Gå til innhold

Skal man spise under en treningsøkt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Lurte på om det å innta noe mat/bar/shake under en økt på 1 time skader kroppen eller gjør at du presterer bedre ?

Anonymous poster hash: a66de...d79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt man skal lure på....

Anonymous poster hash: 3cb18...af8
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av delene.

Anonymous poster hash: b34ce...3fe
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt unødvendig å spise på en så kort økt. Du har ikke behov for det. Treningen blir mindre effektiv om du stopper opp for å gomle. I tillegg vil fordøyelsen måtte jobbe, noe som ikke er gunstig. Du kan evt drikke noe med næring, men det er også unødvendig på en så kort økt.

Jeg trener kampsport. Der har vi halvannen times økter, og de øktene er harde. Jeg drikker bare vann. På samlinger hvor en økt varer 3-4 timer har vi spisepause midt i.

Anonymous poster hash: 3f713...718
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det må du vel føle litt på selv om du trenger det, for min del trener jeg best på semitom mage.

Det gir nok ikke noen skade på kroppen din.

Anonymous poster hash: 2d133...18a
AnonymBruker
Skrevet

Unødvendig å spise under en så kort økt. Konsentrer deg om å trene i stede, så får du mer effekt av økten.

Anonymous poster hash: 429ea...7e9

Skrevet

På økter som varer mindre enn 1,5 time er det ikke nødvendig å spise underveis. Samme gjelder 2 timers styrkeøkter. Om du derimot skal holde på med utholdenhet i mer enn 2 timer så kan det være greit å drikke litt sportsdrikk underveis. En slurk hvert tiende minutt f.eks.

Om du blir sulten underveis i en kort økt har du sannsynligvis ikke spist nok eller riktig før økten. Dersom du spiser noe høyglykemisk før økten så er det ikke uvanlig at kroppen sier den er sulten etter 1-2 timer.

Skrevet

Jeg spiser bare på trening når jeg er der så lenge så jeg fysisk kjenner at kroppen har tømt energilagrene. Kan være alt fra 1,5 til 3 timer ut i treninga.

Skrevet

Varer økten 1,5 timer eller mer og du ikke har spist så mye før økten anbefales det å ta et lite måltid under økta; en banan f.eks. Det bør være lett å fordøye, ellers blir det en tung økt. Da fokuserer kroppen din mer på å fordøye maten i stedet.

Gjest Runforit
Skrevet

Eneste stedet jeg har sett folk spise er på klatring. Og da noe energirikt som sjokolade, nøttebar eller annen mat som gir rask energi. Jeg skjønte det ikke før jeg startet å klatre selv. Var i Thailand og flere i gruppen vi var i(hadde aldri klatret før) spiste McDonalds og drakk cola og vi bare; Eh, åssen kan de spise det der til frokost?

Men klatringen varte også i mange timer og det krevde enormt med energi. Ved vanlig treningsøkter så skal det ikke være nødvendig med påfyll. Som andre nevnte, kanskje energidrikke ved f.eks utholdenhet over 1,5 time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...