Gjest Stinky Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Jeg har en kåpe med ekte kaninpels som jeg bare elsker. Denne har jeg arvet fra min mormor, som fikk den i bryllupsgave av min morfar. Kåpen er nydelig kremhvit, i australsk lammeull, med en brun pelskrage som da er kaninpels. Kåpen holder meg god og varm om vinteren her i det kalde nord,og jeg har mine tvil om fuskepels og polyester kunne holdt på samme varmen. Derfor blir kåpen min brukt hver vinter, med stygge blikk fra andre kvinner. Noen av dere vil kanskje påstå at jeg er et fælt menneske fordi jeg bruker pels, men er det derfor dere reagerer? Jeg tror det heller bunner i at dere er sjalu på meg fordi jeg har tilgang til en så nydelig, varm og god kåpe. Mange av dere gjemmer dere bak "dyrevern", men ærlig talt så er både lammet og kaninen stein hakke dau. Lite å verne der altså. Hadde du hatt råd, ville du kjøpt? 11
Leini Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Hadde du hatt råd, ville du kjøpt? Nei Nå må jeg innrømme at om du hadde hatt en helt ny minkpels, så hadde jeg syntes det var verre enn en arvet kaninpels. Jeg er derimot IKKE en av de som stirrer stygt på deg (eller andre) som bærer pels. Det er pelsnæringa som bør få pes. Vinteren overleves godt med superundertøy, ull etc. 17
OPIgirl Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Nei, det ville jeg ikke. Jeg går ikke rundt med et dødt dyr på meg. Ikke om jeg hadde fått en gratis en gang. Synes folk som kjøper og går med ekte pels er avskyelige 25
Gjest HeiHade Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Nei. Og.. Jeg har en kåpe med ekte kaninpels som jeg bare elsker. Denne har jeg arvet fra min mormor, som fikk den i bryllupsgave av min morfar. Kåpen er nydelig kremhvit, i australsk lammeull, med en brun pelskrage som da er kaninpels. Kåpen holder meg god og varm om vinteren her i det kalde nord,og jeg har mine tvil om fuskepels og polyester kunne holdt på samme varmen. Derfor blir kåpen min brukt hver vinter, med stygge blikk fra andre kvinner. Noen av dere vil kanskje påstå at jeg er et fælt menneske fordi jeg bruker pels, men er det derfor dere reagerer? Jeg tror det heller bunner i at dere er sjalu på meg fordi jeg har tilgang til en så nydelig, varm og god kåpe. Mange av dere gjemmer dere bak "dyrevern", men ærlig talt så er både lammet og kaninen stein hakke dau. Lite å verne der altså. Hadde du hatt råd, ville du kjøpt? Jeg håper for din skyld at du troller, for det kan ikke være greit å være så dum, haha. 24
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Nei, det ville jeg ikke. Jeg går ikke rundt med et dødt dyr på meg. Ikke om jeg hadde fått en gratis en gang. Synes folk som kjøper og går med ekte pels er avskyelige ENIG Anonymous poster hash: e27e8...f5c 4
Ms.Sommerfugl Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Vel, akkurat dette er litt kontroversielt. Min mor arvet en minkpels av sin mormor, og jeg har vist min misnøye. Jeg vil heller gå naken enn å gå med pels, uansett om jeg hadde arvet en slik pelskåpe du beskriver. Det jeg reagerer mer på, er din generelle holdning til dette. "eg tror det heller bunner i at dere er sjalu på meg fordi jeg har tilgang til en så nydelig, varm og god kåpe. Mange av dere gjemmer dere bak "dyrevern", men ærlig talt så er både lammet og kaninen stein hakke dau. Lite å verne der altså. " JA, dyret er allerede dødt, men i teorien så støtter du slike pelsdyrsernæringer ved å bruke disse kåpene. For all del, jeg skal vitterlig ikke være bastant og fortelle at du ikke kan bruke den, men jeg støtter ikke ditt synspunkt! Du kan jo tenke deg hvordan dyra lider på vegne av forfengelighet hos mennesker. Dét syns jeg er trist. 18
Zienna Skrevet 5. mai 2015 #7 Skrevet 5. mai 2015 Nei, jeg ville aldri kjøpt en pels. Og jeg har 1 minkpels, 2 bisam og 1 persianerjakke hengende i skapet. De er etter min bestemor, og har vært døde en stund. Men jeg får meg ikke til å bruke dem.. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 Jeg har flere pelser, en av de har jeg faktisk kjøpt selv på Fretex for en 1000-lapp. Nydelig minkpels med krage og silkefor...så det trenger ikke akkurat å være dyrt. Det har overhode ikke noe med sjalusi å gjøre! Folk har satt en etisk standard for seg selv og holder seg til den...Anonymous poster hash: 0fa10...e54 1
skreppamedleppa Skrevet 5. mai 2015 #9 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Nei, ville ikke godt med det om du slang det daue dyret etter meg. Din tro er din tro og for min del kan du tro at jorden er flat eller at du tror sjøen er rosa for min del det gjør det ikke mer sant eller deg mer virkelighetsorientert av den grunn. Endret 5. mai 2015 av skreppamedleppa 13
Gjest Stinky Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 Nei Nå må jeg innrømme at om du hadde hatt en helt ny minkpels, så hadde jeg syntes det var verre enn en arvet kaninpels. Jeg er derimot IKKE en av de som stirrer stygt på deg (eller andre) som bærer pels. Det er pelsnæringa som bør få pes. Vinteren overleves godt med superundertøy, ull etc. Hvorfor er mink verre enn kanin? Er jo ikke som at dyrene har følelser eller en bevissthet om at de burde hatt det bedre. Nei, det ville jeg ikke. Jeg går ikke rundt med et dødt dyr på meg. Ikke om jeg hadde fått en gratis en gang. Synes folk som kjøper og går med ekte pels er avskyelige Du går ikke rundt med det døde dyret, bare pelsen. Og nei du får det ikke gratis, det koster. Nei. Og.. Jeg håper for din skyld at du troller, for det kan ikke være greit å være så dum, haha. ok. Hufsa er skummel. ENIG Anonymous poster hash: e27e8...f5c UENIG Vel, akkurat dette er litt kontroversielt. Min mor arvet en minkpels av sin mormor, og jeg har vist min misnøye. Jeg vil heller gå naken enn å gå med pels, uansett om jeg hadde arvet en slik pelskåpe du beskriver. Det jeg reagerer mer på, er din generelle holdning til dette. "eg tror det heller bunner i at dere er sjalu på meg fordi jeg har tilgang til en så nydelig, varm og god kåpe. Mange av dere gjemmer dere bak "dyrevern", men ærlig talt så er både lammet og kaninen stein hakke dau. Lite å verne der altså. " JA, dyret er allerede dødt, men i teorien så støtter du slike pelsdyrsernæringer ved å bruke disse kåpene. For all del, jeg skal vitterlig ikke være bastant og fortelle at du ikke kan bruke den, men jeg støtter ikke ditt synspunkt! Du kan jo tenke deg hvordan dyra lider på vegne av forfengelighet hos mennesker. Dét syns jeg er trist. Forfengelighet? For varmen tenker jeg vi sier. Nei, jeg ville aldri kjøpt en pels. Og jeg har 1 minkpels, 2 bisam og 1 persianerjakke hengende i skapet. De er etter min bestemor, og har vært døde en stund. Men jeg får meg ikke til å bruke dem.. Hvorfor ikke? De er varme og gode, med kvalitet. Dyrene kommer ikke tilbake om du bruker dem. Hvorfor vil du ikke hedre din bestemor? Jeg har flere pelser, en av de har jeg faktisk kjøpt selv på Fretex for en 1000-lapp. Nydelig minkpels med krage og silkefor...så det trenger ikke akkurat å være dyrt. Det har overhode ikke noe med sjalusi å gjøre! Folk har satt en etisk standard for seg selv og holder seg til den...Anonymous poster hash: 0fa10...e54 Interessant. Har ikke mink, men det ser veldig fint ut. Hvor kjøpte du den? Nei, ville ikke godt med det om du slang det daue dyret etter meg. Din tro er din tro og for min del kan du tro at jorden er flat eller at du tror sjøen er rosa for min del det gjør det ikke mer sant eller deg mer virkelighetsorientert av den grunn. Og du er ikke spesielt virkelighetsorientert du heller. Dyret er dødt, det levner ikke opp igjen ved å ikke bruke pelsen. 3
Yzma Skrevet 5. mai 2015 #11 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Dette er jo en kåpe du har arvet, ser ikke noe feil i at du bruker den. Ser heller ikke noe feil i pels når det brukes der det er ordentlig kaldt (altså at det har en ordentlig funksjon). Problemet er når det blir en trend eller en forbruksvare, at folk kun bruker det fordi det er kult eller trendy. Det syntes jeg ikke er riktig. Jeg er heller ikke veldig sjalu på de med pelskåper. Jeg syntes egentlig ikke at pelskåper er noe pent i det hele tatt. Endret 5. mai 2015 av Gwynevere 3
Djungelvrål Skrevet 5. mai 2015 #12 Skrevet 5. mai 2015 Hvis du velger å ikle deg et torturert, dødt dyr så får du bare tåle stygge blikk, slengbemerkninger og gjerne en bøtte rødmaling attpå! 7
Yme Skrevet 5. mai 2015 #13 Skrevet 5. mai 2015 Noen av dere vil kanskje påstå at jeg er et fælt menneske fordi jeg bruker pels, men er det derfor dere reagerer? Jeg tror det heller bunner i at dere er sjalu på meg fordi jeg har tilgang til en så nydelig, varm og god kåpe. Mange av dere gjemmer dere bak "dyrevern", men ærlig talt så er både lammet og kaninen stein hakke dau. Lite å verne der altså.Det er ikke misunnelse. De tror du har kjøpt den, og det er provoserende, i og med at pelsindustriene er såpass jævli, og man støtter dyreplageri til de grader, om man kjøper noe sånt.Hadde du hatt råd, ville du kjøpt?Nei, de gangene mine penger går med på å støtte dyreplageri og tortur, er når det er noe som er livsnødvendig for meg.Jeg har ikke mulighet til å leve kun av grønnsaker, så jeg kjøper og spiser kjøtt, men jeg skulle gjerne ønske at det var en reell mulighet for meg å ikke gjøre det. 18
skreppamedleppa Skrevet 5. mai 2015 #14 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Hvorfor er mink verre enn kanin? Er jo ikke som at dyrene har følelser eller en bevissthet om at de burde hatt det bedre. Du går ikke rundt med det døde dyret, bare pelsen. Og nei du får det ikke gratis, det koster. ok. Hufsa er skummel. UENIG Forfengelighet? For varmen tenker jeg vi sier. Hvorfor ikke? De er varme og gode, med kvalitet. Dyrene kommer ikke tilbake om du bruker dem. Hvorfor vil du ikke hedre din bestemor? Interessant. Har ikke mink, men det ser veldig fint ut. Hvor kjøpte du den? Og du er ikke spesielt virkelighetsorientert du heller. Dyret er dødt, det levner ikke opp igjen ved å ikke bruke pelsen. Daahhh.. Derfor jeg skrev " ville ikke godt med det DAUE dyret om du slang det etter meg" Misunnelig på at noen går under med et dødt og dyreplaget liv rundt kroppen sin, mnææ, men fortsett i den troen (vrangforestillingen) om det er det som må til for at du orker og har samvittighet til å bruke den døde og torturerte kaninen din. PS: hun skrev hvor hun fikk tak i mink pelsen sin; på fretex alle har råd til pels, at alle ikke har lyst eller etikk og moral til å kjøpe seg det og bruke det, og støtte næringen i djevelskapen er noe annet igjen. Endret 5. mai 2015 av skreppamedleppa 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #15 Skrevet 5. mai 2015 Nå har jeg råd til å kjøpe meg pels, så det er ikke misunnelse som gjør at jeg ikke eier et eneste pelsplagg. Men jeg ser ikke poenget med å gå rundt å se ut som en empatiløs neandertaler. Men nå er jo denne brukeren meget glad i å fortelle hvor mye hun driter i dyr da. Så enten er dette for å provosere eller bare kompensasjon for et kjedelig liv. Tviler på at hun eier pels overhode. Anonymous poster hash: 614f4...1d5 11
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #16 Skrevet 5. mai 2015 Jeg har en kåpe med ekte kaninpels som jeg bare elsker. Denne har jeg arvet fra min mormor, som fikk den i bryllupsgave av min morfar. Kåpen er nydelig kremhvit, i australsk lammeull, med en brun pelskrage som da er kaninpels. Kåpen holder meg god og varm om vinteren her i det kalde nord,og jeg har mine tvil om fuskepels og polyester kunne holdt på samme varmen. Derfor blir kåpen min brukt hver vinter, med stygge blikk fra andre kvinner. Noen av dere vil kanskje påstå at jeg er et fælt menneske fordi jeg bruker pels, men er det derfor dere reagerer? Jeg tror det heller bunner i at dere er sjalu på meg fordi jeg har tilgang til en så nydelig, varm og god kåpe. Mange av dere gjemmer dere bak "dyrevern", men ærlig talt så er både lammet og kaninen stein hakke dau. Lite å verne der altså. Hadde du hatt råd, ville du kjøpt? Ikke lam og kanin, det er så mainstream. Men besteforeldrene dine hadde sikkert sånn myk og koselig hud med små dunhår på, så det hadde vært fint å kunne ha spradet rundt i skinnkåpe laget av huden deres. Ærlig talt så er vel begge stein hakke dau, så lite å verne der altså. Men dessverre er gjerne dere etterkommerne litt vrange så det blir bare med drømmen. Synd i grunnen. Anonymous poster hash: fdaec...fce 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #17 Skrevet 5. mai 2015 Jeg har mer enn god nok råd til å kjøpe meg en eller flere pelser, men gjør det ikke. Fordi jeg syns det får en til å se ut som en gammel dame som bor nord for polarsirkelen, eller som en som går i den gamle kåpa til bestemora si. Jeg er overhodet ikke dyrevernaktivist.Anonymous poster hash: 4cc9c...9dd 3
Timza Skrevet 5. mai 2015 #18 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Rop ut "DEN ER ARVA!" når blikkene kommer. Når mediene for tiden viser et grusomt bilde rundt næringen for å produsere pels så kommer det jo ikke som en overraskelse at folk reagerer. Det ser uansett jævlig teit ut også i min mening. Og om man ikke bryr seg om hvordan det ser ut der formålet er å bli og forbli varm, så kunne du jo bare brukt 80 talls heldressen også for samme formålet. Endret 5. mai 2015 av Timza 7
Yme Skrevet 5. mai 2015 #19 Skrevet 5. mai 2015 Rop ut "DEN ER ARVA!" når blikkene kommer. Når mediene for tiden viser et grusomt bilde rundt næringen for å produsere pels så kommer det jo ikke som en overraskelse at folk reagerer. Det ser uansett jævlig teit ut også i min mening. Og om man ikke bryr seg om hvordan det ser ut der formålet er å bli og forbli varm, så kunne du jo bare brukt 80 talls heldressen også for samme formålet. Hvis formålet ikke er å se bra ut? De dressene der var jo finere enn en hvilken som helst dævv kanin, spørrumæjj. 8
Timza Skrevet 5. mai 2015 #20 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Hvis formålet ikke er å se bra ut? De dressene der var jo finere enn en hvilken som helst dævv kanin, spørrumæjj. Enig. ^^ Men det ligger i samme "gata", dog en liten oppjustering. Bestemor har sikkert noen gode gamle skidresser som gjør samme nytta om man uansett skal "hedre" henne. Eventuelt, om pels skal se bra ut, så må man være en del av besetningen til Game of Thrones eller lignende. Endret 5. mai 2015 av Timza 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå