Gå til innhold

Hva er den laveste bmi man kan være sunn på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: 672d5...85c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei jente med 18 i BMI som spiser mye mer enn meg (jeg har 21 i bmi) og hun ser normal ut og legen sier hun er normal også. Hun er bare sånn.

Men de fleste med 18 i BMI er ikke bare sånn. Det pleier å være at de spiser for lite eller er syke.

Anonymous poster hash: e9801...227
Skrevet

En normal BMI defineres mellom 18,5-25. Om man har en sunn BMI eller ikke kommer helt an på personen, men for de fleste vil en sunn BMI ligge på 20. Noen kan ha høyere, andre lavere, og fortsatt ha en sunn BMI.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke lov til å skrive BMIen min her (det oppfordrer visst til spiseforstyrrelser), men ifølge BMI er jeg veldig undervektig. Jeg har tatt en hel haug med tester og blitt målt og veid hos lege og på sykehus og fått beskjed om at jeg er sunn og frisk, og at jeg ligger på en fin vekt til min kropp.

Anonymous poster hash: 6cfda...668
Skrevet

Jeg har bmi på 15,5, og føler meg ganske så sunn!!

• Liker 1
Gjest HeiHade
Skrevet

Det kommer veldig an på personen. Men jeg vil egentlig bare kommentere at jeg tror du tenker litt feil på dette med bmi, ts. Målet bør ikke være å få så lav bmi som mulig, men å finne den vekta som er mest rett for deg. De aller sunneste i blant oss vil kanskje heller ha en del høyere bmi fordi de er mye i bevegelse og trener og får en del flere kg med muskler enn det såkalte tynnfeite vil ha.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bmi på 15,5, og føler meg ganske så sunn!!

Og jeg har en BMI på 40 og føler meg ganske så sunn!

See where i'm going?

Anonymous poster hash: e9801...227

• Liker 5
Skrevet

Har hatt en bmi på 17 nå i minst 10 år. Hver gang jeg er hos legen pg tar blodprøver, sjekker vitaminer, jern, kolesterol og annet får jeg beskjed om at jeg er frisk som en fisk, er sunn, kroppen mangler ingen verdens ting og helsen er mer enn bra, selvsagt er den det da jeg både spiser godt og variert og beveger kroppen min. Legen er helt fornøyd med vekten min ;) selv om mange selvutnevnte "eksperter" på kg alltid finner ut at jeg må endre kroppen min før jeg kan være fornøyd. En kan fint både ha 17 i bmi og 26 i bmi og være sunn. Nytter ikke å se seg både blind og dum på bmi om kroppen er sunn. Mange på kg som gjør det og det er like hysterisk tåpelig hver gang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 18 i BMI og er helt sunn. Alle prøver er fine og jeg føler meg tipptopp. Er ikke for tynn, selv om BMI'en ikke er så høy. Har også hatt BMI på 16,7, og jeg var i helt samme form som nå. :) Så det er ikke sånn at man er usunn og for tynn med engang man bikker under 18.

Anonymous poster hash: d192c...a80
Skrevet

World Health Organization definerer normalområdet for BMI til å være mellom 18,5 og 25. Det fins selvsagt individuelle unntak, men de fleste vil ha en sunn vekt hvis de ikke er alt for lite aktive og befinner seg innafor dette intervallet.

Kvinner er generelt spinklere bygd enn menn, og noen kan ha litt mye fett på kroppen hvis de ligger på 24-25. Tilsvarende kan noen menn være for tynne hvis de har BMI på 19-20. Jeg vet at jeg selv måtte vært sykelig tynn for å komme under 20 i BMI, siden jeg er ganske tungt bygd.

Så fins det selvsagt individuelle unntak som andre her har påpekt. Noen kan ha BMI under eller over normalområdet uten å være usunne. Det avhenger av kroppsbygning.

BMI er ikke noen god måte å avgjøre om et individ er overvektig, normal eller undervektig på, ihvertfall ikke hvis man er ganske kraftig eller spinkelt bygd. BMI er mer funksjonelt for å se på hvor stor andel av befolkningen som er overvektig eller undervektig. Når man beregner dette for flere tusen mennesker vil unntakene over og under jevne seg ut, og man vil få en god indikasjon på hvor stor del av befolkningen som er overvektige eller undervektige.

De fleste som ligger på 20-23 i BMI har en grei vekt, men det går an å være undervektig om man har en BMI på 19 (gjelder først og fremst menn) og såkalt tynnfeit om man har en BMI på 24,5. For å avgjøre om man er sunn må man først og fremst se på kroppsfettprosen, og om man får i seg tilstrekkelig av de næringsstoffer kroppen trenger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har BMI på 15. Er syltynn (ufrivillig), men formen er fin, har tatt blodprøver, men jeg mangler ingenting :) - Det er dog ikke til å anbefale uansett!

Anonymous poster hash: b1a29...00f
AnonymBruker
Skrevet

Har bmi på 14,5. Alle blodprøver er fine, har mye energi, spiser lite.

men sliter med anoreksi

Anonymous poster hash: 4fcec...390

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...