Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bekjent som ble far i veldig ung alder og har nå bidragsgjeld påført han føre fyldte 18 år. Kan en person som fortsatt ikke er myndig pålegges å betale bidrag og opparbeide seg bidragsgjeld??
Jeg er kun ute etter om noen kjenner til lovverket som støtter opp under dette vedtaket eller kan det være en saksbehandlingsfeil?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en bekjent som ble far i veldig ung alder og har nå bidragsgjeld påført han føre fyldte 18 år. Kan en person som fortsatt ikke er myndig pålegges å betale bidrag og opparbeide seg bidragsgjeld??

Jeg er kun ute etter om noen kjenner til lovverket som støtter opp under dette vedtaket eller kan det være en saksbehandlingsfeil?

Ja, han blir bidragspliktig selv om han er under 18 år. Det vedkommende kunne ha gjort, hvis han f.eks var skoleelev uten egen inntekt, var å dokumentere dette også søke om å slippe å betale bidrag pga for lav inntekt.

Sønnen til naboen vår gjorde dette. Da fikk moren minstebidrag via nav, mens han ikke betalte/pådro seg gjeld før han var ferdig med skolen og begynte i arbeid.

Anonymous poster hash: fc3be...b5d

Skrevet

Takk for svaret. Det vil med andre ord si at så lenge han var elev ved en ungdomsskole/videregående ikke burde ha vært bidragspliktig og dermed ikke ha opparbeidet seg bidragsgjeld.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svaret. Det vil med andre ord si at så lenge han var elev ved en ungdomsskole/videregående ikke burde ha vært bidragspliktig og dermed ikke ha opparbeidet seg bidragsgjeld.

Helt riktig!

Bidrag blir jo beregnet ut i fra inntekt. Er man 17 år og går på videregående uten egen inntekt så er det urimelig å skulle betale bidrag. Men dette må selvfølgelig søkes om.

Jeg ville nok også søkt om å få ettergitt bidragsgjelden, med samme begrunnelse.

Skrevet

Da skal jeg hjelpe vedkommende med en søknad om å slippe å betale bidrag pga. av lav/ingen inntekt samt søke om å få ettergitt allerede opparbeidet bidragsgjeld på samme grunnlag!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg hjelpe vedkommende med en søknad om å slippe å betale bidrag pga. av lav/ingen inntekt samt søke om å få ettergitt allerede opparbeidet bidragsgjeld på samme grunnlag!

Gjør det! Er jo urimelig at man skal begynne voksenlivet med masse bidragsgjeld.

Mener selvfølgelig at man skal ta ansvar for sine handlinger, men dog innenfor rimelighetens grenser.

Har man ikke bidragsevne så skal ikke det gå utover personens muligheter til senere å etablere seg og det blir jo vanskelig med bidragsgjeld allerede som ungdom.

Det var en kamerat av mannen min (advokat) som hjalp naboens sønn, så hvis dere ikke får hjelp hos nav så er det kanskje lurt å få jurididsk hjelp. Kan lønne seg i lengden, selv om det koster litt akkurat der og da.

Men selv der så vil gutten muligens ha krav på fri rettshjelp siden han ikke har inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...