Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Hei, Jeg og kjæresten min bor nå sammen i kjellerleiligheten hjemme hos foreldrene hans. Vi har nå bodd her i 4 måneder, vært sammen i snart 1 år. Begge er 21 år og blir 22 etter sommeren. Foreldrene er ivrige etter å komme seg ut i leilighet selv da huset er alt for stort for bare 2 stk. Vi har begynt å tenke på å kanskje skaffe oss vårt eget veldig snart, tingen er at vi ikke har all verdens med penger. Vi har til sammen ca. 150 000 på BSUene våre, foreldrene våre har også sagt på begge sider at de er villige til å hjelpe oss som kausjonister. Vi har funnet et rekkehus til 2,8 mill som ikke blir solgt og har ligget ute lenge, kanskje vi skal legge inn et bud under dette så spm. mitt er om vi i det hele tatt har sjans til å få ett lån til dette? Kunne vi fått råd til dette med hjelp fra foreldrene våre også som kausjonister? Kjæresten min har utbetalt ca. 23 000 i mnd, jeg har ca. 16 000 etter skatt (er enda lærling).
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Få eit møte med banken. Det er bare dei som kan svare på om dei vil gi lån eller ikkje. Når det er sagt, så er ikkje 150 000 så veldig mykje, å eige bolig er ingen menneskerett. Det lønnar seg nødvendigvis ikkje heller. Du får mange andre kostnadar som du ikkje får når du leiger. Kommunale avgifter, vedlikehold osv. Det er tvungen sparing i det å betale ned lån. Altså er det ein måte å MÅTTE betale inn penger til seg sjølv på om ein ikkje er så god til å spare på sparekonto. Du må også tenke på at renta er unormalt låg. Kva skjer om den aukar til 6-10 prosent feks. Det har skjedd før. Kanskje du burde heller kjøpe ein liten leilighet med to soverom først? Ikkje rekkehus med ein gong? Synes forøvrig det å kjøpe leilighet når ein ikkje har vore saman meir enn eit år, ikkje budd saman lenger enn fire månedar er litt på kanten modig. Ein er framleis litt i nyforelskafasen. Men det funkar for nokon. Mannen min har master i finans, og sjølv om han nærmar seg millionlønn så har vi ikkje kjøpt endå. Vi leiger relativt billig, og det vi sparer invisteres og legges på BSU. Lukke til! Anonymous poster hash: 68842...5b4 3
Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Få eit møte med banken. Det er bare dei som kan svare på om dei vil gi lån eller ikkje. Når det er sagt, så er ikkje 150 000 så veldig mykje, å eige bolig er ingen menneskerett. Det lønnar seg nødvendigvis ikkje heller. Du får mange andre kostnadar som du ikkje får når du leiger. Kommunale avgifter, vedlikehold osv. Det er tvungen sparing i det å betale ned lån. Altså er det ein måte å MÅTTE betale inn penger til seg sjølv på om ein ikkje er så god til å spare på sparekonto. Du må også tenke på at renta er unormalt låg. Kva skjer om den aukar til 6-10 prosent feks. Det har skjedd før. Kanskje du burde heller kjøpe ein liten leilighet med to soverom først? Ikkje rekkehus med ein gong? Synes forøvrig det å kjøpe leilighet når ein ikkje har vore saman meir enn eit år, ikkje budd saman lenger enn fire månedar er litt på kanten modig. Ein er framleis litt i nyforelskafasen. Men det funkar for nokon. Mannen min har master i finans, og sjølv om han nærmar seg millionlønn så har vi ikkje kjøpt endå. Vi leiger relativt billig, og det vi sparer invisteres og legges på BSU. Lukke til! Anonymous poster hash: 68842...5b4 Vi har ett vennepar som har gjort det samme, rett ved siden av dette rekkehuset. De har samme lønn som oss og klarer seg kjempe fint. Ingen fellesutgifter på boligen utenom utenom 250 kr. Vi betaler litt leie nå hjemme i kjellerleiligheten vi bor i for å lære å betale på noe. Vi tror det er en risk vi vil ta. Og vi finner ikke ikke noe billigere leilgihet i dette strøket.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Vi har ett vennepar som har gjort det samme, rett ved siden av dette rekkehuset. De har samme lønn som oss og klarer seg kjempe fint. Ingen fellesutgifter på boligen utenom utenom 250 kr. Vi betaler litt leie nå hjemme i kjellerleiligheten vi bor i for å lære å betale på noe. Vi tror det er en risk vi vil ta. Og vi finner ikke ikke noe billigere leilgihet i dette strøket. Fellesutgifter, ja. Men du må bare hugse på at det er kommunale avgifter, vedlikehold osv. Kva om taket må skiftes, eit rør sprekker osv? Eg meiner ikkje å vere vanskelig, men alt dette er ting ein må ta høgde for. Uforutsette utgifter. Renteaukning er også viktig å ta høgde for. Snakk med banken. Det er som sagt bare dei som kan svare på om dei gir deg lån eller ikkje. Anonymous poster hash: 68842...5b4 4
Tandra Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Hvor mye sparer dere i mnd for tiden, og hvor mye dere har anledning til å betale ned på et lån pr mnd? Med lav husleie regner jeg med at dere sparer mye mer enn kun BSU.
Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Fellesutgifter, ja. Men du må bare hugse på at det er kommunale avgifter, vedlikehold osv. Kva om taket må skiftes, eit rør sprekker osv? Eg meiner ikkje å vere vanskelig, men alt dette er ting ein må ta høgde for. Uforutsette utgifter. Renteaukning er også viktig å ta høgde for. Snakk med banken. Det er som sagt bare dei som kan svare på om dei gir deg lån eller ikkje. Anonymous poster hash: 68842...5b4 Det har du heilt rett i :-) Nå har eg tatt kontakt med banken og spurt om å få til ett møte. Det er nok det beste ja! Takk for du tok deg tid til å svare meg :-) 1
Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #7 Skrevet 5. mai 2015 Hvor mye sparer dere i mnd for tiden, og hvor mye dere har anledning til å betale ned på et lån pr mnd? Med lav husleie regner jeg med at dere sparer mye mer enn kun BSU. Vi betaler nå 2000 kroner hver i leie her nede (4000 kr totalt), 2000 kr hver i mat/husholdningsting. Samtidig som begge fyller ca 2100 kr på BSU hver måned (25 000 hver på ett år). Jeg klarer å spare ca. 5000 kroner utenom BSU (mer hvis jeg jobber overtid som jeg som regel gjør). Samboeren min sparer ca. 10 000-12 000 kr i mnd utenom BSU.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 Kan dere ikke leie i første omgang? Dere er svært unge og har ikke vært sammen så lenge. Dere har heller ikke veldig høy inntekt eller mye sparepenger. For meg fremstår det som litt for risikabelt. Dersom det blir slutt har vel ingen av dere råd til å sitte igjen med boligen alene og det kan fort bli dyrt. Det er også svært vanlig at man må spare i flere år før man kjøper seg sin første bolig. Den første bolig trenger virkelig heller ikke være et rekkehus til nesten 3 mill. Anonymous poster hash: 60d19...372 4
Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #9 Skrevet 5. mai 2015 Kan dere ikke leie i første omgang? Dere er svært unge og har ikke vært sammen så lenge. Dere har heller ikke veldig høy inntekt eller mye sparepenger. For meg fremstår det som litt for risikabelt. Dersom det blir slutt har vel ingen av dere råd til å sitte igjen med boligen alene og det kan fort bli dyrt. Det er også svært vanlig at man må spare i flere år før man kjøper seg sin første bolig. Den første bolig trenger virkelig heller ikke være et rekkehus til nesten 3 mill. Anonymous poster hash: 60d19...372 Nei å leie er helt uaktuelt :-) da bor vi heller hjemme der vi bor nå eller flytter til en av foreldrene våre. Kanskje vi må spare enda en stund til ja. La i utgangspunktet bare ut dette inlegget for å høre om andre hadde erfaringer med det samme. Har selv flere venninner som har vært likt stillt økonomisk og fått det bra til med kjøp av bolig likevel :-)
Tandra Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Vi betaler nå 2000 kroner hver i leie her nede (4000 kr totalt), 2000 kr hver i mat/husholdningsting. Samtidig som begge fyller ca 2100 kr på BSU hver måned (25 000 hver på ett år). Jeg klarer å spare ca. 5000 kroner utenom BSU (mer hvis jeg jobber overtid som jeg som regel gjør). Samboeren min sparer ca. 10 000-12 000 kr i mnd utenom BSU. Høres ut som pengefornuftige unge mennesker Det gir et godt inntrykk til banken at dere sparer såpass hver mnd som dere gjør. Boliglån på 2,65mill koster ca 13000 kr i mnd med dagens renter, og med sparevanene deres, vil dere nok klare å betjene et slikt lån. Spørsmålet er om egenkapitalen er for lav foreløpig, slik at belåningen blir for høy (nå ville den være 95 % av husets verdi). I tillegg er kanskje lånebeløpet litt høyt i forhold til totalinntekten, og banken kan synes det er for stor risiko, selv med kausjonister. Spør banken på møtet dere har avtalt, men dere bør være forberedt på at de sier at dere bør vente til du er ferdig med lærlingtiden og har fått fast jobb, og dere har opparbeidet større egenkapital. Om det er snakk om f.eks 1 år til du er ferdig, vil dere til da ha spart drøye 200000 kr til og dermed være mye mer rustet til å få aksept fra banken. En annen ting er å finne ut hvorfor rekkehusleiligheten har stått til salgs så lenge uten å bli solgt. Hvis tilsvarende leiligheter i området selges lett og ikke denne, må det være noe tenker jeg. Undersøk om de overhode har fått inn bud, kanskje selger bare er urealistisk ang. prisen og ikke har godtatt for lave bud. Ta med dere fagfolk på visning for å finne ut om det er tilstanden på leiligheten som gjør at den ikke selges. Endret 5. mai 2015 av Tandra 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #11 Skrevet 5. mai 2015 Nei å leie er helt uaktuelt :-) da bor vi heller hjemme der vi bor nå eller flytter til en av foreldrene våre. Kanskje vi må spare enda en stund til ja. La i utgangspunktet bare ut dette inlegget for å høre om andre hadde erfaringer med det samme. Har selv flere venninner som har vært likt stillt økonomisk og fått det bra til med kjøp av bolig likevel :-) Dersom dere ikke får eie deres egen bolig, blir dere heller boende hjemme, som par, i en alder av 21 og 22? Oooookei. Anonymous poster hash: 60d19...372 7
Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #12 Skrevet 5. mai 2015 Høres ut som pengefornuftige unge mennesker Det gir et godt inntrykk til banken at dere sparer såpass hver mnd som dere gjør. Boliglån på 2,65mill koster ca 13000 kr i mnd med dagens renter, og med sparevanene deres, vil dere nok klare å betjene et slikt lån. Spørsmålet er om egenkapitalen er for lav foreløpig, slik at belåningen blir for høy (nå ville den være 95 % av husets verdi). I tillegg er kanskje lånebeløpet litt høyt i forhold til totalinntekten, og banken kan synes det er for stor risiko, selv med kausjonister. Spør banken på møtet dere har avtalt, men dere bør være forberedt på at de sier at dere bør vente til du er ferdig med lærlingtiden og har fått fast jobb, og dere har opparbeidet større egenkapital. Om det er snakk om f.eks 1 år til du er ferdig, vil dere til da ha spart drøye 200000 kr til og dermed være mye mer rustet til å få aksept fra banken. En annen ting er å finne ut hvorfor rekkehusleiligheten har stått til salgs så lenge uten å bli solgt. Hvis tilsvarende leiligheter i området selges lett og ikke denne, må det være noe tenker jeg. Undersøk om de overhode har fått inn bud, kanskje selger bare er urealistisk ang. prisen og ikke har godtatt for lave bud. Ta med dere fagfolk på visning for å finne ut om det er tilstanden på leiligheten som gjør at den ikke selges. Høres ut som pengefornuftige unge mennesker Det gir et godt inntrykk til banken at dere sparer såpass hver mnd som dere gjør. Boliglån på 2,65mill koster ca 13000 kr i mnd med dagens renter, og med sparevanene deres, vil dere nok klare å betjene et slikt lån. Spørsmålet er om egenkapitalen er for lav foreløpig, slik at belåningen blir for høy (nå ville den være 95 % av husets verdi). I tillegg er kanskje lånebeløpet litt høyt i forhold til totalinntekten, og banken kan synes det er for stor risiko, selv med kausjonister. Spør banken på møtet dere har avtalt, men dere bør være forberedt på at de sier at dere bør vente til du er ferdig med lærlingtiden og har fått fast jobb, og dere har opparbeidet større egenkapital. Om det er snakk om f.eks 1 år til du er ferdig, vil dere til da ha spart drøye 200000 kr til og dermed være mye mer rustet til å få aksept fra banken. En annen ting er å finne ut hvorfor rekkehusleiligheten har stått til salgs så lenge uten å bli solgt. Hvis tilsvarende leiligheter i området selges lett og ikke denne, må det være noe tenker jeg. Undersøk om de overhode har fått inn bud, kanskje selger bare er urealistisk ang. prisen og ikke har godtatt for lave bud. Ta med dere fagfolk på visning for å finne ut om det er tilstanden på leiligheten som gjør at den ikke selges. Tuusen takk for bra svar! Ja vi er gode å spare nå, sammen. Vi er skikkelig innstilte på å kunne kjøpe noe vi to en dag. Derfor hjelper vi hverandre med sparingen. Vi har jo ikke selv så mye peiling men der er kanskje lurt av oss som du sier og vente 1 år til jeg er ferdig med læretiden min. Kanskje det da er enklere og få lån siden jeg antageligvis har fast jobb og vi høyere egenkapital :-) Vi får høre med banken!
Puny Skrevet 5. mai 2015 #13 Skrevet 5. mai 2015 Jeg tror heller det er lønnen deres banken rynker på nesen av, ikke EK en. Har dere sikkring i foreldres bolig så ordner nok det seg, men dere har jo ganske lav inntekt. Forutsatt at dere ikke har bil så er det 13350 kr dere bruker på å leve i mnd, i følge SIFO. Skal dere betjene et lån på 2,8 mil. og regner med en renteoppgang til 7 % så er det 20 000 i lån. Så kommer fellesutgifter i tillegg (la oss si 3000) og så kommer strøm, forsikkringer og sparing. Det tror jeg er helt på kanten av hva dere klarer med dagens inntekt. Men din inntekt vil kanskje øke? 1
Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #14 Skrevet 5. mai 2015 Dersom dere ikke får eie deres egen bolig, blir dere heller boende hjemme, som par, i en alder av 21 og 22? Oooookei. Anonymous poster hash: 60d19...372 Jepp, hvis det er snakk om bare 1-2 år selvfølgelig. Begge foreldrene våre har kjellerleilighet som vi har mulighet å bo i.
Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #15 Skrevet 5. mai 2015 Jeg tror heller det er lønnen deres banken rynker på nesen av, ikke EK en. Har dere sikkring i foreldres bolig så ordner nok det seg, men dere har jo ganske lav inntekt. Forutsatt at dere ikke har bil så er det 13350 kr dere bruker på å leve i mnd, i følge SIFO. Skal dere betjene et lån på 2,8 mil. og regner med en renteoppgang til 7 % så er det 20 000 i lån. Så kommer fellesutgifter i tillegg (la oss si 3000) og så kommer strøm, forsikkringer og sparing. Det tror jeg er helt på kanten av hva dere klarer med dagens inntekt. Men din inntekt vil kanskje øke? Forstår det du skriver. Min inntekt vil øke i alle fall til det dobbelte, hans også med i alle dall 10 000 i mnd om 1 år.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #16 Skrevet 5. mai 2015 Forstår det du skriver. Min inntekt vil øke i alle fall til det dobbelte, hans også med i alle dall 10 000 i mnd om 1 år. Du mener dere vil ha over 65k i mnd om ett år? Anonymous poster hash: 60d19...372
Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #17 Skrevet 5. mai 2015 Du mener dere vil ha over 65k i mnd om ett år? Anonymous poster hash: 60d19...372 Jepp.
Puny Skrevet 5. mai 2015 #18 Skrevet 5. mai 2015 Du mener dere vil ha over 65k i mnd om ett år? Anonymous poster hash: 60d19...372 Jepp. Men vent ett år da. Sååå mye haster det vel ikke? Om dere kjøper nå så vil dere kanskje angre om ett år da dere ser dere kunne hatt råd til noe annet?
Gjest seigemann Skrevet 5. mai 2015 #19 Skrevet 5. mai 2015 Men vent ett år da. Sååå mye haster det vel ikke? Om dere kjøper nå så vil dere kanskje angre om ett år da dere ser dere kunne hatt råd til noe annet? Det har du helt rett i! Tror nok at vi venter, kom bare opp ett rekkehus nå som frista veldig ved siden av flere vennepar av oss. Men det kommer alltids andre anledninger. Vi finne nok noe om et år også
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #20 Skrevet 5. mai 2015 Jepp. så vent med å kjøpe. Det er mest sannsynlig gode grunner for rekkehuset dere har sett på ikke er blitt solgt. Men må du si har en veldig høy forventet inntekt til at du er lærling nå? Anonymous poster hash: 60d19...372 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå