AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Vi er ikke gode bakere, jeg og min samboer.. Men nå har vi fulgt en oppskrift til punkt og prikke, og da vi skulle helle over geleen til gelelokket, så bare forsvant den ned i kaka! Ikke ned i fyllet, men ned på sidene, tror jeg.. Mener vi har laget akkurat denne før, og da gikk det helt fint. Vi har latt kaka stått lenger i kjøleskapet enn hva oppskriften sa, og geleen var helt kald. Hva kan vi gjøre?? Anonymous poster hash: 283b8...500
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Lag ny gele, og få gelen etil å stivne i kakeformen, så den er helt fast i fisken. Så legger du kane opp på og snur hele stasen. Mulig du må legge aluminiusfolie i bunnen av kakeforma om den ikke er 100 % tett. Evt. Kan du helle avkjølt gele i en oppklippet plastpose/brødpose som dekker innsiden av kakeformen. Anonymous poster hash: af09a...a8f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Lag ny gele, og få gelen etil å stivne i kakeformen, så den er helt fast i fisken. Så legger du kane opp på og snur hele stasen. Mulig du må legge aluminiusfolie i bunnen av kakeforma om den ikke er 100 % tett. Evt. Kan du helle avkjølt gele i en oppklippet plastpose/brødpose som dekker innsiden av kakeformen.Anonymous poster hash: af09a...a8f Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente her.. Vi har allerede kjeks i bunn og så en blanding av rømme, filadelfia og gele oppå der. og så skulle det stå i kjøleskapet og så skulle vi helle mer gele på toppen. Men den geleen vi helte på toppen har runnet ned et sted i kaka.. Anonymous poster hash: 283b8...500
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente her.. Vi har allerede kjeks i bunn og så en blanding av rømme, filadelfia og gele oppå der. og så skulle det stå i kjøleskapet og så skulle vi helle mer gele på toppen. Men den geleen vi helte på toppen har runnet ned et sted i kaka..Anonymous poster hash: 283b8...500 Hvordan hellet dere på gelen? Topplaget på legges på veldig forsiktig, helst med spiseskje på hele kaka, hvis ikke vil den renne ned I ostemassen.Anonymous poster hash: dedad...dec
altflyter Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Vent til geleen faktisk har begynt å stivne Den forsvinner ned i kaken når den er for tynn (Har brent meg på den mange ganger). Bonusen er at dere får ekstra gele i kaken nå Du må passe på geleen hele tiden, for stivner den for mye, blir toppen ruglete (kan forsåvidt være fint det og!) Ostekake er enkelt å slenge sammen, men akkurat geleen er veldig stress. Det tar tid dessverre Og ja. Som en over sier. Du må helle på geleen "via" en spiseskje, ellers renner den rett igjennom. Endret 5. mai 2015 av altflyter
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 hadde også prøvd å helle en ny runde med gele, og håpe på det beste. Kan jo ikke smake forferdelig uansett! Anonymous poster hash: c7d92...6d0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #7 Skrevet 5. mai 2015 Kaka (bunnen og ostemassen) står i springform, ikke sant? Da lager dere et nytt gelelag. La det avkjøles så det er kaldt før dere heller det på nytt over kaka. Hvis jeg skjønner dere riktig så har geleen rent ned på kantene mellom selve kaka og "veggen" til kakeformen? Da vil dere bare få en kake med gele på toppen og rundt i tilfelle. Anonymous poster hash: c9161...78e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 Vi er ikke gode bakere, jeg og min samboer.. Men nå har vi fulgt en oppskrift til punkt og prikke, og da vi skulle helle over geleen til gelelokket, så bare forsvant den ned i kaka! Ikke ned i fyllet, men ned på sidene, tror jeg.. Mener vi har laget akkurat denne før, og da gikk det helt fint. Vi har latt kaka stått lenger i kjøleskapet enn hva oppskriften sa, og geleen var helt kald. Hva kan vi gjøre??Anonymous poster hash: 283b8...500 Kan det rett og slett hende at dere har blandet geleen for tynn? I min oppskrift mener jeg det står at geleen skal blandes med mindre vann enn det står på pakka. Ellers har hvordan man tar på geleen mye å si. Anonymous poster hash: b1cd3...611
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #9 Skrevet 5. mai 2015 Geleen skal ha bare halvparten av vannet som når man lager den vanlig. Anonymous poster hash: c9161...78e 2
Djungelvrål Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 Lag selve ostekaka og la det stivne. Når den er stiv etter 5-6 timer lager du gele men bruker bare 3 dl vann. Avkjøp geleen og hell over kaka. Kaka må selvfølgelig være i formen. La stivne i 5-6 timer til. Skjær rundt kaken og løsne formen.
venus_ Skrevet 5. mai 2015 #11 Skrevet 5. mai 2015 Forsvant geleen direkte nedi kaka eller lå den som et lokk over først for så å trekke ned i ostemassen?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #12 Skrevet 6. mai 2015 Jeg har aldri laget gelelokket med mindre vann eller lagt det på med spiseskje, så det er ikke sikkert det er der feilen ligger. Vil egentlig tro ostemassen er for tynn, eller at formen ikke er tett på sidene og den har vært løsnet.Anonymous poster hash: c10bb...bee
Gjest Ishus Skrevet 6. mai 2015 #13 Skrevet 6. mai 2015 Da det skjedde med meg var det fordi jeg hadde brukt litt for varm gelé i ostemassen så den ikke ble blandet ordentlig inn. Da kaka stivnet var den mer kompakt nederst og geleen til lokket trakk da ned til der den andre geleen befant seg.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #14 Skrevet 6. mai 2015 Det virker som om dere har løsnet springformen, og ikke fått den helt tett rundt kaken når dere satten den på igjen? I så fall får dere et gelelag på sidene. Jeg er enig i den som sier at dere bør prøve å helle et nytt lag på toppen, men ikke hvis dere har løsnet springformen først, Da vil det samme skje på nytt igjen. Anonymous poster hash: 80005...6af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå