Gå til innhold

En feit og en tynn katt... why?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to pusekatter som er 10 måneder gammel. De er kullsøsken, og har ikke vært ute enda. Vil vente til de har passert året før de smått begynner å gå ut, dessuten så har jeg god tid til å sitte ute med de i sommer.

Rufus har alltid vært tynn, kjempe tynn. Det var også Rasmus da han kom til meg, pelsen er forskjellige på de. Rufus er semi-langhåret, Rasmus er langhåret.

Rufus er sykt tynn, alle kommenterer det. Mens Rasmus har en stor, feit mage!

Hvordan er det mulig?!

De spiser like mye, akkurat det samme! De får like mye mosjon... hvordan er det mulig at det er så stor forskjell? Kan Rufus ha orm enda? Han ble sjekket grundig hos veterinæren og ingen sykdommer eller plager. Spiser som en helt, like mye som Rasmus.

De har som sagt aldri vært ute. Fått to ormkurer hos meg, og alt de skulle ha fått fra tidligere eier. De ble kastrert for noen måneder siden, og det ble funnet orm på han ene! Noe som er sykt mystisk, siden forrige eieren påsto at det kun var 1 omgang med tabletter igjen (som jeg måtte da gi), så var de helt "rene". De har aldri vært ute, og kattemor var innekatt helt til kattungene dro.

For å unngå smitte og sykdommer. Påsto også at hun ga kattemor mange kurer for å være på den sikre siden.

Dette må da ha vært ren løgn, for orm overlever ikke så mange kurer.

Jeg valgte å gi begge en ekstra kur, og ikke bare den ene.

Kan Rufus fortsatt ha orm? og hvorfor i svarte tar ikke kurene knekken på ormen?! Jeg har da gitt TO kurer, en tablett og en "dråpe i nakken" kur.
De har liksom fått utallige omganger med kurer før de kom til meg, noe som høres ut som ren løgn for kattemor var faktisk UTE da jeg kom for å hente kattene, og da var det fortsatt 2 kattunger igjen.
Det er eneste logiske forklaringen på at Rufus er så himla tynn, mens Rasmus er feit. Begge drikker godt med vann, de spiser samtidig. Fri-tilgang til tørrfôr, bløtfôr daglig.... har du noen forslag til hva det kan være?

Anonymous poster hash: 9052a...f5d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser du at de spiser like mye, eller er det noe du tror?

Når du skruver at de har fri tilgang på tørrfor daglig så kan jeg se for meg at "den feite" er et matvrak som får i seg mer enn sin rimelige del, og så blir det lite igjen til den andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser du at de spiser like mye, eller er det noe du tror?

Når du skruver at de har fri tilgang på tørrfor daglig så kan jeg se for meg at "den feite" er et matvrak som får i seg mer enn sin rimelige del, og så blir det lite igjen til den andre.

Rufus jager bort Rasmus faktisk, Rufus er sjefen, og spiser faktisk mer enn Rasmus.

Så det at Rasmus er feitest er helt ulogisk. Jeg er hjemme 24/7, så jeg vet hvor mye de spiser. Om natten så setter jeg opp matskålen, så jeg vet hvem som er å spiser.

Jeg klarer ikke å finne en logisk forklaring for hvorfor Rasmus er så feit, og Rufus er syltynn, beina stikker ut, kan holde rundt magen med en hånd... syl tynn!

ts

Skrevet

Hvis du er 100% sikker på at de spiser like mye og beveger seg like mye ville jeg ha tatt en ormekur til på begge to, fortrinnsvis Panacur. Bedrer det seg ikke med Rufus etter den, må han få en grundig sjekk hos vetten. Ellers må jeg si at jeg at jeg har vært borti samme problemstillingen før (eiere som mener seg helt sikre på at pusene spiser like mye og beveger seg like mye og ikke kan forstå hvorfor den ene er tykk og den andre tynn), og det har vist seg ved nærmere "etterforskning" at de tok feil. ;)

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Husk også at kroppsbygning er påvirket av genmaterialet, og det er så absolutt ikke noen garanti for at 2 søsken fra samme kull har samme far ;)

Mine 3 har 2 helt ulike kroppsbygninger: Min funksjonshemmende hjertevenn og Frøken Fryd er av samme bygning. Litt firkantede, med romersk neseprofil, bredskuldrede og med tykk halerot og kraftig hale.

Den sorte Gentleman derimot er smal, tillop til oppstoppernese, en laaang og tynn hale.

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er 100% sikker på at de spiser like mye og beveger seg like mye ville jeg ha tatt en ormekur til på begge to, fortrinnsvis Panacur. Bedrer det seg ikke med Rufus etter den, må han få en grundig sjekk hos vetten. Ellers må jeg si at jeg at jeg har vært borti samme problemstillingen før (eiere som mener seg helt sikre på at pusene spiser like mye og beveger seg like mye og ikke kan forstå hvorfor den ene er tykk og den andre tynn), og det har vist seg ved nærmere "etterforskning" at de tok feil. ;)

Rufus er jo den som jager bort Rasmus.. han nekter å dele bløtfôr med Rasmus. Men han spiser mye og mer enn nok. Men allikevel så er han syltynn.

Har alltid vært slik, men har alltid tenkt "han er ung, han vokser til etterhvert". Men nå så er han nesten et år, og er fortsatt syltynn.

Han har hatt en grundig undersøkelse hos veterinæren, frisk som en fisk (bortsett fra orm). Rasmus er helt frisk, og ingen orm men fikk en kur i tilfelle han hadde blitt smittet i ettertid.

Det kan jo være at Rufus bare.. "dytter" litt rundt på maten, og ikke spiser? Det kan jo være det.. men et fat med bløtfôr skal jo være mer enn nok på et døgn..

Husk også at kroppsbygning er påvirket av genmaterialet, og det er så absolutt ikke noen garanti for at 2 søsken fra samme kull har samme far ;)

Mine 3 har 2 helt ulike kroppsbygninger: Min funksjonshemmende hjertevenn og Frøken Fryd er av samme bygning. Litt firkantede, med romersk neseprofil, bredskuldrede og med tykk halerot og kraftig hale.

Den sorte Gentleman derimot er smal, tillop til oppstoppernese, en laaang og tynn hale.

Trur de har forskjellige fedre ja. De ligner ikke i det hele tatt, øynene har helt forskjellig form. Og pelsen er forskjellig.. ja alt egentlig.

ts

Skrevet (endret)

Slettet

Litt for kjapp i svingene bare..

Endret av Aurora M.
AnonymBruker
Skrevet

Puser trenger egentlig ikke våtfor. Om du primært forer de med våtfor, kan det være at den ene katten ikke tar opp næringen like bra som den andre, og derfor ikke legger på seg. Prøv å skifte for til et tørrfor av god kvalitet.

Har tørrfôr fra royal. de er hekta på bløtfôr. jeg må gi de det, ellers så blir jeg gal! Når jeg spiser så sitter begge to oppi fanget mitt, oppå bordet... de er OPPI matfatet mitt. Jeg blir gal, umulig å spise med to katter som hele tiden skal være oppi matfatet mitt.

Så da får de bløtfôr mens jeg spiser, og da holder de seg unna meg og min mat.

Uaktuelt å kutte ut bløtfôr, ellers så klarer jeg rett og slett ikke å ha de. Det er så ekstremt at jeg har har endt opp på gråten, for de nekter å gå bort, nekter å la meg være i fred. Stenger jeg de inne på et rom mens jeg spiser, så raserer de rommet, klorer opp døren og åpner døren... ingenting funker, bare bløtfôr.

ts

Skrevet

Jeg slettet og skrev jeg var litt kjapp i svingene fordi jeg misforsto og trodde du primært foret med våtfor, men så såg jeg jo i første innlegget at du skriver du har tørrfor stående framme hele tiden. Å gi de litt våtfor innimellom er jo greit, for kosens skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...