Gå til innhold

Hvor flinke er deres toåringer til å leke selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på snart to år. Han vil helst meg med på alle lek. Kommer gjerne med ei bok han kaster i fanget mitt. Om jeg er opptatt med husarbeid gråter han så sårt om jeg sier han må leke litt selv. Har bare han,så han er vant til mye oppmerksomhet. Hvor mye kan man forvente at en snart toåring kan leke selv. Noen tips til hvordan han kan bli mer selvstendig?

Anonymous poster hash: 02b15...25d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er han ute da? Min kan pusle for seg selv på lekeplass eller ute i hagen i sandkassa en times tid. Inne er han ikke så flink å leke selv, toppen en halvtime på en god dag. Men jeg må sette i gang leken og så gå, kan ikke bare be han gå å bygge duplo på eget intinativ. Hva skjer når dere har besøk av unger på samme alder? De har litt mer tålmodighet til å være sammen å finne på ting når de er flere etter min erfaring.

Skrevet

Mitt inntrykk er at det du beskriver er ganske vanlig i den alderen. Kan du sette i gang lek og så gå når han har fattet interesse? Eller ta ham med på husarbeid? Mine har fått en egen svamp e.l. fra de var ca 1 år gamle. De har (hittil får jeg si på minstemann) lekt en del for seg selv, men likevel likt å være i nærheten av oss. Så ved husarbeid har jeg fylt et par små bokser med leker/kjøkkenutstyr/diverse smått, og så har de lekt ved siden av meg når jeg må gjøre noe. Ved matlaging hadde jeg alltid eldstemann på en sånn høy Ikea-krakk ved siden av meg på kjøkkenet. Så kunne han f.eks. putte oppkuttede grønnsaker oppi gryta osv (før jeg satte den på komfyren vel og merke).

Så, mitt tips er vel en kombinasjon av å prøve å venne til egenlek litt etter litt, og å godta at man ikke kan forvente stor selvstendighet i den alderen og heller legge opp til å ha med barnet på en del ting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...