FantasDick Skrevet 6. mai 2015 #41 Skrevet 6. mai 2015 I knew it - Stinky er et troll! Ingen ved sine fulle fem kan tro at "dyrevernere" egentlig bare er misunnelig på de grusomme pelskåpene - og ikke for dyrevelferd. Nei, jeg hadde ikke ville hatt en pelskåpe; ikke om jeg kjøpte den (jeg har råd), arvet den (nei takk), fikk den gratis (no way). 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #42 Skrevet 6. mai 2015 Hvis du velger å ikle deg et torturert, dødt dyr så får du bare tåle stygge blikk, slengbemerkninger og gjerne en bøtte rødmaling attpå! Det der er en uempatisk og svært umoden tankegang. Anonymous poster hash: d652b...bae 1
Sirah Skrevet 6. mai 2015 #43 Skrevet 6. mai 2015 Synes folk skal få ha sine meninger når det gjelder pels! Men at de bør holde seg for gode til å kommentere/gi stygge blikk/kaste maling. Det blir som det meste; irriterende med folk som skal prakke på andre folk sitt tankemønster og levesett. (Jeg mener ikke her inne. Dette er et forum og folk kan diskutere i vei)Anonymous poster hash: 0fa10...e54 Helt enig! Folk må få mene akkurat hva de ønsker, men hold meningene deres for dere selv. Min mormor på 90 år eier en minkkåpe som hun arvet av sin mor som fikk den av... dere der tegninga. Mormor er så stolt av denne kåpen og hun tilhører generasjonen hvor en ekte pelskåpe faktisk var skikkelig luksus. Mormor bruker denne kåpen på julaften og i andre "finere" selskap. Skal jeg kikke stygt og kaste maling på mormor fordi jeg selv syntes at kåpa er heslig? 1
Gjest Tigress Skrevet 6. mai 2015 #44 Skrevet 6. mai 2015 Eg både brukar pels og er i mot pelsnæringa, det går an å ha båe dei tankane i hovudet samstundes. Eg synest ikkje pelsnæringa har livets rett når dei ikkje klarar å ta vare på dyra sine skikkeleg, og eg likar ikkje at ein ikkje brukar heile dyret. Eg synest til dømes det berre er rett å bruke skinnet på kalv, ku, gris og alle andre dyr ein drep for å få mat. Slik sett burde kaninpels vere heilt gull, vel og merke dersom pelsen kjem frå kaninar som er ala opp for å bli mat. Likevel, desse skal også handsamast skikkeleg både i livet og når dei kjem til slaktaren. Eg brukar også pels med godt samvit. Eg har arva pelsen min, og eg synest det er vettugt å kjøpe pels på Fretex til dømes, av di det er ingenting som varmar så godt som pels. Og før de prøver dykk med at ull og dun og primaloft og alt slikt er like varmt: nei, det funkar ikkje for meg, det er berre pels som held meg varm når det er skikkeleg kaldt. Eg synest det er kjempeteit å ikkje kunne gjenbruke klede som ikkje er øydelagde, det er mykje meir miljøvenleg enn å kjøpe ny primaloft, i alle fall. Eg synest ikkje pels er så ofseleg pent, eigentleg, eg likar det i kragar og luer, det er uvurderleg på hetter, men heile pelsjakker er ikkje så pent synest eg. Så eg er ikkje så misunneleg, eg har jo dessutan pels, og kjenner meg ikkje så himla spesiell av den grunnen heller.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #45 Skrevet 6. mai 2015 Haha, nei. Jeg har til og med en pels hengende i skapet, et gammelt arvestykke. Den får henge der som et slags litt ubehagelig minne, men de stygge blikkene kommer altså fordi det er så ekstremt tydelig at du går rundt med produktet av dyr som er blitt mishandlet kun for skjønnhetens del. Det er mye vond behandling av dyr her i verden, men å avle opp rovdyr for å lage pels av dem er liksom toppen av den umoralske kransekaka. Det blir litt som å gå rundt med et klesplagg med en diger merkelapp der det står "denne er laget av barnearbeidere som jobber 18 timer i døgnet, i asbestfylte fabrikker, for en dagslønn på 3 kroner". I praksis er det litt vanskelig å vite sånt om vanlige klær, men en pels er en diger merkelapp i seg selv. Anonymous poster hash: 01675...ab4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #46 Skrevet 6. mai 2015 Jeg skjønner ikke, hvor mange av dere som svarer har en sauefell i barnevogna? Dette har jo blitt så utrolig populært de siste årene. Hvorfor er det annerledes at trådstarter har en kåpe laget av lammeskinn? Og kaninpels - vi vet ingenting om omstendighetene rundt pelskragen. I Australia er kaninen viltlevende, og det er stor sannsynlighet for at det er benyttet et vilt dyr, kanskje på grunn av bestandregulering. Jeg er for å benytte naturens ressurser, så fremt det ikke går ut over dyrenes velferd. Anonymous poster hash: e342b...2b5 2
Gjest Pheel Skrevet 6. mai 2015 #47 Skrevet 6. mai 2015 Bitch, please... Nei, jeg finnes ikke misunnelig, jeg blir fysisk kvalm av å se at folk pynter seg med døde ulver, vaskebjørner, mink og kaniner. Dere støtter dyremishandling. 3
Ulveedderkopp Skrevet 6. mai 2015 #48 Skrevet 6. mai 2015 Jeg skjønner ikke, hvor mange av dere som svarer har en sauefell i barnevogna?Dette har jo blitt så utrolig populært de siste årene. Hvorfor er det annerledes at trådstarter har en kåpe laget av lammeskinn? Og kaninpels - vi vet ingenting om omstendighetene rundt pelskragen.I Australia er kaninen viltlevende, og det er stor sannsynlighet for at det er benyttet et vilt dyr, kanskje på grunn av bestandregulering. Jeg er for å benytte naturens ressurser, så fremt det ikke går ut over dyrenes velferd. Anonymous poster hash: e342b...2b5 Vet du hvordan pelsdyroppdrett foregår? Om ikke se dokumentaren "Pels" på Nrk. Forskjellige arter har forskjellige behov. Et rovdyr kan ikke sammenlignes med et beitedyr. Rovdyra de bruker bor tett i tett, i små nettingbur med nettinggulv. Disse rovdyra streifer over store områder i det fri, og har naturligvis et jaktinnstinkt som ikke kan tilfredsstilles på et så lite område. Dette fører til enormt mye stress for dyra. I tillegg er ikke dyra i pelsdyrnæringen tamme nok, slik at de er redd bonden. En sau derimot trives sammen med andre sauer. De har større areal å utfolde seg på. De har ikke nettinggulv. De er tamme. De har blitt avlet på lenger slik at instinktene ikke er like sterke. De har IKKE jaktinstinkt (og ja, det har MYE å si), derfor krever de mye mindre stimulans for å trives. Pelsdyroppdrett er også helt unødvendig. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #49 Skrevet 6. mai 2015 Gamle arvede pelskåper høres ganske nasty ut. Er de virkelig rene etter så mange år og mye gode gjemmesteder for drit og bakterier Anonymous poster hash: 9235e...e75 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #50 Skrevet 6. mai 2015 Nå skal jeg legge dyrevelferdkortet til side og svare som kun en forbruker- nei, jeg er overhodet ikke misunnelig på deg. Jeg synes pels, både ekte og juksepels ser grusomt stygt ut på alle som ikke er født med en. Anonymous poster hash: 6719c...910 1
Gjest Stinky Skrevet 6. mai 2015 #51 Skrevet 6. mai 2015 Hjelp så folk overreagerer. Sikker på at flere her inne spiser kjøtt og fisk med god samvittighet, uten å tenke over (eventuelt bry seg om) at denne næringen er minst like skitten som pelsdyrnæringen. Derav mistanken om misunnelighet. Det er ikke meg som forbruker dere bør være sinte på, men på de offentlige organene som tillater denne type produksjon, samt de som utfører den. Er ikke min feil. 1
Gjest Tigress Skrevet 6. mai 2015 #52 Skrevet 6. mai 2015 Hjelp så folk overreagerer. Sikker på at flere her inne spiser kjøtt og fisk med god samvittighet, uten å tenke over (eventuelt bry seg om) at denne næringen er minst like skitten som pelsdyrnæringen. Derav mistanken om misunnelighet. Det er ikke meg som forbruker dere bør være sinte på, men på de offentlige organene som tillater denne type produksjon, samt de som utfører den. Er ikke min feil. No får du gi deg, altså. Det blir berre for dumt at du prøver deg på "de er berre misunnelege" for å gjere dei som er i mot pelsdyroppdrett mindre, og å freiste å rive ned etosen deira. Det er diverre berre din eigen etos som raknar når du held på slik. Vidare, du går vel ikkje alvarleg tala rundt og trur at forbrukarmakt er berre tull? Eller?
