Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nesten aldri brukt høye hæler, for jeg kan jo ikke gå på dem.

Har hatt noen sko som har hatt bred hæl, og vært litt høye foran også, da føles det jo som at hælen ikke er så høy.

Men nå vil jeg ha noen tips til hvordan man går på hæler som er smalere også. Ikke supersmale, men litt smale.

Føler at sko kan gjøre et antrekk, så nå er det på tide å øve inn teknikk.

Anonymous poster hash: 8e241...7b7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med noen litt lavere og jobb deg oppover :) Gjerne ett par med platå forran, så blir de ikke så høye. Velg også ett par som er gode.

Skrevet (endret)

For det første: alle har en limit på hva som er komfortabelt i lengden. Min er på ca. 12 cm. Over dette synes jeg det blir litt fælt å gå på utover dagen uansett hvor gode skoene er... Mitt andre tips er å finne sko med litt platå, altså at de er litt høye foran som du sier. Ellers er det bare å jobbe seg oppover. Bli komfortabel med litt lave hæler før du begynner på de høyere.

I forhold til det og faktisk gå, lønner det seg å gå med hælen først, så tåen. Høres kanskje naturlig ut, men alltid greit å huske. Om du skal gå på gress, må du huske og legge all vekten på tærne dine, så ikke hælen synker i jorden. Og om du går i trapper, så er det lettest å gå med foten "flatt" når du går nedover og legge vekten på tærne når du går oppover. Dette går stort sett av seg selv :)

Endret av Fashionistaen
  • Liker 3
Skrevet

Youtube har masse filmer om dette! Sliter med det selv...

Skrevet

Trening, trening og atter trening er det eneste som virker ;)

Som du selv sier, du bruker dem nesten aldri - da er det ikke rart du ikke mestrer dem. Du må gå i dem hjemme hver dag helt til du føler det er greit. Se videoer på YouTube for tips. Mye sitter i teknikk og kroppsholdning!

De aller fleste kan så absolutt lære seg å gå med ganske så høye hæler bare viljen og innsatsen er der :)

AnonymBruker
Skrevet

For det første: alle har en limit på hva som er komfortabelt i lengden. Min er på ca. 12 cm. Over dette synes jeg det blir litt fælt å gå på utover dagen uansett hvor gode skoene er... Mitt andre tips er å finne sko med litt platå, altså at de er litt høye foran som du sier. Ellers er det bare å jobbe seg oppover. Bli komfortabel med litt lave hæler før du begynner på de høyere.

I forhold til det og faktisk gå, lønner det seg å gå med hælen først, så tåen. Høres kanskje naturlig ut, men alltid greit å huske. Om du skal gå på gress, må du huske og legge all vekten på tærne dine, så ikke hælen synker i jorden. Og om du går i trapper, så er det lettest å gå med foten "flatt" når du går nedover og legge vekten på tærne når du går oppover. Dette går stort sett av seg selv :)

Tipper du spretter rundt med tennissokker i de høye hælene dine,hehe vakkert syn:))

Anonymous poster hash: 0bcfd...f6f

Skrevet (endret)

Tipper du spretter rundt med tennissokker i de høye hælene dine,hehe vakkert syn:))

Anonymous poster hash: 0bcfd...f6f

Hehe, går nok barbeint eller med strømpebukser.

Endret av Fashionistaen
  • Liker 2
Skrevet

Jeg mener at man bør gå mer på tærne da men ha fokus på musklene på baksiden av kroppen. Da får man finest gang syns nå jeg. Å gå i høye hæler er genialt for rumpe og lår!

Skrevet

Jeg mener at man bør gå mer på tærne da men ha fokus på musklene på baksiden av kroppen. Da får man finest gang syns nå jeg. Å gå i høye hæler er genialt for rumpe og lår!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har øvd litt hjemme nå. Går sakte og fint. Men det som skjer når jeg er ute, er at jeg automatisk går fortere (for jeg pleier å gå nokså fort). Og da går det ikke så bra..

Går greit å øke tempoet litt her hjemme, men her er jo gulvet flatt og greit. Utendørs er det ikke så lett.

Men bør man sette ned hælen først, eller ikke?

Skrevet

Driver og lærer meg det nå. Det er neimen ikke så lett!

Skrevet (endret)

Jeg har nesten aldri brukt høye hæler, for jeg kan jo ikke gå på dem.

Har hatt noen sko som har hatt bred hæl, og vært litt høye foran også, da føles det jo som at hælen ikke er så høy.

Men nå vil jeg ha noen tips til hvordan man går på hæler som er smalere også. Ikke supersmale, men litt smale.

Føler at sko kan gjøre et antrekk, så nå er det på tide å øve inn teknikk.

Kunsten er å finne noen mellom 5-8 cm. Jeg liker de som er 7-8 cm, de er mye bedre å gå på enn 10 cm. Kjenner ingen som går fint på 10-15 cm hæl. Men mid-heels er vanskelig å finne. De har noe på zalando...

https://www.zalando.no/damesko-pumps/?heel_height_range=5-cm-8-cm

Øv deg hjemme, gå på de så mye du kan inne mens du gjør husarbeid ol.

Endret av DreamOn
Skrevet

Jeg har øvd litt hjemme nå. Går sakte og fint. Men det som skjer når jeg er ute, er at jeg automatisk går fortere (for jeg pleier å gå nokså fort). Og da går det ikke så bra..

Går greit å øke tempoet litt her hjemme, men her er jo gulvet flatt og greit. Utendørs er det ikke så lett.

Men bør man sette ned hælen først, eller ikke?

Å gå på høye hæler er nesten som å gå på tå Med fordel at du faktisk kan "hvile" haelen også.

Gå med så rett rygg som mulig, i begynnelsen må du nok nesten medvetet tenke på at du spenner musklene i lår och rygg for å få rette holdning.

Så setter du ned foten med tån først! Dette gjør du frem til det blir naturlig og da kommer du merke at du slipper å medvetet bruke musklene. Det går då helt automatiskt.

Man får også veldig sterke ankler av å gå i høye hæler men det tar tid å øve seg i ned og oppoverbakke. Tekniken er helt annerledes da! I nedoverbakker bruker du fremside bein og rumpe mest. I oppover er det aller mest bakside men med mye kortare steg.

En del går sikkert på haelen først, selv pleier jeg å få masse skryt om hvordan jeg går i høye hæler. Jeg går mer på tå. Men hvis du har veldig lave hæler så er det jo ikke noe i veien å gå på haelen istedenfor? Men da må du bare huske å veksle litt mellom tå og hael når du bytter plats du går på.

😊

Skrevet

Ser noen av dere skriver tå først. Alle youtube filmene sier hæl først...

AnonymBruker
Skrevet

Det beste og kanskje viktigste rådet du kan få er å kjøpe gode høyhælte sko. Hopp over billige og fine sko, de vil aldri bli gode å gå i uansett. Deretter må du øve deg oppover i høyden på hælen. Start med et par som kun har et par cm hæl, og så varierer du derifra. Enn støvlett vil f.eks. ofte være mer stabil på enn en skolett, da skoen sitter bedre på foten.

Anonymous poster hash: 70b01...ecd
Skrevet

Ser noen av dere skriver tå først. Alle youtube filmene sier hæl først...

Du lander på tån men skal bare bruke musklene bak leggen. Slik gjør jeg det og fungerer best for meg. Etterhvert vil man kunne bruke mer tyngde på haelen men for å lære balanse og alt det der, er det en fin måte å begynne å nesten bare gå på tå.

Skrevet

Sier meg enig i at trening er det som skal til. Hele livet har jeg gått på flate sko, men for 4-5 år siden begynte jeg å langsomt heve meg opp på litt hæler. Har balansert rundt på 6 cm hæl mesteparten av vinteren (skoletter) og har nå avansert til et par som har ca. 8 cm. Regner ikke meg jeg kommer til å satse på noe høyere enn det, men merker til min glede at jeg mestrer dem sånn noenlunde allerede. Trenger nok litt mer trening enda, men går i allfall mer enn jeg stavrer når jeg har dem på. :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Min limit er ti minutter. Orker ikke hovne bein, gnagsår, brennende legger og hæler og vondt i bena/skjellettet i bena i 10 dager etterpå. Dere vet at høye hæler opprinnelig ble brukt på slaver for å forhindre de fra å løpe fra eierne sine? Skjønner ikke at folk frivillig piner seg i det i dag... Eller er det bare mine ben som ikke takler det? Får skikkelig VONDT og nei jeg er ikke overvektig.

Anonymous poster hash: 34b88...dda
  • Liker 1
Skrevet

Min limit er ti minutter. Orker ikke hovne bein, gnagsår, brennende legger og hæler og vondt i bena/skjellettet i bena i 10 dager etterpå. Dere vet at høye hæler opprinnelig ble brukt på slaver for å forhindre de fra å løpe fra eierne sine? Skjønner ikke at folk frivillig piner seg i det i dag... Eller er det bare mine ben som ikke takler det? Får skikkelig VONDT og nei jeg er ikke overvektig.

Anonymous poster hash: 34b88...dda

Skjønner på mange måter hva du mener :ler: , det er derfor jeg ventet i så mange år før jeg prøvde meg med hæler. Men kjenner at jeg føler meg litt mer feminin når jeg kommer litt opp i høyden og siden jeg uansett går i flate sko på jobb, så regner jeg med at beina mine tåler de få timene med hæler når jeg skal være "fin". Ble faktisk positivt overrasket da jeg klarte en hel dag i Oslo med 6 cm hæl i februar. Klart jeg ble litt sårbeint, men vet av erfaring at det ville jeg blitt med joggesko også etter en dag med såpass mye vandring gatelangs.

Skrevet (endret)

ah, å gå i høye hæler. Det er en kunst, jeg er ett naturtalent.

Tror du bare må øve det inn egentlig. Kanskje begynne lavt også gå høyere, eller så bare begynner du høyt og går med det inne en stund slik at du får teken på det!

Endret av Yzma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...