Gjest Far til 2 Skrevet 26. august 2004 #1 Skrevet 26. august 2004 Hva er akseptabelt å se på TV av barn i småskolen (1-4 klasse) ? Årsaken til at jeg spør er at jeg føler jeg noen ganger er litt for streng. Kansje et motstykke til at barna ikke har noen begrensninger hos ex'en og at jeg på denne måten føler jeg får rettet opp det JEG synes er galt. Den eldste er for gammel for SFO. Den yngste ble tatt ut av SFO av ex'en i år, tiltross for at det fortsatt var mulighet for noen år til. Som forelder har vi alle et ønske om "noe" mht kompetanse, personlighet, empati, fysisk fostring, etc, etc. Alt sammen som oftest med en tro at vi ønsker dette "til barnas beste". Men nå har jeg kommet til at jeg muligens er for streng mht TV-programmer. Etter skolen har jeg signalisert at jeg ønsker (ikke krever) at de skal gjøre leksene først for deretter å gå ut å leke om det er det de vil. Andre ganger kan været tilsi at de sitter inne og spiller Playstation en times tid. Men ikke for lenge. Nå har jeg imidlertid oppdaget at mesteparten av tiden fra skolen slutter til jeg kommer hjem fra jobben brukes til å se "Cartoon Network" med div. tegnefilmer. Ikke 1 time. Ikke 2 timer. Men3-4 timer. Enten alene eller sammen med venner. Dette synes jeg er veldig galt. Er jeg for streng om jeg fjerner denne kanalen fra TV'en en periode slik at de kan bruke litt av den resterende sommern til "bedre" aktiviteter ? Far til 2
millemei Skrevet 26. august 2004 #2 Skrevet 26. august 2004 Helt enig Synes ikke du er for streng. Såkalte eksperter sier at barn i dag ser aalt for mye på tv, og at foreldre bør sette en maksgrense på 1 time per dag ( inkludert data,barnetv,playstation osv) Her i huset får de se litt på tegnefim (disney channel) om morgenen før vi går på skole/barnehage.. Playstation kun når det øsregner og vi har vært ute og fått luft, men ikke alltid da heller Ellers ser de barne-tv når de vil, men ofte velger de heller å være ute. Jeg prøver også å holde aldersgrensene som er på filmene , noe som ikke hjelper stort da faren til min eldste lar han få se alt mulig. Det er problematisk med å lage regler og begrensinger når den andre parten ikke bryr seg. Det blir nesten som de gjør det for å ergre deg, vil vise at du ikke bestemmer hos dem - i stedet for å tenke på hva som faktisk er bra for barnet. Men når en 5 år gammel gutt får se Harry Potter og Den uendelige historien bør vel en mor få lov å reagere, eller?
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #3 Skrevet 26. august 2004 Jeg har en 4 klassing som har sluttet sfo nå i år. Det går nok mye i tv den tiden han er alene hjemme, selv om han har kompiser på besøk. Men stort sett ser jeg det ikke som noe problem siden dem også er ute. Regner med at det snur seg til vinteren. Enn så lenge så har jeg ikke giddet å pese for mye med det. MEN når jeg er hjemm, så skal det ikke være tegnefilmkanaler på tv. Og ikke har han disse kanalene på tvn sin på rommet. Der går det i video/dvd og Playstation...
Montezuma Skrevet 26. august 2004 #4 Skrevet 26. august 2004 Våre barn får heller ikke se tv etter skolen, og cartoon network prøver vi å styre unna generelt. har ikke helt sansen for alt som vises der. Her får barna se barnetv på nrk hver ettermiddag, og om morgenen i helgen (samt sommermorgen,julemorgen ol i feriene). DVD og pcspill er lov i helgene, og unntaksvis i ukedagene ved sykdom el andre spesielle omstendigheter.
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2004 #5 Skrevet 27. august 2004 Hvis du er streng lurer jeg på hva jeg er - vi har ikke TV i det hele tatt... Jeg syns det er mer enn ille nok med de ungene som ser en time om dagen.
bølla Skrevet 27. august 2004 #6 Skrevet 27. august 2004 Ta det med ro. Du er ikke streng. 3-4 timer hver dag er alt for mye. Og som tuppelure er heller ikke jeg begeistret for kanalen cartoon network.
Gjest Far til 2 Skrevet 27. august 2004 #7 Skrevet 27. august 2004 Dette med "Cartoon Network" var også en detalj jeg har hengt meg opp i og som jeg er skeptisk til. Valgte imidlertid å la tema ligge da jeg tok saken opp i første innlegget. Men mye tyder uansett på at jeg godt kan sette foten ned mht hvor mye barna ser på TV om jeg antar at svarene jeg har fått er representative for den store mengden foreldre der ute. Barna vet at jeg er strengere enn moren, men ser også ut til å akseptere dette med et smil. Takk for tilbakemeldingene. Far til 2
bølla Skrevet 27. august 2004 #8 Skrevet 27. august 2004 Sett foten ned du. Tror egentlig at unger har det bedre med regler og rutiner enn ikke noen. Men meg om det.
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2004 #9 Skrevet 27. august 2004 Synes det er riktig av deg å begrense tv-titting, og det er ikke strengt å kutte ned når det er oppe i 3-4 timer pr dag. Forøvrig synes jeg også det er rart så mange ser ut til å plassere tv/pc-spill i samme kategori som tv. Det blir jo helt feil - da tv er et fullstendig passiviserende medium, mens Tv-spill/pc er interaktivt og hjelper barn med å utvikle kognitive ferdigheter og koordinasjon. Det er klart ingen løsning å la dem spille pc hele dagen, men jeg ville klart foretrukket dette framfor tv-titting.
kimmi Skrevet 27. august 2004 #10 Skrevet 27. august 2004 enig!!!!!! du er ikke for streng. her er det likedan.
alisia4 Skrevet 28. august 2004 #11 Skrevet 28. august 2004 Syntes heller ikke du er for streng. Mine to får bare se barnetv til hverdagen og på lørdag får de se tv frem til kl. 11:00. Søndagen sjelden annet tv program enn barnetv. Vist ungene er syke eller det er stygt vær blir det selvsagt litt mer tv titting. Jeg syntes jeg er for streng på dette, men likevel en nødvendighet, fordi barna blir så passive. De har så absolutt behov for å komme seg ut og leke, drive med en form for aktivitet o.l. Jeg oppfatter det slik på mangen at flere barn tar det som straff når dem må ut, og det er en skam. Tv`en er en lettvint løsning jeg overhode ikke har noe til overs for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå