Gå til innhold

Økologiske matvarer

Økologiske matvarer: bryr du deg?  

1. 1. Økologiske matvarer: bryr du deg?

• Kjøper der det er å få tak i.
      6
    • Kjøper iblant / kjøper jevnlig noe, men ikke alt.
      12
    • Bryr meg ikke om økologisk.
      10
    • Skjønner ikke hva du mener med økologisk?
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvis man skal sammenligne smak og kvalitet på ikke-økologisk og økologisk mat så blir det helt feil å sammenligne økologisk mat med ikke-økologisk samlebåndsmat.

Eksempel:

Samlebåndsmat: Standardisert Prior-kylling

Ikke samlebånd: Stange kylling

Hvorfor blir det feil? Ikke samlebånd-prinsippet er en del av det økologiske konseptet. Frittgående dyr er ett krav for at maten skal være økologisk her i Norge. Så da må man jo kunne sammenligne det også.

Men selvsagt er det fint om konvensjonelle bønder lærer av de økologiske prinsippene, og det er også ett av målene bak økologisk forskning. Det er ikke snakk om enten-eller. Svært få har ett mål om at alt skal dyrkes økologisk, men at en viss prosent av landbruket skal være det. (10% innen 2007 ifølge regjeringen.)

Økologisk forskning utvikler hele tiden nye metoder for å øke avlingen, uten bruk av kjemiske sprøytemidler/gjødsel, og disse resulatene er åpne for alle å benytte seg av, og det beste er en dialog og ett samarbeid mellom økologiske og konvensjonelle bønder. Og da synes jeg det er tåpelig av forbrukerne å være prinsipielt mot det ene eller det andre.

Skrevet
Jeg synes det er landbrukspolitisk idioti å ri prinsipper om at man *ikke* skal sprøyte, selv om avlingen står i fare. Økologisk drift er uøkonomisk utnyttelse av jordbruksland som gir dårlige avlinger (mengdemessig) som kommer kun en liten gruppe mennesker til gode.

Økologisk landbruk i f.eks. u-land er en utopi.

Dette stemmer ikke. Faktisk så viser det seg på sikt at kunstgjødsel og sprøyting utarmer jorda. På jorder hvor det har blitt benyttet kunstgjødsel siden 50-tallet har man de siste årene sett en nedgang i avlingen, som kommer til å øke i årene framover, fordi man tyner jorda for ressurser.

Jeg støtter økologisk landbruk fordi det gir en jevn avling inn i fremtiden, fremfor større avlinger i dag, og ingen avling om 100 år. Og for en del produkter så er allerede i dag økologisk landbruk i stand til å konkurrere med konvensjonelt landbruk når det gjelder størrelse på avlingene, og dette er noe det hele tiden forskes på.

På verdensbasis er det også som allerede nevnt ett spørsmål om resssursfordeling. Økologisk landbruk er fullstendig mulig i u-land, dersom vesten slutter å tvinge dem til å dyrke tobakk, kaffe og opium for å forsyne oss med nytelsesmidler, og lar u-landene bruke disse markene på matproduksjon istedet. Eventuelt begynner å betale skikkelig for disse produktene istedet.

Skrevet

Jeg velger økologisk når det er tilgjengelig og ikke ser dårlig ut.

Økologiske egg kjøper jeg alltid.

kunne tenkt meg å kjøpt mer økologisk frukt også, men de er gjerne pakket i plast som inneholder mer frukt en jeg klarer å fortære før det blir gammelt, så det er det dårlig med.

Skulle ønske di økologiske varene sto sammen med sine tilsvarende varer istedenfor å stå samlet på ett eget sted, hadde det vært en natulig del av produktutvalget på lik linje med alle de andre varene, så hadde jeg plukket den økologiske varianten enda oftere. Nå ser jeg den stort sett ikke før jeg er mer eller mindre ferdig, og da må jeg evt gå tilbake med de ikke-økologiske som jeg allerede HAR tatt med meg.... tungvint.

kjøper økologisk hovedsaklig pga miljøet, smaken synes jeg jeg har merket liten forskjell på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...