AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Jeg begynte på medisinstudiet i utlandet høsten 2013. Jeg besto ikke alle fagene, og måtte derfor ta året på nytt fra høsten 2014. Det vil si at jeg har fått utdelt støtte fra Lånekassen i 2 år. Det andre året var derimot ikke stipend, men kun lån. Jeg klarte desverre ikke å bestå alle fagene denne gangen heller, og har sluttet på studiet. Det jeg lurer på er om noen vet hvordan jeg kan regne ut hvor mange poeng jeg er forsinket med? Jeg har fått 22 studiepoeng fra fagene jeg klarte å bestå. Jeg har lest på nettsidene til Lånekassen, men blir ikke noe klokere. Tusen takk for svar på forhånd! Anonymous poster hash: c9eed...734
Rysiseal Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Summen av poengene til alle fag du tok eskamen i, er lik summen av poeng for det året Du er forsinket med x poeng der x=sum antall poeng - 22 eller x= antall poeng man kunne få i de fagene du ikke bestod Hvis du i tillegg regner med at med å bruke ett år til å ta igjen de fagene fra året før, så er du forsinket med x poeng + antall poeng i det andre året Svarer det på ditt spørsmål eller misforstod jeg?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Summen av poengene til alle fag du tok eskamen i, er lik summen av poeng for det året Du er forsinket med x poeng der x=sum antall poeng - 22 eller x= antall poeng man kunne få i de fagene du ikke bestod Hvis du i tillegg regner med at med å bruke ett år til å ta igjen de fagene fra året før, så er du forsinket med x poeng + antall poeng i det andre året Svarer det på ditt spørsmål eller misforstod jeg? Tusen takk for svar! Jeg lurer fordi jeg vil vite om jeg kan få støtte fra Lånekassen til utdanning nå til høsten. Man kunne få støtte dersom man var under 60 studiepoeng forsinket, men jeg vet ikke om Lånekassen regner det slik som du skrev eller om det er et fast antall studiepoeng per år uansett studie.. Anonymous poster hash: 5cc57...9c9
Rysiseal Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Hvis det står "under 60 poeng", så regner de med det faste antallet poeng. Så om du tok 82 poeng eller mer i 2013 og 2014, kan du ikke få støtte, mens du kan få om du tok under 82 poeng totalt. Det kan hende at de bare skal ta hensyn til det siste årets forsinkelser... Ring dem gjerne i morgen for å være sikker
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Hvis det står "under 60 poeng", så regner de med det faste antallet poeng. Så om du tok 82 poeng eller mer i 2013 og 2014, kan du ikke få støtte, mens du kan få om du tok under 82 poeng totalt. Det kan hende at de bare skal ta hensyn til det siste årets forsinkelser... Ring dem gjerne i morgen for å være sikker Tusen takk for svar! Skal ringe i morgen! Anonymous poster hash: 5cc57...9c9
Snuppelupp23 Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 Normalt tar man 60 studiepoeng hvert år, og det er det antall studiepoeng som kreves for å få full støtte fra lånekassen. Vet ikke om dette gjelder deg men normalt sett skulle du da ha tatt 120 studiepoeng til sammen på de 2 årene :-)
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #9 Skrevet 5. mai 2015 Summen av poengene til alle fag du tok eskamen i, er lik summen av poeng for det året Du er forsinket med x poeng der x=sum antall poeng - 22 eller x= antall poeng man kunne få i de fagene du ikke bestod Hvis du i tillegg regner med at med å bruke ett år til å ta igjen de fagene fra året før, så er du forsinket med x poeng + antall poeng i det andre året Svarer det på ditt spørsmål eller misforstod jeg? Vanligvis på medisinutdanning kan man ikke gå videre til neste år før man har bestått gjeldende år. Det kan hende at det er noen land og universiteter som faller utenom dette, men for de fleste gjelder dette. Anonymous poster hash: b9ce9...4a2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 Har landet du studerte i en annen ordning med studiepoeng? De medisinstudentene jeg kjenner tar eksamen i 60 studiepoeng om gangen, så dersom de stryker på konteeksamen, må de gå året om igjen ut å få noen studiepoeng fra det forrige studieåret overhodet. Anonymous poster hash: 4df94...cea
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #11 Skrevet 5. mai 2015 Har landet du studerte i en annen ordning med studiepoeng? De medisinstudentene jeg kjenner tar eksamen i 60 studiepoeng om gangen, så dersom de stryker på konteeksamen, må de gå året om igjen ut å få noen studiepoeng fra det forrige studieåret overhodet. Anonymous poster hash: 4df94...cea Det gjelder nok ikke for TS. Hun skriver at hun ikke klarte å bestå i alle fagene. Når man har én eksamen har man kun ett emne/fag. TS skriver også at hun har fått 22 studiepoeng. Andre land opererer vel ikke med studiepoeng. Her er det jo omgjort til norske parametre slik at de kan følge de samme reglene når det gjelder lån og stipend. Anonymous poster hash: b9ce9...4a2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #12 Skrevet 6. mai 2015 Det gjelder nok ikke for TS. Hun skriver at hun ikke klarte å bestå i alle fagene. Når man har én eksamen har man kun ett emne/fag. TS skriver også at hun har fått 22 studiepoeng. Andre land opererer vel ikke med studiepoeng. Her er det jo omgjort til norske parametre slik at de kan følge de samme reglene når det gjelder lån og stipend. Anonymous poster hash: b9ce9...4a2 Stemmer det! Jeg har tjent opp 22 studiepoeng. Ringe Lånekassen i dag og spurte, jeg er forsinket med 98 poeng, og må derfor klare å få 38 poeng før jeg kan få støtte igjen. Jeg skal finansiere første semester til høsten selv, men jeg lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan tjene opp litt flere studiepoeng før jeg begynner på studiet til høsten? Nettkurs eller noe? Slik at det blir litt mindre enn 38 poeng jeg må tjene opp på et semester:) Anonymous poster hash: 5cc57...9c9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #13 Skrevet 6. mai 2015 Stemmer det! Jeg har tjent opp 22 studiepoeng. Ringe Lånekassen i dag og spurte, jeg er forsinket med 98 poeng, og må derfor klare å få 38 poeng før jeg kan få støtte igjen. Jeg skal finansiere første semester til høsten selv, men jeg lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan tjene opp litt flere studiepoeng før jeg begynner på studiet til høsten? Nettkurs eller noe? Slik at det blir litt mindre enn 38 poeng jeg må tjene opp på et semester:) Anonymous poster hash: 5cc57...9c9 Enkeltemner? Anonymous poster hash: de8b3...f31
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #14 Skrevet 6. mai 2015 Enkeltemner? Anonymous poster hash: de8b3...f31 Ja Hvor kan jeg finne det? Anonymous poster hash: 5cc57...9c9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #15 Skrevet 6. mai 2015 Ja Hvor kan jeg finne det? Anonymous poster hash: 5cc57...9c9 http://www.uio.no/studier/opptak/enkeltemner/ Men du kan ikke melde deg opp før til høsten. Ellers er vel nettstudier kanskje et bedre alternativ hvis du studerer i utlandet. Vil tro Folkeuniversitetet har en del. Anonymous poster hash: 84e67...cf0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #16 Skrevet 6. mai 2015 http://www.uio.no/studier/opptak/enkeltemner/ Men du kan ikke melde deg opp før til høsten. Ellers er vel nettstudier kanskje et bedre alternativ hvis du studerer i utlandet. Vil tro Folkeuniversitetet har en del. Anonymous poster hash: 84e67...cf0 Tusen takk! Anonymous poster hash: 5cc57...9c9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #17 Skrevet 6. mai 2015 Stemmer det! Jeg har tjent opp 22 studiepoeng. Ringe Lånekassen i dag og spurte, jeg er forsinket med 98 poeng, og må derfor klare å få 38 poeng før jeg kan få støtte igjen. Jeg skal finansiere første semester til høsten selv, men jeg lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan tjene opp litt flere studiepoeng før jeg begynner på studiet til høsten? Nettkurs eller noe? Slik at det blir litt mindre enn 38 poeng jeg må tjene opp på et semester:) Anonymous poster hash: 5cc57...9c9 Smart av deg. Ta noen lette enkeltemner. Anonymous poster hash: b9ce9...4a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå