Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk noen plommer i dag som jeg tenkte å prøve å lage likør av. Har aldri prøvd å lage sånn før.

Jeg har kjøpt 60% sprit og glass til å ha det på. Tenkte å dele plommene og ta ut steinene. Knuse en 5-6 stk å ha oppi sammen med dem, og fylle med sprit.

Noen som har prøvd å lage før som har tips til meg? Om man evt. skal ha oppi noe mer for å sette mer smak, eller gi den mer karakter? Eller om jeg har feil framgangsmåte på det?

Takker for alle tips! :-)

Niki!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke noen råd å komme med, for jeg har aldri laget sånn likør før.

Vil bare si at da min gamle tante laget plommesyltetøy, så lot hun alltid steinene koke sammen med resten av plommen, for den satte litt ekstra "spiss" på smaken.

Skrevet

Vi laga plommelikør for noen år siden. Vi fylte 3/4 av et norgesglass med plommer (hele sådane om jeg ikketar helt feil). Deretter hadde vi sukker over til glasset var fullt, og så helte vi over 60% sprit.

Dette lot vi stå hele høsten fram til jul. Viktig å snu glasset hver dag i en tre ukers tid slik at sukkeret fordeles.

Resultatet var glimrende!!

Du kan også bruke litt likørbody (kjøpes på flaske) for å gjøre likøren litt fyldigere/seigere.

Som sagt så er det noen år siden vi laga det, men jeg tror det var omtrent slik.

Lykke til!

Skrevet

Takk for tips!

Jeg hørte at man ikke skulle blande i sukkeret før etter den hadde stått i noen måneder jeg. At man skulle blande i så mye sukker man ønsket, og renset vann til man oppnår ønsket smak.... Men trodde i utgangspunktet at man skulle blande i sukkeret til å begynne med da... Ble litt usikker her nå..

Noen flere som har noe å komme med? :)

Skrevet

Fant noen tips på nettet, f.eks her og her.

Fortell gjerne hvordan det går. :-)

Jeg prøvde å lage rognebærlikør en gang, men det ble ikke helt vellykket. Tror jeg feilberegnet sukkermengden. :oops:

Skrevet
Vi laga plommelikør for noen år siden. Vi fylte 3/4 av et norgesglass med plommer (hele sådane om jeg ikketar helt feil). Deretter hadde vi sukker over til glasset var fullt, og så helte vi over 60% sprit.

Dette lot vi stå hele høsten fram til jul. Viktig å snu glasset hver dag i en tre ukers tid slik at sukkeret fordeles.

Resultatet var glimrende!!

Du kan også bruke litt likørbody (kjøpes på flaske) for å gjøre likøren litt fyldigere/seigere.

Som sagt så er det noen år siden vi laga det, men jeg tror det var omtrent slik.

Lykke til!

:Nikke: sånn har jeg også gjort det....godt er det iallefall :sikle:
Skrevet

Tusen takk for svar jenter :-) Og takk for linker bluebird. På den ene linken du hadde lagt ut, sto det at den var ferdig etter 3 uker... Trodde sånt skulle stå en 3-4 mnd jeg. Tenker jeg prøver å la den stå så lenge jeg, og så blande ut med sukkerlake.

Skal lage i morgen når jeg kommer hjem fra jobben!

Så er det bare å vente til jul å smake resultatet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...