Gå til innhold

Vil lære å lage egen nettside fra scratch!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gjerne lyst til å lære meg webdesign, men ettersom jeg allerede går på universitetet, kan jeg ikke binde meg til en utdanning til per d.d.

Hvordan går jeg frem for å lære meg å designe egen nettside? Da mener jeg alle deler av nettsiden. Finnes det noen gode kurs på nett? Foreløpig er det bare for gly at jeg har lyst til å være meg dette; jeg har alltid hatt lyst til å skape noe eget, så en nettside hadde vært midt i blinken!

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: 55b67...f67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo mange guides på nettet om du bruker google :) Det finnes sikkert nettkurs også, men det koster vel litt penger

Anonymous poster hash: 70149...055
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo mange guides på nettet om du bruker google :) Det finnes sikkert nettkurs også, men det koster vel litt penger

Anonymous poster hash: 70149...055

Ja, har sett litt forskjellige, men hadde ønsket meg en side der jeg kunne lære meg alt. Hadde håpt at noen hadde erfaring med det her inne og hadde en å anbefale:)

Anonymous poster hash: 55b67...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lære nok for å kunne sette opp en nettside relativt kjapt, men å virkelig mestre de forskjellige aspektene ved webdesign/webutvikling vil ta flere år. Det er ikke gjort i en håndvending. Læresteder som eCademy tilbyr nettstudier der vil man få papirer på fullført eksamen å kunne vise til. Aberet med slike som eCademy er at de er dyre. Er man bare ute etter selve kunnskapen uten behov for eksamenspapirer å banke i bordet med, finnes det alternativer på nettet som er vel så gode og til en brøkdel av prisen. Den mest kjente, mest veletablerte og etter mitt skjønn mest å anbefale er Lynda.com. Dette lærestedet har kurs i nær sagt alt som er av betydning innen data. Jeg vil anbefale deg å registrere deg for et gratis prøveabonnement hos Lynda.com og vurdere om det funker for deg. Det er så mye innhold på Lynda.com at man kan praktisk talt sitte resten av livet og følge undervisning der. Det er også en rekke andre læresteder på nettet ala Lynda.com som gjerne er litt mer spesialiserte. Learnable drives av SitePoint som har spesialisert seg på webdesign og webutvikling. Train Simple er sertifisert treningssenter for Adobe og spesialiserer seg på programmer fra Adobe, som jo er ledende i databransjen på programvare for design, bilderedigering, animasjon og layout. Treehouse spesialiserer seg på programmering. OSTraining spesialiserer seg på gratis CMS-er som WordPress, Joomla og Drupal. Andre i samme gate er Infinite Skills, Creative Edge og Udemy. Her er det bare å velge og vrake i forhold til hva man ønsker å lære.

Om bøker er din greie vil jeg anbefale seriene Missing Manual og Head First fra O’Reilly Media, samt bøkene fra SitePoint og Sams Publishing.

Du må forberede deg på å sette deg inn i HTML, deretter CSS og JavaScript. Deretter må du velge deg et programmeringsspråk for å gjøre sidene dynamiske. Det klart mest populære er PHP. Velger du PHP må du sette deg inn i databasen MySQL og SQL for å kommunisere med MySQL. Veien videre er gjerne å sette seg inn i rammeverk (f.eks Laravel eller Zend) og CMS som WordPress. I tillegg bør man beherske Photoshop for bildebehandling og gjerne grunnleggende bruk av Illustrator.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt webdesign (1) som frie studiepoeng i min bachelorgrad (som er fullstendig urelatert, hehe), og synes det var et skikkelig bra kurs for å lære seg grunnleggende webdesign. Selvsagt, man lærer ikke så mye javascript og php da dette er mer for viderekomne (f.eks Webdesign 2).

Å lære seg webdesign er ganske praktisk, man prøver og feiler en del ganger, og så må man validere -- og da må man ofte gjøre ganske mye på nytt om det er lenge siden man har gjort det. :P

Som nevnt over her er det nok lurt å først lære seg HTML (HTML5 er cirka 100-koder), CSS og så eventuelt JavaScript etterhvert. Men det er svært mye man kan gjøre med HTML og CSS alene.

Om du ikke har det allerede anbefaler jeg deg å bruke Sublieme Text som program. Kanskje litt overfladisk, men det ser så fint ut. :) I tillegg er det gratis og lingnende koder får like farger.

Her er en av sidene vi brukte mye: http://www.w3schools.com/

Om du har noen mer konkrete spørsmål er det bare å spør, så kan vi sikkert finne ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å være kritisk til w3schools. De møter en god del motstand omkring på nettet.

Å?

Hvorfor det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å?

Hvorfor det? :)

Google ordene w3schools og criticism. Kritikken har vel gått på at de har en del innhold som er utdatert og ikke best practise. I irritasjon over w3schools har tom noen valgt å gå til steget å konstruere en side ved navn w3fools i protest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Jeg lærte HTML og CSS på vgs og da brukte vi w3schools. Syns de var hel greie jeg, og ser ikke helt hvorfor de skulle bli kritisert. Tingene deres er jo ganske basics, men det er jo det man trenger når man er helt fersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting forandrer seg ganske fort i dataverden. Hva man lærte om HTML og CSS på videregående skole er ikke nødvendigvis best practise lenger. Å følge med i tiden er særlig viktig når man beveger seg over på backend-programmeringen, hvor sikkerhet spiller en rolle. Da er det viktig å benytte seg av kode som er up-to-date. Å være kritisk til kodesnutter man finner på nettet (særlig i forumer ol.) er lurt. Se an publiseringsdatoen for læremateriellet du benytter deg av, enten det er bøker eller på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde starte med å lære deg HTML og CSS. Når du mestrer helt ordinære nettsider, så kan du begynne å lukte på design, Javascript og mer avanserte nettsider. Det er ikke noen hensikt å designe en nettside først, for deretter google deg frem til hvordan du kan kode siden, fordi når du ikke kan kode så vet du heller ikke hva du skal google deg frem til for å få best mulig kode. Ikke vil du skjønne sammenhengen heller.

Og W3Schools er en helt fin måte å bli introdusert til HTML og CSS. Der forklarer de godt det grunnleggende. De som er utviklere (og dermed klager på W3Schools) har helt andre kanaler å diskutere kode. Det folk klaget mest på angående W3Schools var sidene om Javascript. Du behøver ikke lære deg Javascript med det første. W3Fools fikk for øvrig minst like mye kritikk for sin kritikk av W3Schools, så hvem skal man høre på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ting forandrer seg ganske fort i dataverden. Hva man lærte om HTML og CSS på videregående skole er ikke nødvendigvis best practise lenger. Å følge med i tiden er særlig viktig når man beveger seg over på backend-programmeringen, hvor sikkerhet spiller en rolle. Da er det viktig å benytte seg av kode som er up-to-date. Å være kritisk til kodesnutter man finner på nettet (særlig i forumer ol.) er lurt. Se an publiseringsdatoen for læremateriellet du benytter deg av, enten det er bøker eller på nettet.

Vi brukte W3Schools til å lære oss HTML5 og CSS3 i fjor, ikke JS. Til dette fungerer iallfall W3 utmerket. :)

Anonymous poster hash: 6c7cd...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...