AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Pleier å lage en smoothie om morgenen, enklere å få i meg og bruker litt lengre tid før jeg må spise lunsj... Den er slik: Ca 100g frossne bringebær Ca 100g frossne jordbær 1dl eplejuice 3-4 ss Yoghurt 1banan. Dette blir ca 300-350 kcal. Ønsker å gå ned i vekt, og ser jo at kcal innholdet er noe høyt, men spiser da lunsj senere enn jeg ville gjort. Det som bekymrer meg mest er sukkerinnhold, er det for mye sukker, og vil jeg ødelegge en evt vektnedgang ved å spise denne hver dag? Anonymous poster hash: 17763...278
Pringle Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Du ødelegger ikke vektnedgangen ved å spise sukker. For mange kalorier ødelegger for vektnedgangen. Du trenger ikke tenke på sukkerinnhold om du ikke har sukkersyke (diabetes). Men du bør se til at du får i deg litt av hvert fra forskjellige matvaregrupper hver dag, så du får dekket ditt behov for næringsstoffer. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Det er det totale kaloriinntaket som avgjør om du går ned i vekt. Anonymous poster hash: 306e6...184
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Pleier å lage en smoothie om morgenen, enklere å få i meg og bruker litt lengre tid før jeg må spise lunsj... Den er slik: Ca 100g frossne bringebær Ca 100g frossne jordbær 1dl eplejuice 3-4 ss Yoghurt 1banan. Dette blir ca 300-350 kcal. Ønsker å gå ned i vekt, og ser jo at kcal innholdet er noe høyt, men spiser da lunsj senere enn jeg ville gjort. Det som bekymrer meg mest er sukkerinnhold, er det for mye sukker, og vil jeg ødelegge en evt vektnedgang ved å spise denne hver dag?Anonymous poster hash: 17763...278 Det totale kaloriinnholdet i smoothien tilsvarer et måltid, så det er greit. Personlig synes jeg denne oppskriften er litt for lite balansert med tanke på fett/proteiner, og ville nok slengt oppi et egg, litt havregryn, kanskje litt fiberhusk for at den skulle mettet litt lenger, men det er ingen nødvendighet. Anonymous poster hash: c776f...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Pleier å lage en smoothie om morgenen, enklere å få i meg og bruker litt lengre tid før jeg må spise lunsj... Den er slik: Ca 100g frossne bringebær Ca 100g frossne jordbær 1dl eplejuice 3-4 ss Yoghurt 1banan. Dette blir ca 300-350 kcal. Ønsker å gå ned i vekt, og ser jo at kcal innholdet er noe høyt, men spiser da lunsj senere enn jeg ville gjort. Det som bekymrer meg mest er sukkerinnhold, er det for mye sukker, og vil jeg ødelegge en evt vektnedgang ved å spise denne hver dag?Anonymous poster hash: 17763...278 Jeg ville byttet ut yoghurt med kesam og jeg ville kanskje også byttet ut en halv banan med en halv avokado. Synes også du skal vurdere å legge til egg, også. Smoothien din inneholder omtrent bare karbohydrater. Tilsetter du mer fett og proteiner vil du holde deg mett lenger og får et mer stabilt blodsukker. Du kan også vurdere proteinpulver. Anonymous poster hash: 0e897...ac7 2
Pringle Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Det totale kaloriinnholdet i smoothien tilsvarer et måltid, så det er greit. Personlig synes jeg denne oppskriften er litt for lite balansert med tanke på fett/proteiner, og ville nok slengt oppi et egg, litt havregryn, kanskje litt fiberhusk for at den skulle mettet litt lenger, men det er ingen nødvendighet. Anonymous poster hash: c776f...0ba Jeg ville byttet ut yoghurt med kesam og jeg ville kanskje også byttet ut en halv banan med en halv avokado. Synes også du skal vurdere å legge til egg, også. Smoothien din inneholder omtrent bare karbohydrater. Tilsetter du mer fett og proteiner vil du holde deg mett lenger og får et mer stabilt blodsukker. Du kan også vurdere proteinpulver. Anonymous poster hash: 0e897...ac7 TS forteller jo at smoothien holder henne mett lenge. Men jeg er enig i at den som et måltid er veldig ubalansert. Men om resten av dagen har mer protein og fett, er det ikke noe problem.
Synapomorphy Skrevet 5. mai 2015 #7 Skrevet 5. mai 2015 Pleier å lage en smoothie om morgenen, enklere å få i meg og bruker litt lengre tid før jeg må spise lunsj... Den er slik: Ca 100g frossne bringebær Ca 100g frossne jordbær 1dl eplejuice 3-4 ss Yoghurt 1banan. Dette blir ca 300-350 kcal. Ønsker å gå ned i vekt, og ser jo at kcal innholdet er noe høyt, men spiser da lunsj senere enn jeg ville gjort. Det som bekymrer meg mest er sukkerinnhold, er det for mye sukker, og vil jeg ødelegge en evt vektnedgang ved å spise denne hver dag?Anonymous poster hash: 17763...278 Mtp. sukkeret er det snakk om fruktose, så det er ikke noe problem. I tillegg er det ikke sukkerinntaket som bestemmer vekten, men kaloriinntak (hvilket noen andre påpekte ovenfor). På en annen side har smoothien din en elendig proteinprofil. Tilsett evt. havregryn, tørrmelk, kokosmel og/eller mandelmel. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 Jeg ville byttet ut yoghurt med kesam og jeg ville kanskje også byttet ut en halv banan med en halv avokado. Synes også du skal vurdere å legge til egg, også. Smoothien din inneholder omtrent bare karbohydrater. Tilsetter du mer fett og proteiner vil du holde deg mett lenger og får et mer stabilt blodsukker. Du kan også vurdere proteinpulver.Anonymous poster hash: 0e897...ac7 Dersom jeg bytter ut det du sier, så vil jo det totale kcal innholdet bli mye mer... Er det noen som har en oppskrift på en god velbalansert smoothie som ikke inneholder mer enn 300-350 kcal? Som metter og smaker godt 😊Anonymous poster hash: 17763...278
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #9 Skrevet 5. mai 2015 Jeg lager en enkel smoothie av ett beger Yoplait dobbel proteinyogurt med jordbær eller sitronsmak, 200 gram bringebær og ca. 100 gram ananas. Bruker saften zero som væske. Utrolig lavt kaloriinnhold - er ikke mett i veldig mange timer, men det duger som en enkel frokost. Anonymous poster hash: 6b3d1...6fe
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 Dersom jeg bytter ut det du sier, så vil jo det totale kcal innholdet bli mye mer... Er det noen som har en oppskrift på en god velbalansert smoothie som ikke inneholder mer enn 300-350 kcal? Som metter og smaker godt Anonymous poster hash: 17763...278 Min frokostsmoothie er på ca 400. En slik smoothie holder meg også mett lenge, og har derfor ikke noe behov for mellommåltid og jeg ser derfor ikke noe problem med det. Forslag: En halv boks mager kesam En halv banan En halv avokado En scoop erteprotein (gir ikke så mye smak) Ca 1,5 dl Tine styrk Og så mye bær du vil Varierer litt med ulike typer frø, har noen ganger i egg og store havregryn. Anonymous poster hash: 0e897...ac7 2
Wonderbitch Skrevet 5. mai 2015 #11 Skrevet 5. mai 2015 Jeg lager en enkel smoothie av ett beger Yoplait dobbel proteinyogurt med jordbær eller sitronsmak, 200 gram bringebær og ca. 100 gram ananas. Bruker saften zero som væske. Utrolig lavt kaloriinnhold - er ikke mett i veldig mange timer, men det duger som en enkel frokost. Anonymous poster hash: 6b3d1...6fe Jeg elsker smoothier, men ofte blir det for mye kcal til at jeg kan drikke det ofte. Hvilken zero-smak bruker du?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #12 Skrevet 5. mai 2015 Jeg elsker smoothier, men ofte blir det for mye kcal til at jeg kan drikke det ofte. Hvilken zero-smak bruker du? Smoothie funker jo ypperlig som måltid i seg selv! Anonymous poster hash: 0e897...ac7
kjøttmeis Skrevet 5. mai 2015 #13 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Ville ikke vært så redd for sukkeret fra frukten og yoghurten. Det er ikke det i seg selv som gjør at man legger på seg; det er for mange kalorier per dag som gjør det. Faktisk så er litt naturlig sukker bare bra for kroppen! Om du får mer proteiner enn planlagt i smoothien spiser du jo bare litt mindre av andre ting. For ekstra proteiner ville jeg hatt mandler (eventuelt tynne mandelskiver; det er godt) på toppen eller et egg/noe havregryn i smoothien. Jeg personlig liker ikke havregryn i smoothie, men et egg legger man ikke merke til + man får i seg ekstra næring. Dette er det jeg bruker, og den er så utrolig god, og ikke minst sunn: Litt jordbæryoghurt En banan (evt halve hvis du vil ha mindre porsjon) Frosne jordbær Frosne bringebær Appelsinjuice (tar ikke så alt for mye siden jeg liker blandingen god og tjukk) Av og til et egg, men sjeldent Mandelskiver på toppen, etter den er mikset Du kan også bruke kokosmelk, mandelmelk eller vanlig melk i stedet for juice. Da får du mer protein. Jeg bruker å fryse resten av blandingen i små kopper med pinner i slik at det blir smoothie-is. Fine små desserter! Endret 5. mai 2015 av kjøttmeis
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #14 Skrevet 7. mai 2015 Jeg elsker smoothier, men ofte blir det for mye kcal til at jeg kan drikke det ofte. Hvilken zero-smak bruker du? Her kan man bruke alle slags smaker, fungerer garantert med Fun light også. Jeg har brukt Zero med limesmak, villbringebær og et eller annet guavasmak. Kjempegode! Jeg brukte eplejuice før, men det ble for mye unødvendige kalorier - saft uten kalorier er derfor genialt Anonymous poster hash: 6b3d1...6fe
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #15 Skrevet 7. mai 2015 Tar gjerne i mot flere oppskrifter 😊 Avocado gjør iallefall at smoothien blir tykkere og føles mer fet, tror jeg ble mettere av den også 😊 (Bare prøvd en dag) -TsAnonymous poster hash: 17763...278
lemon-aid Skrevet 8. mai 2015 #16 Skrevet 8. mai 2015 Den hørtes veldig god ut, men ta å sleng oppi en neve havregryn eller frø - da får du litt fiber, og den metter mer
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #17 Skrevet 8. mai 2015 Her har du en oppskrift på en frukt og grønnsakssmoothie: En neve spinat havregryn 1 banan Kokosmelk (go green, den bruker jeg) frossen mango Du kan så klart bruke avocado i denne, hvis du liker konsistensen. Nyt! Anonymous poster hash: a66bb...846
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå