AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Hei, er siviløkonom fra NHH, med spesialisering samfunnsøkonomi/finans. Hadde startlønn på 450.000 nå gått opp til 475.000 etter "lønnsprat". Jobber i et stort finanskonsern. Jeg mener selv at lønnen er for lav og ikke er i tråd med markedet. Har lest at årets siviløkonomer fra NHH har en startlønn på 536000. Hva har dere andre siv.øker? Vurderer å bytte jobb nå.. Anonymous poster hash: 8268b...811
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Hva med bonus? Og hva jobber du med innen finans? Jobber innen Finans (type front og middle office) er kjent for å ha ok basislønn, men svært gode bonusordninger, som strekker seg helt ned til juniorene. Anonymous poster hash: dd8c0...630
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Har master i samføk og fikk jobb innen finans. Startlønn på 445 000. Jeg har ikke toppkarakterer og har fått inntrykk av at jeg må være fornøyd med å i det hele tatt ha en jobb. Ser poenget ditt for rundt meg sitter folk med langt høyere lønn og er ikke noe " bedre" enn meg. Ser jo at pengene ikke strekker til og at det i min situasjon hafde vært like bra å tatt en bachelor og jobbet meg raskere opp. Anonymous poster hash: dc27e...9b1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 Er du sikker på at 536000 kr ikke inkluderer bonuser o.l.? Startlønnen innen revisjon hos "de 4 store" er på rundt 425 000 kr (uten bonus), så veldig dårlig startlønn har du jo ikke? Anonymous poster hash: 2c698...190
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Har master i samføk og fikk jobb innen finans. Startlønn på 445 000. Jeg har ikke toppkarakterer og har fått inntrykk av at jeg må være fornøyd med å i det hele tatt ha en jobb. Ser poenget ditt for rundt meg sitter folk med langt høyere lønn og er ikke noe " bedre" enn meg. Ser jo at pengene ikke strekker til og at det i min situasjon hafde vært like bra å tatt en bachelor og jobbet meg raskere opp.Anonymous poster hash: dc27e...9b1 Er du sikker på at 536000 kr ikke inkluderer bonuser o.l.? Startlønnen innen revisjon hos "de 4 store" er på rundt 425 000 kr (uten bonus), så veldig dårlig startlønn har du jo ikke? Anonymous poster hash: 2c698...190 ja, 536.000 kr er inkludert bonuser og goder. jeg får dekket trening for 5000 kr. That's it. Så lønnen min har vært 450.000+5.000=455.000 kr. Bonus får man ikke som førsteårsansatt har jeg fått beskjed om. Og vi snakker om et svært respektabelt selskap og jeg jobber som konsulent/analytiker....og nå + 25.000 tusen liksom som gir meg en ekstra tusen lapp i måneden...pengene strekker ikke til TS Anonymous poster hash: 8268b...811
Fashionistaen Skrevet 6. mai 2015 #6 Skrevet 6. mai 2015 pengene strekker ikke til TS Anonymous poster hash: 8268b...811 Slutt og klag... Pengene strekker absolutt til, om du ønsker det. Da du selv var student, regner jeg med at du ikke hadde all verdens råd. Mange studenter jeg kjenner har knappe 1800 kr igjen etter husleien er betalt å leve for i mnd. Ok, de har ikke alle de faste utgiftene med lån osv., men likevel. Jeg skjønner at man som ferdig utdannet, har lyst på en leilighet, har lån og bil osv., men dette er et valg man tar helt selv. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #7 Skrevet 6. mai 2015 Slutt og klag... Pengene strekker absolutt til, om du ønsker det. Da du selv var student, regner jeg med at du ikke hadde all verdens råd. Mange studenter jeg kjenner har knappe 1800 kr igjen etter husleien er betalt å leve for i mnd. Ok, de har ikke alle de faste utgiftene med lån osv., men likevel. Jeg skjønner at man som ferdig utdannet, har lyst på en leilighet, har lån og bil osv., men dette er et valg man tar helt selv. Og hva vil du fremtil med dette svaret? Dette innlegget handler om typen utdannelse man har og markedslønn for denne utdannelsen, ikke hva som er "grei" lønn generelt sett og hva du hadde klart deg på. TS Anonymous poster hash: 8268b...811
Fashionistaen Skrevet 6. mai 2015 #8 Skrevet 6. mai 2015 Og hva vil du fremtil med dette svaret? Dette innlegget handler om typen utdannelse man har og markedslønn for denne utdannelsen, ikke hva som er "grei" lønn generelt sett og hva du hadde klart deg på. TS Anonymous poster hash: 8268b...811 Hvorfor tar du det med i svaret ditt da? Hvis det ikke er relevant informasjon mener jeg.... Det du spør om, er helt legitimt og jeg skjønner at du reagerer på lønnen, men synes fortsatt det er litt meningsløst å skrive at ikke pengene rekker til. Det er poenget mitt.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 6. mai 2015 #9 Skrevet 6. mai 2015 475 000 høres nå ut som veldig god lønn etter kun ett år. Startlønnen du viser til er som nevnt inkludert bonus og overtid. Hvis du ser på denne linken var begynnerlønnen i 2014 i snitt 440 000 i privat sektor, mens etter ett år var snittlønna 481 000: https://www.econa.no/lonnsstatistikkOg så er det slik med gjennomsnitt, at noen alltid må ligge under, og noen over. Du kan hvertfall ikke argumentere med at du ikke ligger i tråd med markedet... Jeg har 429 000 i årslønn (offentlig sektor). Fikk tilbud om en annen jobb som jeg senere sa opp, der var lønna 400 000 (privat sektor).
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #10 Skrevet 6. mai 2015 475 000 høres nå ut som veldig god lønn etter kun ett år. Startlønnen du viser til er som nevnt inkludert bonus og overtid. Hvis du ser på denne linken var begynnerlønnen i 2014 i snitt 440 000 i privat sektor, mens etter ett år var snittlønna 481 000: https://www.econa.no/lonnsstatistikkOg så er det slik med gjennomsnitt, at noen alltid må ligge under, og noen over. Du kan hvertfall ikke argumentere med at du ikke ligger i tråd med markedet... Jeg har 429 000 i årslønn (offentlig sektor). Fikk tilbud om en annen jobb som jeg senere sa opp, der var lønna 400 000 (privat sektor). ja, og min lønn er også inkludert bonus og overtid og den er 60 000 kr lavere enn snittet for mitt kull's startlønn. Dersom vi antar at lønnen til snittet går opp ca 50.000 etter 1 år (selv om den sannsynligvis går opp med mer enn 50 000), er snittlønnen etter 1 år på ca. 580.000 . Jeg er altså mer enn 100 000 under. Enkel matematikk. Dessuten har jeg A i snitt. Lønnsgjennomsnittet for Norge (uansett yrke) er 490.000 TS Anonymous poster hash: 8268b...811
Gjest Gjest_Idja Skrevet 6. mai 2015 #11 Skrevet 6. mai 2015 (endret) ja, og min lønn er også inkludert bonus og overtid og den er 60 000 kr lavere enn snittet for mitt kull's startlønn. Dersom vi antar at lønnen til snittet går opp ca 50.000 etter 1 år (selv om den sannsynligvis går opp med mer enn 50 000), er snittlønnen etter 1 år på ca. 580.000 . Jeg er altså mer enn 100 000 under. Enkel matematikk. Dessuten har jeg A i snitt. Lønnsgjennomsnittet for Norge (uansett yrke) er 490.000 TS Anonymous poster hash: 8268b...811 Sa du ikke nettopp at du ikke får bonus? Det er jo ikke noe uvanlig det. Og hva er grunnlønna di? Altså uten overtid? Hvis du ikke jobber overtid, så kan du jo ikke klage på at du får mindre betalt enn de som jobber overtid. Eller er lønna di inkludert overtid? Det er i så fall strenge krav for at de skal få lov til det, og det er sjelden grunn for å la en nyutdannet ha en "særskilt uavhengig stilling" som muliggjør inkludering av overtid i lønna. Edit: Altså, du må sammenligne epler med epler, her. Du kan ikke påstå at du har 100 000 lavere lønn enn snittet hvis du jobber uten overtid og uten bonus. Og å sammenligne lønna di opp mot snittlønn generelt er helt meningsløst. Endret 6. mai 2015 av Idja
Dace Skrevet 6. mai 2015 #12 Skrevet 6. mai 2015 (endret) Antar at du har fått gjennomsnittet for startlønn på 536.000 fra NHHs egen arbeidsmarkedsundersøkelse (https://www.nhh.no/Files/Billeder/studietilbud/arbeidsmarkedsundersokelse2015-hovedfunn.pdf)? Sier meg enig med Idja i at du kanskje burde revurdere sammenligningsgrunnlaget ditt. Siden dette tallet inkluderer bonuser, overtid og goder så kan jeg tenke meg at det er noen svære forskjeller i statistikken. EDIT: Det står forsåvidt skrevet i rapporten også: 91,2 prosent av NHHs kandidater oppgir å ha ekstrainntekter eller dekkede goder som del av sin kompensasjon. Gjennomsnittsverdien av disse godene har steget ganske kraftig siden i fjor, og man kan fort helle mot at stagnasjonen i grunnlønn delvis synes å kompenseres her. Gjennomsnittsverdien trekkes imidlertid opp av noen få og svært høye verdier. Endret 6. mai 2015 av Dace
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #13 Skrevet 6. mai 2015 Det er litt vanskelig når man ikke vet hva du jobber med og hvor. Finans kan være så mangt, man kan være controller (ikke så bra lønnet) eller sitte i en corporate finance-funksjon (bedre lønnet). Hvis man ser på medianen i undersøkelsen det ble vist til over, og trekker fra bonus, ligger du heller ikke så ille an. Merk også at de største bedriftene kan tillate seg å lønne lavere enn mange andre, siden de har flere kandidater til jobbene. Det går uansett ikke å bruke de argumentene du foreløpig har, om en markedsundersøkelse og karakterene dine. Det burde du ha gjort før du ble ansatt. Nå er den beste muligheten din å få et annet jobbtilbud som du kan slå i bordet med og se om arbeidsgiveren din vil møte. Anonymous poster hash: 111a1...ade
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #14 Skrevet 6. mai 2015 Sa du ikke nettopp at du ikke får bonus? Det er jo ikke noe uvanlig det. Og hva er grunnlønna di? Altså uten overtid? Hvis du ikke jobber overtid, så kan du jo ikke klage på at du får mindre betalt enn de som jobber overtid. Eller er lønna di inkludert overtid? Det er i så fall strenge krav for at de skal få lov til det, og det er sjelden grunn for å la en nyutdannet ha en "særskilt uavhengig stilling" som muliggjør inkludering av overtid i lønna. regner med at du ikke vært borti finansbransjen i det hele tatt Edit: Altså, du må sammenligne epler med epler, her. Du kan ikke påstå at du har 100 000 lavere lønn enn snittet hvis du jobber uten overtid og uten bonus. Og å sammenligne lønna di opp mot snittlønn generelt er helt meningsløst. nå antar du veldig mye..at jeg jobber uten/med ditten og datten. bare forhold deg til det som er skrevet hvis du skal svare på innlegget Anonymous poster hash: 8268b...811
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå