Gå til innhold

Syns hunder dette er truende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste her om dagen at hunder kan se på det som truende når man putter ansiktet sitt helt inntil deres, er det noe sannhet i dette? Jeg har kost og klemt og kysset på ansiktet til bikkja helt siden jeg fikk han, og jeg håper jo ikke at det er ekkelt for han. Han legger hodet sitt helt inntil mitt når vi sover, så det virker jo som han syns det er greit andre veien, og det er på hans premisser. Bør jeg slutte å kose og nusse på han?

Anonymous poster hash: 50981...351

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder er forskjellige, din er nok vant til å bli knusnusset og liker det, andre ikke! Men d er absolutt ikke lurt å stikke ansiktet opp i fjeset til en fremmed hund. Spesielt å bli holdt på begge sider av ansiktet kan noen reagere (voldsomt..) på.

• Liker 1
Skrevet

Det er umulig å svare på uten å se hvordan hunden din reagerer når du gjør det. Det er kroppsspråket deres man må bedømme sånt utifra, ikke hva hunder flest synes :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vil kroppspråket hans være om han ikke liker det? Så kan jeg prøve å se etter neste gang.

Skrevet

Jeg kosemoser min også i ansiktet, og han syntes nok det er helt greit, da jeg er "mammaen" hans og har hatt ham siden han var liten. Men tror nok han hadde reagert helt annerledes hvis en fremmed hadde kommet bort og dyttet ansiktet sitt helt oppi hans.

Skrevet

Se på kroppspråket - vikende blikk, flate ører, slikke seg om leppene, forsøke å vende hode bort, litt stiv i kroppen...

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske intimt og den skal stole ganske mye på personen for at den skal synes det er ok. Så i mange tilfeller vil hunder venne seg til å synes det er kos med sine nærmeste, men man skal aldri gjøre det med en fremmed hund. Ei heller klemme og holde rundt dem, klappe dem på hodet, bøye seg over dem eller lignende.

Det blir litt som noe imellom å få en tett, klengete klem og å bli kysset på munnen - jeg synes det er helt at samboeren min kysser meg og jeg synes det er greit at bestevenninna mi gir meg en klem, men jeg ville blitt rimelig ukomfortabel og kunne funnet på å "bite fra meg" om en fremmed eller perifer bekjent gjorde det samme.

Signaler hunder gir som viser at de kan være ukomfortable er å vende blikket vekk, vende hodet vekk, slikke seg rundt munnen, vippe ørene litt bak, gjespe, bli passiv/fryse. Samtidig bruker de også noen ganger disse signalene for å roe ned seg selv når de er litt gira fordi noe er gøy, så man må se på helheten for å vurdere hva hunden faktisk setter pris på eller ei.

Er jeg usikker, så prøver jeg å slutte å gjøre det og ser hva hunden gjør da - blir den liggende og ser ut til å være fornøyd med at jeg ikke klenger på den, så var den antakelig ikke så fryktelig happy for kosen den fikk. Kommer den derimot nærmere da, maser og er åpenbart misfornøyd med at jeg sluttet å gi den oppmerksomhet, så satte den sannsynligvis pris på kosen.

Anonymous poster hash: 8eba5...e99
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Om hunden stoler på deg så er det nokk ikke noe problem. Dette er jo ikke noe man burde gjøre med andre enn sin egen hund vil nå jeg si hvertfall

Skrevet

Jeg er enig med den som skriver over. Hunder kan bli vant med det og forstå at det ikke skjer noe negativt, men det jeg har sett så vil de fleste hunder bare forholde seg passive og "vente til det er over". Kan tydelig sees f.eks i de sukkersøte Lassie-filmene hvor gutten omfavner hunden og hunden stirrer tomt ut i luften og bare venter på at gutten skal bli ferdig.

Både på egen og andres hunder så pleier jeg å kose noen sekunder før jeg fjerner hendene fra hunden og lener meg tilbake (gir hunden litt "space"), også venter jeg og ser hva hunden gjør. Kommer den tilbake til meg for mer kos, demper den eller går den bort? Det er dessverre en del som er så voldsomme når de koser med hunder - de skal klemmes, omfavnes og det hele blir svært tett og intenst. Mange hunder liker ikke det, og svarer med å dempe og stresse, noe mange tolker som at hunden er "glad".

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere :) Prøvde nå, holdt hodet hans på hver side (pleier å klø han sånn) og kysset han i panna, han hadde blikkontakt og la hele tyngden av hodet sitt i hendene mine. Jeg tror han kunne funnet på å sovne sånn. Han er ekstremt trygg og tillitsfull, og har vært det siden han var liten, og jeg har sett flere familiemedlemmer (som vi ikke ser så ofte,men som er himla glad i hunder) kysse og klemme på han, og som regel svarer han med å slikke dem i ansiktet. Kan hende jeg bare har tatt det for gitt at han syns det er greit, så jeg skal følge bedre med nå :)

Skrevet

Jeg ville ikke latt andre enn deg gjøre det. Slikke i ansiktet kan være et dempende signal, og det er en temmelig intens ting å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Okey, det er kjekt å vite :) Takk for svar!

Skrevet

Jeg gjør det med min hund, mest fordi han selv oppsøker slik nærkontakt. Han legger seg ofte over halsen og med ansiktet helt inntil eller oppå brystet og med ansiktet sitt mot mitt. Det kommer aldri dempende signaler og han sovner ofte slik. Han drømmer og blir helt borte så tviler på at han misliker det, men det er kun meg han gjør dette med og noen ganger mannen min, men da mer på egne premisser. Han er mye mer tilbakeholden med andre selv om han i det store og hele er en skikkelig kosegris som helst vil ha kos 24/7.

Jeg tror du kjenner din hund best og at det du gjør er helt greit for din hund, men ikke press andre på han eller gjør det du gjør med andre hunder :)

AnonymBruker
Skrevet

For å ta min egen hund som et eksempel...

Når jeg eller min samboer koser og klemmer på henne, synes hun det er greit. Dersom noen andre enn oss gjør der derimot, så er det ikke greit og hun vil umiddelbart begynne å sende signaler om at dette liker hun ikke. Hun tolererer det, men det lyser ut at hun ikke trives med det når andre skal klemme henne eller bøye seg over henne.

Som noen andre over her har nevnt er det forskjellig fra hund til hund. Utifra det du skriver kan det for meg virke som at din hund ikke har noe imot at du gjør det.

Anonymous poster hash: 29d81...bd0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...