AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Ta skole over mange år mens man er uføre. Fungerer det? Er litt bedre nå så vil prøve og ta utdannelse å komme meg i en jobb senere.Anonymous poster hash: 5c02c...4fd
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Da må du antagelig høre med nav om hvordan du skal gjøre. Kjempeflott at du er blitt bedre Lykke til Anonymous poster hash: eeead...980 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Det må du avtale med nav i så fall. Klarer man skole på heltid, så indikerer det funksjonsevne, og da må man kanskje få en fornyet vurdering på hvorvidt helseplagene man ble ufør av påvirker en i dag eller ikke.Anonymous poster hash: d0bf1...297
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Takk ! Ja.. det er derfor jeg må ta det over flere år, men når jeg kommer meg ut i jobb igjen så vil jeg jo prøve å jobbe så mye som mulig og da blir jo uførebiten avkortet ! Får høre med Nav... tenkte noen hadde vært i samme situasjon Anonymous poster hash: 5c02c...4fd
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Ta skole over mange år mens man er uføre. Fungerer det? Er litt bedre nå så vil prøve og ta utdannelse å komme meg i en jobb senere.Anonymous poster hash: 5c02c...4fd Kan du gå på skole så er du ikke ufør, og har heller ikke rett på uføretrygd. Sånn er reglene, beklageligvis. Anonymous poster hash: a77a9...3ab 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #6 Skrevet 6. mai 2015 Kan du gå på skole så er du ikke ufør, og har heller ikke rett på uføretrygd. Sånn er reglene, beklageligvis.Anonymous poster hash: a77a9...3ab Og dette er du så sikker på at du ikke mener det er noe vits i å høre med NAV? Anonymous poster hash: ae6f5...a0b 1
frøkna Skrevet 6. mai 2015 #7 Skrevet 6. mai 2015 Jeg tror ikke du kan ta utdannelse mens du er ufør. Du kan muligens få AAP om du ikke har hatt det tidligere, eller så kan du søke vanlig stipend og lån som andre studenter Men ja, hør med Nav!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #8 Skrevet 6. mai 2015 Er du 100% ufør? Jobber du noe nå? Tror nav blir veldig skeptisk dersom du er 100% ufør nå, men sier at du vil begynne å jobbe etter du har utdannet deg. Dersom du kan jobbe etter utdanning, hvorfor jobber du ikke nå? Jeg googlet og fant dette Hvis du vurderer å begynne å studere, så må du gi beskjed om dette til NAV kontoret så blir det vurdert om det kan godkjennes. Dette følger av §§ 21-3 og 21-6 der det fremgår at man skal holde NAV orientert om eventuelle endringer i egen situasjon. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle om utdanning kan godkjennes samtidig som en mottar uførepensjon fra NAV. Det blir individuelt vurdert ut fra utdannelsens art, årsak til uførheten, hvorvidt det å begynne på en krevende utdanning betyr at evnen til å kunne ta seg en jobb er endret og så videre. Du kan sende inn et skriftlig brev til NAV, og fortelle at du vurderer å begynne på skole. Da vil du få et skriftlig svar fra NAV som du kan forholde deg til. Vi ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen NAV, i samarbeid med ung.no http://www.ung.no/oss/bistand/130034.html Anonymous poster hash: 6cb91...e57 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #9 Skrevet 6. mai 2015 Og dette er du så sikker på at du ikke mener det er noe vits i å høre med NAV? Anonymous poster hash: ae6f5...a0b Vet ikke hvordan det er med de nye reglene,men før kunne du studete selvom du var 100%,men du må betalte selv.Altså du får ikke støtte til studier sånn som du kan få på AAP Anonymous poster hash: 27d6c...522
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #10 Skrevet 6. mai 2015 Kan du gå på skole så er du ikke ufør, og har heller ikke rett på uføretrygd. Sånn er reglene, beklageligvis.Anonymous poster hash: a77a9...3ab I ditt hodet da? Jeg vet om fler(i hvert fall på den tidligere uføre reformen) som studerte samtidig, Anonymous poster hash: 27d6c...522
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #11 Skrevet 6. mai 2015 I ditt hodet da? Jeg vet om fler(i hvert fall på den tidligere uføre reformen) som studerte samtidig, Anonymous poster hash: 27d6c...522 Da hadde de nok aap med avtale om studier i tiltaksplanen, ikke varig uføre.Anonymous poster hash: d0bf1...297
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #12 Skrevet 6. mai 2015 For noe vrøvl. Selvfølgelig kan man studere som ufør. Det er ikke slik at man er død. Man kan også jobbe som ufør. Anonymous poster hash: 600ec...e26 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #13 Skrevet 6. mai 2015 Jeg har fått beskjed om at man kan studere som ufør, fordi dette blir noe du kan bruke fritiden din på. Som saksbehandleren min sa, de legger seg ikke i hva man bruker fritiden på. Men da spurte jeg riktig nok om å ta et emne i halvåret og ikke studere på fulltid. (Til info så er jeg ikke ufør, dette var snakk om HVIS jeg blir det en gang i fremtiden.)Anonymous poster hash: 9f14f...310 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #14 Skrevet 6. mai 2015 Det er ikke noe problem å studere når en er ufør. Dog blir en gjerne nedprioritert på studieplass. En har heller ikke noe rett på studielån eller stipend. Anonymous poster hash: e6559...908
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #15 Skrevet 6. mai 2015 Jeg har fått beskjed om at man kan studere som ufør, fordi dette blir noe du kan bruke fritiden din på. Som saksbehandleren min sa, de legger seg ikke i hva man bruker fritiden på. Men da spurte jeg riktig nok om å ta et emne i halvåret og ikke studere på fulltid. (Til info så er jeg ikke ufør, dette var snakk om HVIS jeg blir det en gang i fremtiden.)Anonymous poster hash: 9f14f...310 Du må ikke tro alt de sier. De bruker det mot deg ved første anledning. Nav har full oversikt over jobber og studier man tar. Man må ikke studere uten at man har en avtale med nav om det, dersom man mottar ytelser.Anonymous poster hash: d0bf1...297
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #16 Skrevet 6. mai 2015 I ditt hodet da? Jeg vet om fler(i hvert fall på den tidligere uføre reformen) som studerte samtidig, Anonymous poster hash: 27d6c...522 Det er og folk som går på skole og universitet mens de mottar arbeidsledighetstrygd. Det går bra det, inntil Nav oppdager dette, og anmelder dem for trygdemisbruk, de må tilbakebetale det de har fått utbetalt og blir, i værste fall, dømt for trygdemisbruk. Alt er mulig å gjøre, om man er utstyrt med frekkhetens nådegaver og er slu nok og har flaks nok til å ikke bli oppdaget. Når du kjenner folk som gjør dette, så er du og medskyldig i misbruk av trygdemidler når du ikke melder fra. Nye og gamle trygderegler skiller på arbeid, ikke på utdanning, som dere ser over. Anonymous poster hash: a77a9...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #17 Skrevet 6. mai 2015 Har snakket med Nav nå. Og det var lov for meg å studere mens jeg var ufør. Man trenger ikke og si ifra om man skal begynne å studere, men om det handler om inntekt så er det helt andre regler. TSAnonymous poster hash: 5c02c...4fd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #18 Skrevet 7. mai 2015 Da hadde de nok aap med avtale om studier i tiltaksplanen, ikke varig uføre.Anonymous poster hash: d0bf1...297 Eh nei. De var varige uføre.Det var det jeg skrev. Anonymous poster hash: 27d6c...522
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå