Gå til innhold

Er det vanlig at folk i Oslo stirrer, og spesielt på offentlig transport?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg så veldig ofte i hovedstaden, men når jeg er der opplever jeg at folk stirrer en del. Ikke slik intens stirring (det forekommer det også i blant), men «subtil-stirring.» En skulle jo gjerne tro at det ikke var tilfellet i Oslo, hvem orker å stirre på tilfeldige mennesker på t-banen, liksom? Dey gjelder bare kvinner og menn, jeg ser jo at de blir flau når jeg oppdager at de stirrer. Det var en mann som satt på samme seterad som meg, som tittet på meg utallige ganger i løpet av togturen. På Karl Johan får jeg blikkkontakt med alle mennesker som jeg ser på. Opplever dette andre plasser også, men i Oslo er det ekstremt.

Hva skjer med folk i hovedstaden?

Anonymous poster hash: 79ac5...ffe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg stirrer er det helst på damer. Ser jeg ekstra på en dame så tenker jeg...hun der var pen...så prøver jeg å se for meg hvordan det hadde vært med en date.

Anonymous poster hash: 54cc0...a24
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er ikke så veldig mye annet spennende å feste blikket på når man sitter på tbanen (og ihvertfall ikke når den går under jorden), reklameplakatene kan jeg utenat til hver minste detalj, så da må folk gjennomgå. Men jeg stirrer ikke da, bare ser rundt på alle, smiler om jeg får blikkontakt.

Anonymous poster hash: 29f3f...730
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å nei, var det noen som så på deg? Og flere som møtte blikket ditt?! Uhørt!

Anonymous poster hash: 56b97...03e

• Liker 5
Skrevet

Bor i hovedstaden og har aldri opplevd dette. Syns heller de fleste sitter med nesa ned i mobiltelefonen.

Du må verdt å titte litt ekstra på ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er ikke så veldig mye annet spennende å feste blikket på når man sitter på tbanen (og ihvertfall ikke når den går under jorden), reklameplakatene kan jeg utenat til hver minste detalj, så da må folk gjennomgå. Men jeg stirrer ikke da, bare ser rundt på alle, smiler om jeg får blikkontakt.

Da tror jeg du er interessert i meg og vil ha en date. Frekt av meg å gi deg mitt tlf nr på T-banen da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg stirrer er det helst på damer. Ser jeg ekstra på en dame så tenker jeg...hun der var pen...så prøver jeg å se for meg hvordan det hadde vært med en date.

Jeg opplever at både menn og kvinner stirrer. Drømmer du om å date fremmede damer på t-banen? :laugh:

Gjest gjestvest
Skrevet

Hva skjer med alle som kommer til Oslo og klager?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser litt rundt jeg også, men jeg stirrer ikke, det er det jeg syns er så merkelig. Jeg ser jo at de blir litt brydd når jeg oppdager stirringen, blir nesten litt kleint.

AnonymBruker
Skrevet

Da tror jeg du er interessert i meg og vil ha en date. Frekt av meg å gi deg mitt tlf nr på T-banen da?

Vel, hvis du legger merke til at oppmerksomheten min er viet ekstra mye din vei, så hadde jeg gledelig tatt i mot! Om jeg ikke har sett din vei etter tre stopp var det nok bare en hyggelig gest fra min side.

AnonymBruker
Skrevet

Å nei, var det noen som så på deg? Og flere som møtte blikket ditt?! Uhørt!

Anonymous poster hash: 56b97...03e

De fleste som jeg ser, får jeg blikkontakt med og jeg ja, jeg opplever stirring, spesielt på offentlig transport. Er dette et Oslo-fenomen?

Bor i hovedstaden og har aldri opplevd dette. Syns heller de fleste sitter med nesa ned i mobiltelefonen.

Du må verdt å titte litt ekstra på ;)

Jeg er den som sitter med nesen ned i mobilen ;) Det virker som at folk (i mine øyne) liker å stirre på andre her, ja!

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser på damer på t-banen ser jeg ofte de ser litt ensomme og triste ut. Da ser jeg for meg at jeg skal redde dem ut av deres triste tilværelse. Er dette utopi?

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer med alle som kommer til Oslo og klager?

Jeg klager ikke, jeg lurer bare på om det er vanlig. I så fall er det merkelig at dette er "vanlig" i hovedstaden, mens i mindre byer er dette mindre vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser på damer på t-banen ser jeg ofte de ser litt ensomme og triste ut. Da ser jeg for meg at jeg skal redde dem ut av deres triste tilværelse. Er dette utopi?

Neh.. jeg har hvertfall alltid drømt om at en prins skal redde meg hele livet så jeg syns du skal sette i gang å redde, jo før jo bedre. :laugh:

Anonymous poster hash: 1d800...12e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns flere skal ta kontakt på offentlig transport, jeg satt og pratet med en koselig fyr på bussen en dag, sånne ting er jo så hyggelig!

Og jeg ble sjekket opp på bussen av en franskmann, det var bare gøy, selv om jeg ikke var interessert akkurat i han.

Syns det er synd at alle er så sjenerte/ innadvendte her i Oslo. Føles litt kaldt/ arrogant her. Jeg liker å prate med folk, her får man inntrykk av at det riktige er å holde kjeft.

Ja til mer sjekking og hyggelige smil på offentlig transport!

Anonymous poster hash: 1d800...12e
Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Jeg klager ikke, jeg lurer bare på om det er vanlig. I så fall er det merkelig at dette er "vanlig" i hovedstaden, mens i mindre byer er dette mindre vanlig.

Ok, jeg skal forklare dette for deg: Hvis du hadde fulgt nøye med på øynenes bevegelse på personen hadde du kunnet legge merke til at øynene hviler seg 4 sekund på deg, deretter 4 sekund på boka du har i hånda, deretter setet 4 sekund, vinduet 4 osv osv. Dette var kun et eks.

Ergo: Personen kjeder seg. Du la kun merke til de 4 sekundene øynene hvilte på deg. Mens øynene rullet i en hel sirkel uten at du la merke til det.

Så nei: Det skjer ingenting med folk i hovedstaden. Det er bare t-baneturen som er kjedelig.

Edit: Skrivefeil

Endret av gjestvest
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mer merkelig å¨bruke mye energi på å ikke se på andre mennesker.

Anonymous poster hash: 2b7b6...916
Skrevet (endret)

.

Endret av kjærligbåttur
  • Liker 1
Skrevet

Syns også at folk stirrer, føler at jeg ikke kan slappe av. Vet ikke om jeg er paranoid eller noe, men når jeg går på Oslo S og andre åpne plasser, så føler jeg at de stirrer på meg når jeg går forbi dem. Tror at jeg ser dum eller rar ut :P

• Liker 1
Gjest Gjest_lakrispia
Skrevet

Nå er ikke jeg så veldig ofte i hovedstaden, men når jeg er der opplever jeg at folk stirrer en del. Ikke slik intens stirring (det forekommer det også i blant), men «subtil-stirring.» En skulle jo gjerne tro at det ikke var tilfellet i Oslo, hvem orker å stirre på tilfeldige mennesker på t-banen, liksom? Dey gjelder bare kvinner og menn, jeg ser jo at de blir flau når jeg oppdager at de stirrer. Det var en mann som satt på samme seterad som meg, som tittet på meg utallige ganger i løpet av togturen. På Karl Johan får jeg blikkkontakt med alle mennesker som jeg ser på. Opplever dette andre plasser også, men i Oslo er det ekstremt.

Hva skjer med folk i hovedstaden?

Hvis du får blikkontakt med alle du ser på Karl Johan så stirrer du jo like mye på andre personer selv... Selvfølgelig ser personer på deg når du ser rundt deg etter blikkontakt med alle folk. Da oppsøker man jo oppmerksomhet/kontakt. Legger du merke til at en person har sett på deg 5 ganger på t-banen må jo du ha sett på denne personen 5 ganger selv. Den personen som har sett på deg 5 ganger vil kanskje oppfatte det du driver med som stirring. Kanskje personen bare sjekker om du fortsatt driver å stirrer… Innimellom må man tenke litt på hva man gjør selv og før man kommenterer hva alle andre gjør. Blir litt som å gå rundt med dasspapir under foten og lure på hvorfor alle ser på beina dine...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...