AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Vil det være noe som helst håp for en som er ufør å overta et huslån på rundt to millioner ved et samlivsbrudd med to barn under skolealder involvert? Noen erfaringer? Leiepriser er jo stort sett like dyrt som nedbetaling av lån, så en er rimelig kjørt om en må selge og begynne en eviglang fremtid på leiemarkedet i stedet..Anonymous poster hash: 0cf28...d13
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 så lenge du kan betale avdragene Anonymous poster hash: 485ac...9af
Gjest Magdalene Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 Det er jo avhengig av hvor mye penger du har i mnd.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 Det skal gå fint å betale avdrag. Månedsbeløpet ut blir som sagt likevel omtrent lik et ev. beløp ved leie av annet sted. Det er heller prosessen ved det jeg tenker på. Vil en bank være villig til å overføre lån over til en som er ufør? Jeg er inneforstått med at jeg aldri ville fått et nytt lån basert på kun min inntekt, men når lånet allerede er der og nedbetalingen til da har gått fint og det ikke er noe som tyder på at det vil være dumt for banken å la meg fortsette på egenhånd..virker det sannsynlig?Anonymous poster hash: 0cf28...d13
Piri Formis Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Det kommer an på dekningsgrad på huslånet og din trygd. Vil du klare, etter bankens utregninger, å betale lånet ved fremtidig renteoppgang. Og huset bør være verdt mye mer enn det du har lån på (bankens sikkerhet ved mislighold). Det er det som betyr noe for banken. Ikke hva du evt må betale i leie. Det er helt uinteressant for banken. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #6 Skrevet 6. mai 2015 Det beste er nok å kjemper for forholdet i stedet! da slipper du å bli sittende med ett alt for stort lån, og barna slipper å bli pakkepost.... Vinn vinn! Men banken lar det nok gå, siden huset/lånet allerede er der, og dere ikke har missligholdt lånet. Anonymous poster hash: 026cd...6ed
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #7 Skrevet 6. mai 2015 Selvsagt er det ideelle å holde sammen. Men når det har blitt kjempet i flere år og vi ikke kommer noen vei er det dessverre helt håpløst. Samme vil det vel realistisk sett være å kunne overta og ha et såpass lån med to barn og så godt som ingen inntekt også. Men vi er to foreldre som vil det beste for barna våre, så vi skal forsøke å finne en løsning sammen som gagner barna mest når det en gang må bli slik det blir. Anonymous poster hash: 0cf28...d13
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #8 Skrevet 6. mai 2015 Med min uføretrygd ville jeg fått innvilget et mye høyere lån alene. Kommer helt an på hva du har i uføretrygd og evt andre inntekter. Uføretrygd er også en sikker inntekt, så den er grei for banken. Om banken ikke vil gi deg lånet kan du søke kommunen om startlån for å kunne beholde boligen. Anonymous poster hash: 8619d...94f
Pengebingen Skrevet 7. mai 2015 #9 Skrevet 7. mai 2015 Om du kan er opp til banken, og jeg vil tro at egenkapital blir avgjørende, dvs at huset må være verdt minst 15% mer enn lånet, eller du må ha cash i tillegg. Men, det er ikke alltid slik at det lønner seg å beholde boligen ved samlivsbrudd. Spesielt hvis dette vil gjøre økonomien så trang at det på annet vis går ut over barna. Da er det ikke nødvendigvis viktigst i verden å ikke flytte. Du bør sette opp budsjetter for din egen del som viser økonomien om du overtar lånet, slik at du ser hvor stramt (eller ikke) det vil bli. Alternativet kan jo være å selge dagens bolig. Forhåpentligvis er den nedbetalt end god del? Da vil du sitte igjen med egenkapital så du kan kjøpe deg en rimeligere bolig i stedet, ha mindre lån og romsligere økonomi. Kjekt å ha råd til å ha råd til litt annet enn å bo, særlig for ungenes del. Sier dette bare så du kan tenke litt over det selv, jeg aner jo ikke hvor mye du har utbetalt, så det kommer jo helt an på inntekten din hva svaret er Men ikke behold dette huset for enhver pris, det er ikke nødvendigvis det lureste.
Grønt blad Skrevet 7. mai 2015 #10 Skrevet 7. mai 2015 Husk at man også må betale kommunale avgifter og (i mange kommuner) eiendomsskatt når man eier. Det gjør man ikke når man leier. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå