AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Jeg vet ikke om det er negativiteten her som påvirker meg eller om frykten min er rasjonelt. Jeg er redd for framtiden min her i Norge. Jeg er andregenerasjons innvandrer. Jeg ligner ikke på «Kari nordmann» og kan derfor ikke bli irritert på den norske flyvertinne eller taxi sjåføren som velger å bytte til engelsk i møte med meg, heller ikke på eldre pasienter som skriker «snakk norsk» selv om vi snakker samme dialekt. Jeg forstår, jeg er innvandrer selv om jeg ikke har vandret fra noen sted. Dette er ikke en tråd om min identitet og tilhørighet. Folk mener så mye om dette og jeg ser ikke vitsen ved å kategorisere meg som den ene eller den andre. Min bekymring er om framtiden vil bringe et Norge der «Norge for nordmenn» vil være slagordet for ei flertalls parti. Der Nordmenn er definert som « hvit hud» Verden har aldri manglet på konflikter og politiske ideologier. Flere steder i Europa kan man se en total forandring. Til og med i Norge. Første gang jeg reiste til Oslo, ble jeg veldig overasket. Jeg er oppvokst på en liten by på vestlandet og har alltid vært den «eneste» utenlandske i klassen. Første møte med grønnland var fantastisk og lit skummelt. Jeg er ikke naiv og jeg ser problematikken ved den økende innvandringen. Det er motsetninger over alt. Og som tidligere muslim vet jeg godt om motsetningene innenfor islam. Jeg som eks-muslim kan aldri slutte å være muslim. Jeg kan bare bli en dårlig muslim. Identiteten «muslim» sier igrunnen ikke så mye heller, selv om mange liker å blasere alle muslimer i en gruppe. To muslimer kan ha svært ulike verdisyn. Det kommer an på hvor i rangstigen «muslim» er. Jeg liker å diskutere, men har i det siste møtt for mange som begynner setninger med «jeg er ikke rasist, men.....» vanligvis følger det en forklaring der kulturelle og rase er årsaken. Svarte er voldelige og mindre intelligente og Indere har voldtekts kultur, osv. Tilogmed min geofag lærer fra videregående som jeg likte så godt argumenterte for at grunnen til at det var så mye elendighet og sult i Afrika var på grunn av klima. man var avhengig av tenke langsiktig og spare for å overleve. Og denne «kulturelle» forskjellen var årsaken til vestens framgang.......Er denne tankegangen vanlig ? Argumentet i seg selv er banalt som det kan bli. Men selve tankegangen. Denne selverklærte overlegenheten. Jeg blir alltid lit trist når jeg hører sånt. Er det min mindreverdighetskompleks ? jeg vet ikke. Kanskje det bare er jeg som er rar som tenker slik jeg gjør. Hilsen en forivret 22 åring Anonymous poster hash: a14dd...78f 2
Christiania_Oslo Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Det er pga vi siden 2001 har blitt pumpet fulle med "war on terror"og der utlendinger er skumle...Media har veldig mye å si. Når en hvit person begår en handling som feks bombing,skyte uskyldige mennesker så blir det kun kategorisert som en tragedie. Er han mørkhudet,så er det automatisk terrorisme.. Det gjelder også familietragedier. En hvit mann dreper kone og barn= utilregnelig i øyeblikket,psykisk syk og en forferdelig familietragedie, gjør en utlending det samme:æresdrap. Du skal vite at LANGT FRA alle "etniske"nordmenn er slik, og tiden vil gå seg til. Hva skal disse surmagra tullingene gjøre når lille Ali om ca.40år forteller at oldemor,bestemor og mamma også er født i Norge? Når den tid kommer er vi nok forbi "fargelegging",men jeg tror dessverre at muslim-skepsisen holder stand en stund til. Media er en ulv og folket er sauer. Om man våger å se en sammenheng mellom ting i verden, blir man latterliggjort som en konspirasjonteoretiker. Det er kun de store avisene som har lov å fortelle folket hva de skal tro på.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 TS, jeg er sikker på at innvandring ikke hadde vært noe problem for omtrent noen om alle utlendinger var som deg. Anonymous poster hash: 02d54...730 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 Det er klart at det er en sammenheng med klima. Du trenger ikke å ha høy iq for å skjønne det. Nær klimaet og miljøet er hardt så er man nødt til å kjempe for tilværelsen. Det sier seg selv at man da er nødt til å utvikle teknologi for å overleve. I varme land kan du plukke en banan å spise, så trenger du ikke tenke noe mere på det. Gidder ikke skrive en lang avhandling om dette. Men det er jo også logisk å tenke seg til at den mest tilpasningsdyktige overlever i et tøffere klima, ergo blir de mindre begavede luket ut. tror forøvrig du ikke trenger bekymre deg. De fleste nordmenn liker utlendinger som deg. Det er jo slike utlendinger vi i utgangspunktet ønsker oss. Det er hardt, men sannheten.Anonymous poster hash: 09c7a...528
Snof Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 (endret) Det er en tynn og vond linje det her. Der man i et homogent samfunn, eventuelt ett som klarte fullt ut å se vekk ifra hudfarge og etnisitet, så ville det være uproblematisk å ta tak i kulturelle problemer. Dette er dessverre ikke noe vi har klart så langt, og etter min mening har det gått en merkelig vei, der man har endt opp med kulturrelativisme, i frykt for å oppfattes som rasist. Et annet moment er at de kulturelle kløftene blir så mye verre og større, når disse skilnadene går over etnisitet, det kan for eksempel være innvandrergrupper vs etnisk norske. Vesten har, med unntak av de siste årene, vært liv redd for å ta tak i slike problemer, og likestilt ukultur, som blant annet bidrar til at noen land ligger nede. Tror de problemene du tar opp hadde vært mye lettere hvis man var konfronterende og klar fra starten av. Istedet levde vesten med en ideologi kalt multikulturisme, der alle kulturer er likestilt og like bra. Tror også at mange så for seg kulturer som levde adskilt, men at dette var en god ting, litt som å gå en kjapp tur fra chinatown til India. Mange har nok ulik ide om ideologien, og ofte har det endt opp med kulturrelativisme. Tanken om at slikt kan skape stor friksjon, ghettoer, og misnøye, gikk dessverre tilhengerne hus forbi, for ikke å snakke om mange hardt til kjempende verdier, plutselig ikke er så opplagt. denne ideologien har vært en enorm katastrofe for integrering. Hele denne problematikken hadde vært så mye lettere hvis man fult ut klarte å se vekk ifra etnisiteter, eller andre gunstige skilnader. Nå skal det sies at pendelen ser ut til å snu, og bra er det, for resultatet hadde ikke sett bra ut om denne unnvikende tankegangen jeg hinter til hadde fortsatt. For ikke å snakke om den ALT for store innvandringen, som umuliggjør suksessfull innvandring som DEG, ganske enkelt fordi alt for mange i for eksempel Oslo vokser opp på skoler med knapt noen etniske nordmenn, og den norske kulturen. Resultatet av dette bør være selvforklarende. Likevel så kan det oppstå en backslash, der reell rasisme vil oppblomstre. Å ta tak i dette vil i så fall bli vanskeligere ved at antirasistiske organisasjoner og diverse, har brukt ordet rasist såpass løst, at det har mistet mye av sin legitimitet og kraft. Pendelen kan derfor snus helt andre veien, men tviler på at vi ender opp med det du kaller Norge for hvite nordmenn. Tror heller det blir noe annet... noe kulturelt, vanskelig å forklare. Kanskje også noe verre, men ikke i den forstand at man bare ser på hudfargen. Tviler på det. Helt ærlig så tror jeg Europa går en skummel framtid i møte, mye takket være hodeløs naivisme og godhetstyranni, med en enorm avstand mellom arbeidsfolk, politikerne og eliten. Et lite tilleggsspørsmål, og håper ikke dette sporer av for mye. Men hva mener du med at du som ex-muslim aldri kan slutte å være muslim. Er det et stort sosialt stigma over dette? Har hørt vonde historier om slikt i forhold til katolikker. Endret 6. mai 2015 av Snof
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Trist å høre at du blir møtt sånn, TS. Jeg har vokst opp øst i Oslo og har mange venner med veldig forskjellig bakgrunn. Pleier aldri å spørre "Hvor er du fra egentlig?", jeg tar det for gitt at de er født i Norge og er like norske som meg. Vet derimot at mange ofte blir møtt med uvitende og skeptiske holdninger. Jeg er kanskje naiv, men jeg tror de yngre generasjonene er mer åpne for andre etnisiteter/kulturer. I alle fall i de større byene hvor man ofte tar høyere utdanning og bor i utlandet i en periode. Mamma er mye mer skeptisk enn meg, og jeg vet hun ikke hadde blitt glad hvis hun hadde visst at jeg datet en muslim da jeg var 19 år. Han var verdens snilleste og absolutt ikke konservativ, men hun hadde nok blitt skeptisk bare hun hadde hørt ordet muslim. Men for vennene mine var det ingen som reagerte. Det rådet jeg kan gi deg er vel å prøve å ikke bekymre deg, enda det er lett for meg å si. Jeg tror og håper Norge vil være et tolerant land fremover. Vi har jo en rekke "multikulturelle" (så rart ord, men) politikere som Hadia Tajik, hun er i alle fall et stort forbilde for meg. Anonymous poster hash: 89cca...8f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå