Gå til innhold

misunnelse for de som har råd til ekte pels?

Anbefalte innlegg

Gjest Stinky
Skrevet

Vet du det da?

Anonymous poster hash: fdaec...fce

Vet det bedre enn anonyme på nett.

Dyret er uansett dødt for lenge siden, ikke noe å grine over.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis vet du jo ikke det da. Da har du jo uansett ikke noe du skulle ha sagt på hvordan dyrene har hatt det..

Anonymous poster hash: 67af8...9e6

• Liker 1
Skrevet

Hjelper ikke det når dyret hadde store psykiske og fysiske smerter når den levde.

I tillegg synes jeg at arvet pels er enda verre, for jeg vil tro at forskriftene ikke var noe særlig bedre enn dem er i dag. Så de dyrene har nok hatt enda mer smerter.

Bare fordi et dyr lever her og nå, betyr det virkelig at mishandling er greit? Katter og hunder lever her og nå, er det greit at de blir mishandlet? Hvorfor ikke? Har ville dyr lavere status enn en katt? Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? Bare fordi hun mener at hun må tåle stygge blikk når hun går med pels? Jeg klarer ikke å se hva som er umodent og uempatisk ved dette. Jeg er helt enig med henne. Velger man å gå med pels, må man tåle noen stygge blikk. Det er ikke hun som er umoden og uempatisk. Det er de som går med pels som er det. Hvis man kan gå med pels uten å en gang tenke over hvilke lidelser denne pelsen har vært igjennom, da er man virkelig empatiløs og egoistisk.

Jeg har mer enn nok penger til å kjøpe en pelskåpe. Men det er det siste jeg ønsker å gjøre! Hadde jeg fått en pelskåpe helt gratis, hadde jeg aldri tatt den imot heller. Ikke en gang om den var arvet fra min mor/bestemor.

Det var som svar til det å kaste maling....les i det minste! Hvorfor tror du noen skal være erstatningspliktige etter å ha sendt noen et stygt blikk??

Forøvrig synes jeg folk kan holde seg for gode til å være ubehagelige mot andre menneske kun basert på eget moralsk standpunkt. "Da må de tåle å få stygge blikk"?? Fy søren for en dårlig holdning! Skal det også være greit å skule/spytte/komme med stygge kommentarer mot folk som spiser kjøtt da? Som går med skinn? Som handler klær fra billigkjedene? Som drikker alkohol? Eller som ikke er veganere? Eller motvirke folk? Hvor skal grensen gå?? Kan ikke folk bare la andre mennesker i fred og slutte å leke moralpoliti??

Anonymous poster hash: 0fa10...e54

AnonymBruker
Skrevet

Det var som svar til det å kaste maling....les i det minste! Hvorfor tror du noen skal være erstatningspliktige etter å ha sendt noen et stygt blikk??

Forøvrig synes jeg folk kan holde seg for gode til å være ubehagelige mot andre menneske kun basert på eget moralsk standpunkt. "Da må de tåle å få stygge blikk"?? Fy søren for en dårlig holdning! Skal det også være greit å skule/spytte/komme med stygge kommentarer mot folk som spiser kjøtt da? Som går med skinn? Som handler klær fra billigkjedene? Som drikker alkohol? Eller som ikke er veganere? Eller motvirke folk? Hvor skal grensen gå?? Kan ikke folk bare la andre mennesker i fred og slutte å leke moralpoliti??

Mot rike folk *

Skrevet

Å kaste maling eller spytting er drøyt. Men det er sant som du sier, hvor skal grensa gå? Alle er jo ikke enig i alt. Men når det kommer til pelsindustrien er det jo et svært diskutert tema. og mest sannsynlig på vei til å legges ned. Jeg prøver jo å ikke gi stygge blikk når jeg ser folk som går med pels. Men jeg legger alltid merke til pelsen og jeg tenker alltid over det. Er nok godt mulig jeg har gitt en del ubevisste stygge blikk også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å kaste maling eller spytting er drøyt. Men det er sant som du sier, hvor skal grensa gå? Alle er jo ikke enig i alt. Men når det kommer til pelsindustrien er det jo et svært diskutert tema. og mest sannsynlig på vei til å legges ned. Jeg prøver jo å ikke gi stygge blikk når jeg ser folk som går med pels. Men jeg legger alltid merke til pelsen og jeg tenker alltid over det. Er nok godt mulig jeg har gitt en del ubevisste stygge blikk også.

Det synes jeg er helt greit at man tenker sitt! Jeg har full forståelse for at folk er forskjellige og tar forskjellige etiske standpunkt, men man skal også respektere folk rundt seg. Vi har lover og regler i dette samfunnet og egne instanser som sørger for at vi som samfunn følger disse. Men hver enkelt person kan ikke påta seg rollen som moralpoliti og gå rundt å gi fremmede mennesker pekefingeren uansett hvor mye man selv mener de "bør tåle det fordi..."

AnonymBruker
Skrevet

Badum-dum-psssh... Den satt ja, rett i den anonyme fleisen min! :ler:

Det høres ut som om du ikke vet det så mye bedre enn anonyme på nett, for da hadde du nok gjort et forsøk på å forklare hvorfor du mener lammet og kaninen hadde det fint før de ble drept og flådd til ære for jålete folk.

Det er ingen som forventer at du skal grine over døde dyr men du trenger heller ikke sprade rundt med etterlevningene deres hengende på kroppen din. Det ærer ikke på noen måte dyret.

Anonymous poster hash: fdaec...fce

• Liker 2
Skrevet

For meg er det dette man støtter hvis man velger å gå med pels.

https://m.youtube.com/watch?v=DE56fAD3HyE

Kanskje ikke akkurat din pels har opprinnelse fra pelsfarmer så ille som denne, men så lenge det er penger å tjene på pelsindustrien vil det finnes mange pelsfarmer som denne. Det er jeg imot og jeg er på ingen måte sjalu på at du har en pelskåpe.

Jeg er imot pels, men er ikke en av de som ser stygt på deg fordi du velger å gå med pels. Har flere venninner som velger Canada goose eller parajumper jakker. Det får være deres valg, men at man kan se videoer som denne og fortsatt syntes at pels er greit er noe jeg aldri kommer til å forstå.

• Liker 3
Skrevet

I tillegg synes jeg at arvet pels er enda verre, for jeg vil tro at forskriftene ikke var noe særlig bedre enn dem er i dag. Så de dyrene har nok hatt enda mer smerter.

Akkurat dette ville jeg ikke vært så sikker på. Alle har sett bilder fra moderne pelsfarmer, men har du sett hvordan det var før? Ta en titt på dette bildet fra 1930:

http://no.wikipedia.org/wiki/Pelsdyroppdrett#/media/File:Pelsdyrn%C3%A6ring_ved_Tr%C3%B8ndelagsutstillingen_1930.jpg

Det ser unektelig ut som om forholdene for dyrene er blitt verre med årene, og det er vel ikke så overraskende heller. Større krav til effektivitet har gitt dyrene dårligere kår. For ordens skyld: Pelsdyroppdrett i 1930 var også dyreplageri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette ville jeg ikke vært så sikker på. Alle har sett bilder fra moderne pelsfarmer, men har du sett hvordan det var før? Ta en titt på dette bildet fra 1930:

http://no.wikipedia.org/wiki/Pelsdyroppdrett#/media/File:Pelsdyrn%C3%A6ring_ved_Tr%C3%B8ndelagsutstillingen_1930.jpg

Det ser unektelig ut som om forholdene for dyrene er blitt verre med årene, og det er vel ikke så overraskende heller. Større krav til effektivitet har gitt dyrene dårligere kår. For ordens skyld: Pelsdyroppdrett i 1930 var også dyreplageri.

Kan også vise til et bilde fra 20-tallet, da hadde de enda bedre plass.

Sjekk det øverste bildet mot det nederste...post-37809-0-68774200-1431172752_thumb.j

Anonymous poster hash: 821b3...14b

• Liker 1
Skrevet

Kan også vise til et bilde fra 20-tallet, da hadde de enda bedre plass.

Sjekk det øverste bildet mot det nederste...attachicon.gifpelsdyr.jpg

Anonymous poster hash: 821b3...14b

Det er som du sier. Det blir bare mindre og mindre plass til dyrene. Dette på grunn av at økonomien veier langt mer enn dyrenes velferd. Hadde det vært slik som det var på 20-tallet, hadde det ikke vært lønnsomt for bøndene. I tillegg til mye mer arbeid. Men det er likevel ikke greit sånn som det var da. Selv om det var bedre.

Skrevet

Hvorfor? Fordi du føler du sender ut signal om at det Er ok med pelsdyroppdrett ved å bruke den selv?

Ja, jeg er motstander av pelsdyrindustrien.

• Liker 1
Skrevet

Ull og dun holder veldig godt på varmen. Hadde brukt pels om det virkelig var nødvendig, men selv ikke i 30- har jeg følt det behovet. Finnes nok av andre varme plagg.

AnonymBruker
Skrevet

Det at der er så fjernt for deg at noen mennesker virkelig bryr seg om dyr og dyrevern sier jo noe om deg som person.

Synes selv ikke pels er spesielt fint. De fleste pelskåper er svære og bulky og gjør at personen ser mye feitere ut enn hun/han er. Synes også pelskåper er tacky og umoderne. Ingen misunnelse fra meg, bare et håp om at du skammer deg. Noe du kanskje også egentlig gjør, siden du kommer med dette spørsmålet.

Anonymous poster hash: 13696...c06
  • Liker 1
Skrevet

For meg er det dette man støtter hvis man velger å gå med pels.

https://m.youtube.com/watch?v=DE56fAD3HyE

Kanskje ikke akkurat din pels har opprinnelse fra pelsfarmer så ille som denne, men så lenge det er penger å tjene på pelsindustrien vil det finnes mange pelsfarmer som denne. Det er jeg imot og jeg er på ingen måte sjalu på at du har en pelskåpe.

Jeg er imot pels, men er ikke en av de som ser stygt på deg fordi du velger å gå med pels. Har flere venninner som velger Canada goose eller parajumper jakker. Det får være deres valg, men at man kan se videoer som denne og fortsatt syntes at pels er greit er noe jeg aldri kommer til å forstå.

Angrer på at jeg trykket på den linken... Hvorfor dreper de dem ikke først? :-(

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det blir stadig vanskeligere å ha et etisk forbruk og etisk bevissthet rundt både mat, klær og annet. I min verden blir det derfor nødvendig å ta noen vesentlige valg: ting jeg vet om er uetisk og skadelig i produksjonen ønsker jeg ikke å kjøpe eller bruke. Ergo er skinn og pels av oppdrettsdyr der formålet med oppdretten kun er skinnproduksjon ikke aktuelt for meg. Det samme gjelder dun, med og uten pelskrage.

Hva andre gjør legger jeg meg mindre opp i, men jeg tenker mitt ja, hver gang jeg ser en Canada Goose jakke, pelskåpe eller pelskrage. Jeg beklager virkelig dersom ansiktet mitt dessverre røper hva jeg tenker, det er virkelig ikke meningen.

Å kaste maling på noen ser jeg på som like uforståelig som å drepe abortmotstandere - militant overreaksjon, med straff deretter.

Etisk skinn og pelsproduksjon har jeg ingen problemer med, men siden det er umulig å skille etisk fra uetisk forbeholder jeg fordømmingen av hva andre gjør til å begrense hva jeg selv gjør.

Et lite eksempel på hvor vanskelig etisk produksjon av klær er: å finne klær produsert i østen som ikke er sydd av underbetalte kvinner og barn under helt elendige forhold er tilnærmet umulig. Å finne lammelår som ikke stammer fra mishandlet sau (det er noe med klipping av noe hale greier på merinoull sauer) er også en utfordring. Å finne egnet tøy som ikke er produsert av naturmmaterialer som ikke forurenser hver gang det vaskes (fleece og andre kunstfiber avgir plastkorn og tråder hver gang det vaskes) er også vanskelig. Så hva gjør man, går naken? Man må foreta en avveiing, ikke sant? I min verden blir da uetisk pelsdrift lett å fjerne fra mitt forbruk (sammen med kylling med preparater).

AnonymBruker
Skrevet

Nå orket jeg ikke å lese hele tråden på grunn av krangling og usakligheter, men jeg 'tåler' å se folk i pels. Sender ingen stygge blikk og tenker at folk får ha på seg det de vil, bare de ikke tar pelsen sin hjem til meg. Der setter jeg grensa, mellom ytterdøra og verden.

Selv har jeg fått tilbudet om å arve to pelskåper, den ene i mink og den andre rev, takket pent nei :). Jeg er så heldig at her jeg bor har vi et bredt utvalg av vinterklær i butikkene som ikke er pels :)

Anonymous poster hash: 8ea21...b4c
Gjest Tigress
Skrevet

Nå orket jeg ikke å lese hele tråden på grunn av krangling og usakligheter, men jeg 'tåler' å se folk i pels. Sender ingen stygge blikk og tenker at folk får ha på seg det de vil, bare de ikke tar pelsen sin hjem til meg. Der setter jeg grensa, mellom ytterdøra og verden.

Selv har jeg fått tilbudet om å arve to pelskåper, den ene i mink og den andre rev, takket pent nei :). Jeg er så heldig at her jeg bor har vi et bredt utvalg av vinterklær i butikkene som ikke er pels :)

Anonymous poster hash: 8ea21...b4c

Får ikkje folk komme inn til deg om dei har på seg pels?! Brukar du å skrive det i invitasjonen, då eller korleis løyser du det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...