Brimi Skrevet 6. mai 2015 #53 Skrevet 6. mai 2015 Hjelp så folk overreagerer. Sikker på at flere her inne spiser kjøtt og fisk med god samvittighet, uten å tenke over (eventuelt bry seg om) at denne næringen er minst like skitten som pelsdyrnæringen. Derav mistanken om misunnelighet. Det er ikke meg som forbruker dere bør være sinte på, men på de offentlige organene som tillater denne type produksjon, samt de som utfører den. Er ikke min feil. Hvis folk ikke hadde kjøpt pels så hadde hele driten blitt lagt ned. Så jo, jeg skylder på forbrukerne. Flere kyllingbønder slutter med narasin fordi FORBRUKERNE ikke vil spise kylling full av narasin. 6
Gjest Lille-pus Skrevet 6. mai 2015 #54 Skrevet 6. mai 2015 For å bare svare på spørsmålet: Misunnelig? - hva i all verdens dager er det å være misunnelig for? Forøvrig ønsker jeg all pelsdyroppdrett en snarlig død 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #55 Skrevet 6. mai 2015 Det der er en uempatisk og svært umoden tankegang.Anonymous poster hash: d652b...bae Da får du bare tåle anmeldelse, bot og andre juridiske konsekvenser. Hærverk av andre menneskers eiendeler er ALDRI greit, uansett hva du mener! Anonymous poster hash: 0fa10...e54 1
Timza Skrevet 6. mai 2015 #56 Skrevet 6. mai 2015 Hjelp så folk overreagerer. Sikker på at flere her inne spiser kjøtt og fisk med god samvittighet, uten å tenke over (eventuelt bry seg om) at denne næringen er minst like skitten som pelsdyrnæringen. Derav mistanken om misunnelighet. Det er ikke meg som forbruker dere bør være sinte på, men på de offentlige organene som tillater denne type produksjon, samt de som utfører den. Er ikke min feil. Du skal lete hardt og godt for å finne samme type oppdrett som pelsdyrsgreiene rundt kjøttet vi spiser. Så når du først og fremst kommer med uttalelsen, så hjelper det jo å komme med bevisene og artiklene som viser til dem. Enten bunner uttalelsen din ut av uviten, eller så vet du noe vi andre ikke vet, og dermed vil jeg takke for kildene du nå eventuelt finner frem. 3
smalls Skrevet 6. mai 2015 #57 Skrevet 6. mai 2015 Jeg kommer ALDRI til å bruke ekte pels, så nei jeg er ikke misunnelig du. Jeg støtter ikke dyremishandling. Men kos deg med pels jakka de.
Timza Skrevet 6. mai 2015 #58 Skrevet 6. mai 2015 Jeg kommer ALDRI til å bruke ekte pels, så nei jeg er ikke misunnelig du. Jeg støtter ikke dyremishandling. Men kos deg med pels jakka de. Bruker du diamanter? 1
Gjest Vampen Skrevet 6. mai 2015 #59 Skrevet 6. mai 2015 Misunnelig? Ja, jeg er så misunnelig at jeg selv kjørte alle pelsplaggene jeg har arvet på dynga. Om vi ser bort fra dyrevelferd, og går ut i fra at gammelt arvegods er bedre enn nykjøpt, så synes jeg fortsatt at pels er regelrett stygt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå