AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #1 Skrevet 6. mai 2015 Så har jeg kommet dit da, at jeg kun kan trene i sone 1 kondisjonstrening, og lett styrke. Det er utrolig kjedelig, men samtidig er jeg glad at jeg har funnet ut av det slik at jeg kan holde meg friskest mullig, og slippe de stadige avbruddene i treningen. Jeg liker å jogge, men hvordan blir det nå da? Intervalløkter mellom oppvarming og maksimal tillatt intensitet for kanskje å klare å øke farten litt på sikt? Normalt sett må man jo presse seg for å øke belastningen, dette kan ikke jeg gjøre. Jeg ser for meg timesvis med gange og småjogging, styrkeøvelser og tøying, for å ha den helsemessige effekten som jeg trenger og ønsker. Jeg vil holde meg sterk og sunn, men har mistet litt av motivasjonen nå. Hva er vitsen? Jeg er nok kanskje litt negativ akkurat nå, det er ikke morsomt når kroppen setter begrensninger som hodet ikke er med på. Jeg håper virkelig at dette er en midlertidig tilstand, og at ting ordner seg på sikt, men jeg trenger noen råd og oppmuntrende ord akkurat nå. Hvordan trene best mulig med lavest mulig belastning? Anonymous poster hash: 98dc5...10f
kanelsnurr Skrevet 6. mai 2015 #2 Skrevet 6. mai 2015 (endret) Hva med å begynne med yoga? Jeg kan ikke gi deg råd om jogging, for det kan jeg ikke noe om. Men hvis du skal ut å gå, så anbefaler jeg på det varmeste å sjekke om det finnes noe turorientering i en skog nært deg (hvor bor du?)! Da får man noe annet å fokusere på (finne de postene du har planlagt å ta, lese kart, bli bedre kjent i nærområdet), og det blir mye mer motiverende enn å bare ta samme runde i samme tempo gang etter gang. Dessuten utfordrer du jo kroppen mer ute i terrenget, enn hvis du bare går på asfalt/grusvei, selv om du har like lav puls. Edit. Det kan jo være en god anledning til å prøve noen nye aktiviteter også da. Hva med å gå på dansekurs? Salsa, tango, swing o.s.v. er jo alt lavintensitets-trening, og du får utfordret seg selv på nye måter. Og det er gøy! Endret 6. mai 2015 av kanelsnurr
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 Hva med å begynne med yoga? Edit. Det kan jo være en god anledning til å prøve noen nye aktiviteter også da. Hva med å gå på dansekurs? Salsa, tango, swing o.s.v. er jo alt lavintensitets-trening, og du får utfordret seg selv på nye måter. Og det er gøy! Takk for svar. Dans (i alle fall ikke swing) er ikke akkurat lavintensitet, og er dessverre en av de tingene jeg må gi opp. Men Yoga skal jeg tenke på. Anonymous poster hash: 98dc5...10f
kanelsnurr Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 Dans (i alle fall ikke swing) er ikke akkurat lavintensitet, og er dessverre en av de tingene jeg må gi opp. Anonymous poster hash: 98dc5...10f Jeg skjønner jo at du har erfaring med å danse...! Og jeg er helt enig, dansing er ofte ikke lavintensitet, når du kan det! Men når du begynner på noe nytt, så er det ofte ganske lav intensitet. Min erfaring med salsa og tango er at det er ganske lav intensitet på både nybegynner og "litt øvet"-kurs. Det er først når man begynner å bli ganske god, at det blir "svette-trening." (Jeg har ikke noe erfaring med sving, utover et helgekurs en gang, så det er mulig at det er høyere intensitet der.) Så, istede for å gi opp å danse, så kan du kanskje prøve å være nybegynner på noe! Men Yoga er fantastisk for fleksibilitet og styrke. Og for det mentale! Så det bør du virkelig gi en sjanse!!!!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Jeg skjønner jo at du har erfaring med å danse...! Og jeg er helt enig, dansing er ofte ikke lavintensitet, når du kan det! Men når du begynner på noe nytt, så er det ofte ganske lav intensitet. Min erfaring med salsa og tango er at det er ganske lav intensitet på både nybegynner og "litt øvet"-kurs. Det er først når man begynner å bli ganske god, at det blir "svette-trening." (Jeg har ikke noe erfaring med sving, utover et helgekurs en gang, så det er mulig at det er høyere intensitet der.) Så, istede for å gi opp å danse, så kan du kanskje prøve å være nybegynner på noe! Men Yoga er fantastisk for fleksibilitet og styrke. Og for det mentale! Så det bør du virkelig gi en sjanse!!!! Dans må jeg nok slå fra meg, men det var et godt forslag. Som jeg skrev skal jeg sjekke ut yogatilbudet her i byen litt nærmere. Jeg har lest litt om medisinsk yoga, og det kan kanskje hjelpe meg på flere måter. Anonymous poster hash: 98dc5...10f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #6 Skrevet 6. mai 2015 Så har jeg kommet dit da, at jeg kun kan trene i sone 1 kondisjonstrening, og lett styrke. Det er utrolig kjedelig, men samtidig er jeg glad at jeg har funnet ut av det slik at jeg kan holde meg friskest mullig, og slippe de stadige avbruddene i treningen. Jeg liker å jogge, men hvordan blir det nå da? Anonymous poster hash: 98dc5...10f Vanligvis har jeg jogget i sone 2 og 3, men nå har jeg for første gang prøvd med jogging kun i sone 1, og det var ikke så ille som jeg trodde. Sakte gikk det, men jeg klarte jogge 10 minutter sammenhengende før jeg kom opp i 70 % av makspuls, og det var akseptabelt første gangen. Etter dette ble det korte intervaller - noen sekunders rask gange for å få ned pulsen, jogging til maksimal puls, rask gange osv. Alt i alt er jeg etter omstendighetene veldig fornøyd. Nå gjenstår det bare å se hvordan responsen blir etter denne økten. Jeg håper virkelig jeg slipper gå enda mer ned i intensitet. Anonymous poster hash: 98dc5...10f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå