Gå til innhold

Betennelse i tarmen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var til koloskopi og fikk beskjed om at jeg hadde hatt betennelse i tykktarmen, og at legen ville se på meg igjen om 5 år.

I min familie har vi mye tykktarmskreft, cøliaki og Crohns, så jeg ble ganske lettet over at det bare var en betennelse i tarmen,

Det var ganske ille i en periode og jeg har ikke lyst på betennelse i tarmen igjen! Fastlegen min mente at det var luftsmerter jeg slet med, selv om jeg hadde svart avføring og kvalme med oppkast. Derfor gikk det litt over et år å komme på beina igjen, men tror legen min har 'våkna' på en måte og er blitt mer opptatt av å ta prøver og sende meg til spesialist. Føler meg trygg på henne idag.

Hva kan jeg gjøre for å forebygge nye infeksjoner? Har veldig liten lyst til å gå rundt så syk så lenge igjen. Kan vel også nevne at jeg har Sjøgren.

Spiser jeg mye fiber får jeg ofte problemer med diaré og klumpete avføring, men det er mer periodisk enn et fast mønster.

Jeg er veldig glad i grønnsaker og frukt, men sliter med kvalme når det kommer til fett, spiser litt kjøtt men ikke mye siden det lille fettet som er der får fram kvalmen.

Jeg veier 60 kg og er 163 cm høy.

Kan jeg forebygge tarmbetennelse?

Anonymous poster hash: d59d3...017
Videoannonse
Annonse
Gjest pellepirat
Skrevet

Hm....hm.....

Det hørtes egentlig litt rart ut spør du meg. Betennelse i tykktarm blir oftest omtalt som ulcerøs kolitt. Og slik betennelse i tykktarm blir man normalt sett ikke kvitt. Tar man medisiner el lignende kan man gjerne holde det i sjakk, og enkelte medisiner får sykdommen til å "trekke seg tilbake"/være i remisjon. Noe som ofte betegner sykdommen er jo akkurat det, man har det i perioder. Det kan gå veldig bra lenge, men så kommer det ofte (dessverre) tilbake. Var selv "frisk" i flere år før jeg fikk tilbakefall.

De lærde strides vel endel om temaet forebygging. Det finnes fint lite av forskning etc som tilsier at det man spiser har betydning i det hele tatt for betennelsen, men mange melder jo at en del matvarer gjør dem bedre/dårligere. Mange sier at man bør redusere gluten...

andre sier styr unna sterk mat... har ikke selv merket noe spesielt i verken ene el andre retningen. Prøvde kurkumintabletter (virkestoffet i gurkemeie) som jeg leste mange hadde prøvd med god effekt, men kan ikke si jeg merket noe der heller.

Det eneste jeg selv med sikkerhet kan si er at medisinen prednisolon har hjulpet (og gir umiddelbar effekt) på meg. Og at stress (f.eks samlivsproblemer el andre ting) virker å kunne være med for å forverre el sette i gang sykdommen.

Siden du har mye slike sykdommer i familien, og du selv har(har hatt) betennelse er det jo bra du har funnet litt ut av det og er under "tilsyn". Når man har en forklaring på hvorfor man er syk er det lettere å behandle på senere tidspunkter også.

AnonymBruker
Skrevet

Hm....hm.....

Det hørtes egentlig litt rart ut spør du meg. Betennelse i tykktarm blir oftest omtalt som ulcerøs kolitt. Og slik betennelse i tykktarm blir man normalt sett ikke kvitt. Tar man medisiner el lignende kan man gjerne holde det i sjakk, og enkelte medisiner får sykdommen til å "trekke seg tilbake"/være i remisjon. Noe som ofte betegner sykdommen er jo akkurat det, man har det i perioder. Det kan gå veldig bra lenge, men så kommer det ofte (dessverre) tilbake. Var selv "frisk" i flere år før jeg fikk tilbakefall.

De lærde strides vel endel om temaet forebygging. Det finnes fint lite av forskning etc som tilsier at det man spiser har betydning i det hele tatt for betennelsen, men mange melder jo at en del matvarer gjør dem bedre/dårligere. Mange sier at man bør redusere gluten...

andre sier styr unna sterk mat... har ikke selv merket noe spesielt i verken ene el andre retningen. Prøvde kurkumintabletter (virkestoffet i gurkemeie) som jeg leste mange hadde prøvd med god effekt, men kan ikke si jeg merket noe der heller.

Det eneste jeg selv med sikkerhet kan si er at medisinen prednisolon har hjulpet (og gir umiddelbar effekt) på meg. Og at stress (f.eks samlivsproblemer el andre ting) virker å kunne være med for å forverre el sette i gang sykdommen.

Siden du har mye slike sykdommer i familien, og du selv har(har hatt) betennelse er det jo bra du har funnet litt ut av det og er under "tilsyn". Når man har en forklaring på hvorfor man er syk er det lettere å behandle på senere tidspunkter også.

Tusen takk for at du tok deg tid! Har en sønn med Crohns og han må spise maten veldig kokt og han må unngå sterk krydret mat. Da holder han det sånn noenlunde i sjakk, men det blir en sykehusinnleggelse eller to i året.

Nå kjenner jeg heldigvis symptomene igjen om det skulle blusse opp igjen, samtidig som fastlegen har våkna :).

Anonymous poster hash: d59d3...017

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...