har opptjent i 2013. Disse beregnes på grunnlag av din bruttolønn i opptjeningsåret, og tilsvarer ofte 12 av den. Siden du ikke har jobbet i 2014 har du ikke opptjent feriepenger det året. Om du ser på lønnsbilaget ditt for desember 2013, skal du se hvor mye feriepenger du har opptjent totalt i det året. Jeg finner det veldig merkelig at det ikke ble noen oppsigelse, men at du ikke har jobbet der siden juli 2014. Du hadde dessuten fått rett til dagpenger om du ikke studerte etter å ha sluttet å jobbe, men jeg regner med at du studerer og er ganske ung? Jeg ville anbefale deg å be en voksen person som er bedre kjent med arbeidslivets regler, om å ringe din arbeidsgiver for deg og få avklart situasjonen Har man en kontrakt hvor det står at man skal jobbe en viss mengde timer pr mnd, kan man ikke bare slutte å jobbe og beholde kontrakten.... noe henger ikke helt på greip her. Du behøver ikke stresse heller, men det er viktig at en annen person kontakter sjefen din, og at du får orden på situasjonen. Anonymous poster hash: 91eef...e3c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 i 2014 burde du ha fått betalt fp som du har opptjent i 2013. Disse beregnes på grunnlag av din bruttolønn i opptjeningsåret, og tilsvarer ofte 12 av den. Siden du ikke har jobbet i 2014 har du ikke opptjent feriepenger det året. Om du ser på lønnsbilaget ditt for desember 2013, skal du se hvor mye feriepenger du har opptjent totalt i det året. Jeg finner det veldig merkelig at det ikke ble noen oppsigelse, men at du ikke har jobbet der siden juli 2014. Du hadde dessuten fått rett til dagpenger om du ikke studerte etter å ha sluttet å jobbe, men jeg regner med at du studerer og er ganske ung? Jeg ville anbefale deg å be en voksen person som er bedre kjent med arbeidslivets regler, om å ringe din arbeidsgiver for deg og få avklart situasjonen Har man en kontrakt hvor det står at man skal jobbe en viss mengde timer pr mnd, kan man ikke bare slutte å jobbe og beholde kontrakten.... noe henger ikke helt på greip her. Du behøver ikke stresse heller, men det er viktig at en annen person kontakter sjefen din, og at du får orden på situasjonen. Anonymous poster hash: 91eef...e3c Ja, jeg er 20 år, og ønsket å slutte fordi jeg ikke trivdes i jobben, og skulle studere fra og med høsten 2014. Likevel ville sjefen finne en løsning, men dette ble det rett og slett ikke noe av, og jeg har ikke snakket med han siden. Jeg jobbet jo i 2014. Jobbet deltid fra august 2013 til juli 2014. Så i 2014 hadde jeg vakter i nesten syv måneder til sammen Har jeg da rett på å få utbetalt feriepenger nå til sommeren? Jeg fikk utbetalt feriepenger sommeren 2014, siden jeg også jobbet i 2013. Anonymous poster hash: fe1ea...44e
Gjest EmilyR Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Ja, jeg er 20 år, og ønsket å slutte fordi jeg ikke trivdes i jobben, og skulle studere fra og med høsten 2014. Likevel ville sjefen finne en løsning, men dette ble det rett og slett ikke noe av, og jeg har ikke snakket med han siden. Jeg jobbet jo i 2014. Jobbet deltid fra august 2013 til juli 2014. Så i 2014 hadde jeg vakter i nesten syv måneder til sammen Har jeg da rett på å få utbetalt feriepenger nå til sommeren? Jeg fikk utbetalt feriepenger sommeren 2014, siden jeg også jobbet i 2013. Anonymous poster hash: fe1ea...44e Du får jo fortsatt feriepenger for det du jobbet for i 2014 uansett.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Du får feriepenger i juni da ja. Også bør du sende inn en oppsigelse. Arbeidsgiver kan ikke nekte deg å si opp. Anonymous poster hash: d88de...224
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå