AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Alt er så rosenrødt på melkekartongene til TINE, og på sosiale medier. "Kjærlighet til dyra i generasjoner" og "lykkelig dyr produserer verdens fineste melk" har liksom blitt slagordene. Hører det hele tiden. Men er det sant? Det er jo bare noen måneder de får gå fritt på beite. Anonymous poster hash: a381a...e5d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Alt er så rosenrødt på melkekartongene til TINE, og på sosiale medier. "Kjærlighet til dyra i generasjoner" og "lykkelig dyr produserer verdens fineste melk" har liksom blitt slagordene. Hører det hele tiden. Men er det sant? Det er jo bare noen måneder de får gå fritt på beite. Anonymous poster hash: a381a...e5d Jeg kan bare snakke for gården der jeg er vokst opp, og jeg vil absolutt si at dyra har det bra. Men jeg er enig i at dyr på bås kunne hatt det bedre, og det er også et nytt regelverk på trappene som vil gjøre slik at alle fjøs blir løsdriftfjøs. Dvs. at alle nye fjøs som bygges nå, må ha løsdrift, mens det er satt en dato (uten at jeg husker den akkurat nå) for når gamle fjøs må bygges om. Grunnen til at denne ombyggingen ikke skjer raskere, tror jeg, er at det er snakk om enormt store investeringer og en for usikker lønnssituasjon til at de "gamle" bøndene er villig til å satse, og som gjør unge usikre på om de vil overta. Det er et stort problem, og jeg er sikker på at denne ombyggingen hadde gått raskere om man arbeids- og lønnssituasjonen for bønder hadde vært bedre. Og på gården der jeg er vokst opp, går dyrene ute så lenge som mulig, det vil si så lenge det er forsvarlig værmessig å ha dem på beite. Gjerne fra midten av mai til 1. oktober. Anonymous poster hash: 9170e...4a5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Kyrne har det mye bedre nå enn tidligere ja. Veldig mange har lagt om til løsdrift eller er i ferd med å gjøre det. Men det at kyr ikke lenger skal gå ute i de fleste tilfeller synes jeg er utrolig synd! Anonymous poster hash: d9a56...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 De står bare inne og spiser silo så jeg tror ikke de har så god livskvalitet. Anonymous poster hash: 62992...26c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Alt er så rosenrødt på melkekartongene til TINE, og på sosiale medier. "Kjærlighet til dyra i generasjoner" og "lykkelig dyr produserer verdens fineste melk" har liksom blitt slagordene. Hører det hele tiden. Men er det sant? Det er jo bare noen måneder de får gå fritt på beite. Anonymous poster hash: a381a...e5d Har jobbet som avløser i tillegg til å ha vokst opp på gård og vært på besøk med flere med gård. Kan ikke si noe negativt om noen. Den ene fjøsen synes jeg dog det var litt trangt om plassen, men der var jeg kun på besøk. I flere fjøser har også kyrne tilgang på å være ute hele året og de rusler fritt rundt inne. Jeg kan ikke se hvordan de skulle hatt det særlig mye bedre ihvertfall. Anonymous poster hash: ee0c8...d19
Gjest Evans Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Melkekuene i Norge er nok for de aller fleste mer enn bare produksjonsdyr. Vi har ikke 10000 eller mer kuer på en gård. Vi knekker ikke halen på kua om hun ikke melker godt nok (hvilket er helt mot sin hensikt) og vi mater ikke kua med sine søstre som hun har gått på beite med kvelden før. Har du sett filmen ”søsken til evig tid”? Den anbefaler jeg alle å se. Der har de ikke mange kuer, men noen få. De har et nært forhold til dyra sine. De får besøk fra USA, hvor sønnene har jobbet på en stor farm. I starten virker det som han skryter litt over at de har mange tusen dyr der han har jobbet, men så virker det som han ser at disse søsknene har et helt spesielt forhold til dyra sine og at han faktisk ser verdien i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå