Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker løping, og har løpt mye de siste fem-seks årene (er nå 20 år).

Lurer på om det er for mye å løpe 55 km i uka? Har ikke noe særlig mål med løpingen, det eneste er at jeg har en så god følelse under selve økta, at jeg like gjerne kunne løpt enda lenger.

Tenker å dele opp øktene slik det passer seg fra uke til uke. Enten løper jeg litt hver dag, eller så har jeg en-to dager uten løping (men da lengre løpeturer de dagene jeg løper, slik at totalen på uka blir den samme). Løper med samme hastighet og intensitet uansett hvor lang løpeturen er, driver ikke intervalltrening heller. Det er altså antall km som gjelder.

Trener litt styrke ved siden av, bare for litt variasjon.

Noen som kan si sin mening? :) Hilsen løpejente

Anonymous poster hash: 73233...a70
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker løping, og har løpt mye de siste fem-seks årene (er nå 20 år).

Lurer på om det er for mye å løpe 55 km i uka? Har ikke noe særlig mål med løpingen, det eneste er at jeg har en så god følelse under selve økta, at jeg like gjerne kunne løpt enda lenger.

Tenker å dele opp øktene slik det passer seg fra uke til uke. Enten løper jeg litt hver dag, eller så har jeg en-to dager uten løping (men da lengre løpeturer de dagene jeg løper, slik at totalen på uka blir den samme). Løper med samme hastighet og intensitet uansett hvor lang løpeturen er, driver ikke intervalltrening heller. Det er altså antall km som gjelder.

Trener litt styrke ved siden av, bare for litt variasjon.

Noen som kan si sin mening? :) Hilsen løpejente

TS her igjen!

Glemte å nevne at jeg også har gåturer istedet for å løpe. Det vil altså si at jeg skal løpe/gå 55 km per uke.

En økt på 8 km kan f.eks. bestå av 5 km løping, og 3 km rask gange til slutt. Eller så kan f.eks. en gåtur på 8 km med familien regnes med inn i totalen.

Vet ikke om det er noen stor forskjell på løping og gåing når totalen blir den samme, men ville bare nevne det :)

AnonymBruker
Skrevet

Pass ihvertfall på overdreven jogging på hardt underlag (asfalt). Spesielt for kvinner. Man tenker kanskje ikke noe særlig over det når man er ung og sprek. Men Norge ligger på topp i verden i benskjørhet hos kvinner.

Anonymous poster hash: 1965f...079

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går mellom 5 og 10 km hver dag. Går til og fra byen, og lufter hunden 3 ganger om dagen. I tillegg går jeg til og fra trening, 1,2 km hver vei.

I tillegg til dette løper jeg 3-4 ganger i uken, alt fra 6-14 km.

Så så lenge du lytter til kroppen din, har gode sko og spiser nok så er ikke dette et problem etter min mening :)

Anonymous poster hash: 56e59...8da

Skrevet

Pass ihvertfall på overdreven jogging på hardt underlag (asfalt). Spesielt for kvinner. Man tenker kanskje ikke noe særlig over det når man er ung og sprek. Men Norge ligger på topp i verden i benskjørhet hos kvinner. Anonymous poster hash: 1965f...079

Tviler på om man får benskjørhet av å jogge. Jeg kjenner mange som aldri har jogget eller trent og de har blitt benskjøre. Jeg har jogget i snart 8 år, hovedsakelig på asfalt, jeg er 54 år og har aldri hatt sterkere benbygning. Driver annen trening i tillegg også.

Jeg vil heller råde TS til å drive allsidig trening. Ikke bare jogging. Det er den ensforminge treningen man får skader av.

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke benskjørhet av å jogge nei. Men er du disponert for det, blir det et helvete for deg senere i livet om du overdriver jogging.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på om man får benskjørhet av å jogge. Jeg kjenner mange som aldri har jogget eller trent og de har blitt benskjøre. Jeg har jogget i snart 8 år, hovedsakelig på asfalt, jeg er 54 år og har aldri hatt sterkere benbygning. Driver annen trening i tillegg også.

Jeg vil heller råde TS til å drive allsidig trening. Ikke bare jogging. Det er den ensforminge treningen man får skader av.

Er det for ensidig å jogge 55 km i uka? Har tenkt på andre treningsformer, men er helt frelst til joggingen, og trives ikke med noe annet når jeg sammenligner det med jogging. Trener som sagt litt styrke ved siden av, tre-fire dager i uka, for variasjonen sin del.

TS

Skrevet

Er det for ensidig å jogge 55 km i uka? Har tenkt på andre treningsformer, men er helt frelst til joggingen, og trives ikke med noe annet når jeg sammenligner det med jogging. Trener som sagt litt styrke ved siden av, tre-fire dager i uka, for variasjonen sin del. TS Anonymous poster hash: 73233...a70

55 km i uka er vel ikke fryktelig mye. Poenget mitt var at du bør trene andre ting i tillegg også. Og det ser det ut til at du gjør:-) Jeg elsker selv å jogge, men innser at det ikke er bra hvis jeg bare skulle gjøre det og ikke noe annet.

Gjest Runforit
Skrevet

Det er stor forskjell på belastning om du jogger eller går, så det har absolutt noe å si i forhold til potensielle skader.

Når det er sagt så løper jeg 4-5 mil i uka( startet i det små for over 6 år siden) der jeg i de siste 4,5 årene har løpt 5-7 dager i uka.

Noen er mer utsatt for løpeskader enn andre, men de fleste kan unngå unødvenige skader ved å opparbeide løpeformen over tid og ikke minst: Investere i joggesko som er tilpasset tråkket.

Om du trives med å løpe så er det bare å fortsette med det, men anbefaler deg sterkt å tenke på sko(ha minst 2 par som du bruker annenhver gang) og ta øvelser og tøying som er rettet direkte mot løpere for å forebygge Runners Knee, akillesbetennelse etc.

Det er også naturlig at du etterhvert kanskje vil utvikle deg videre enten ved å slå personlige rekorder ved øke fart og distanse evt være med i diverse løp. I sånne perioder så øker en gjerne intensiteten til en nytt nivå og det er ofte slik skader kan oppstå(been there done that) så igjen være obs på sko og tøying/øvelser rettet mot løpeskader.

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på belastning om du jogger eller går, så det har absolutt noe å si i forhold til potensielle skader.

Når det er sagt så løper jeg 4-5 mil i uka( startet i det små for over 6 år siden) der jeg i de siste 4,5 årene har løpt 5-7 dager i uka.

Noen er mer utsatt for løpeskader enn andre, men de fleste kan unngå unødvenige skader ved å opparbeide løpeformen over tid og ikke minst: Investere i joggesko som er tilpasset tråkket.

Om du trives med å løpe så er det bare å fortsette med det, men anbefaler deg sterkt å tenke på sko(ha minst 2 par som du bruker annenhver gang) og ta øvelser og tøying som er rettet direkte mot løpere for å forebygge Runners Knee, akillesbetennelse etc.

Det er også naturlig at du etterhvert kanskje vil utvikle deg videre enten ved å slå personlige rekorder ved øke fart og distanse evt være med i diverse løp. I sånne perioder så øker en gjerne intensiteten til en nytt nivå og det er ofte slik skader kan oppstå(been there done that) så igjen være obs på sko og tøying/øvelser rettet mot løpeskader.

Har du noen tips til tøyeøvelser osv. rettet mot løpeskader?

Jeg har tre par løpesko jeg varierer mellom :)

TS

Gjest Runforit
Skrevet

Har du noen tips til tøyeøvelser osv. rettet mot løpeskader? Jeg har tre par løpesko jeg varierer mellom :) TS Anonymous poster hash: 73233...a70

Gå på youtube. Der finner du fine videoer for løpere. Bare søk på de vanlige løpeskadene så viser videoene deg masse gode øvelser :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du forresten utdype det med forskjell i belastning når man jogger eller går? Har du noe tips til hvor stor andel av 55 km jeg bør jogge, og hvor stor andel jeg bør gå? :) Ble bare nysgjerrig, jeg pleier alltid å ta det på hva jeg føler for akkurat der og da.

TS

Gjest Runforit
Skrevet

Kan du forresten utdype det med forskjell i belastning når man jogger eller går? Har du noe tips til hvor stor andel av 55 km jeg bør jogge, og hvor stor andel jeg bør gå? :) Ble bare nysgjerrig, jeg pleier alltid å ta det på hva jeg føler for akkurat der og da. TS Anonymous poster hash: 73233...a70

Hvor mye du bør jogge avhenger av formen din og hvor godt innarbeidet jogger du er. Jeg går aldri, men har jogget og bygget opp formen over flere år og sliter ikke med noen form for belastningsskader mest sannsynlig fordi jeg startet i det små og bygget opp løpeformen over tid.

Les denne http://www.kk.no/livsstil/bør-du-løpe-eller-gå-fort-33100

Skrevet

Hvorfor akkurat 55 km per uke? Hva ønsker du å oppnå? Ønsker du ikke bli raskere eller kunne løpe lengre for eksempel? Variasjon er nok stikkordet, jeg tror ikke det finnes noen nøkkel i at man bør gå 30% og løpe 70%, jeg tenker at variasjon både i fart, underlag og runde (slik at man eventuelt får litt ulik løypeprofil) er stikkordet, og da kan du jo også ta litt intervaller slik at du veksler mellom løping og gåing :)

Det aller viktigste er å kose deg når du løper, så gjør det du trives med, hvis du ikke har noen spesifikke mål :-)

Gjest MissMa
Skrevet

Og bare pass på nok hvile/søvn og ikke minst nok med næring :)

AnonymBruker
Skrevet

Og bare pass på nok hvile/søvn og ikke minst nok med næring :)

Ja, jeg har til tider slitt med innsoving og generelt dårlig søvn. Før trente jeg enda mer enn jeg har begynt med nå (kunne løpe 6-7 mil i uka, med høy hastighet på mølla, pluss masse styrketrening i hytt og pine). Derfor har jeg kuttet ned treningsmengden nå, og fokuserer også på å veksle mer mellom løping og gåing.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor akkurat 55 km per uke? Hva ønsker du å oppnå? Ønsker du ikke bli raskere eller kunne løpe lengre for eksempel? Variasjon er nok stikkordet, jeg tror ikke det finnes noen nøkkel i at man bør gå 30% og løpe 70%, jeg tenker at variasjon både i fart, underlag og runde (slik at man eventuelt får litt ulik løypeprofil) er stikkordet, og da kan du jo også ta litt intervaller slik at du veksler mellom løping og gåing :)

Det aller viktigste er å kose deg når du løper, så gjør det du trives med, hvis du ikke har noen spesifikke mål :-)

Tidligere trente jeg veldig mye, løp med høy hastighet, og minst 6 mil i uka. Nå ønsker jeg å sette meg en grense for hvor langt jeg kan jogge, og ønsker å veksle mellom jogging og gåing (enten rene jogge- eller gåturer, eller en blanding). Når jeg har nådd målet på 55 km, så skal jeg være fornøyd, og f.eks. ta meg treningsfri en dag i uka dersom jeg når 55 km i løpet av de andre dagene osv.

Vet at 55 km fortsatt er mye, men ønsker å trappe ned treningsmengden gradvis. Skal ha det slik i noen uker nå, så kanskje jeg endrer til f.eks. 40 km ren jogging per uke i framtiden (eller lignende) :)

Skrevet

Pass ihvertfall på overdreven jogging på hardt underlag (asfalt). Spesielt for kvinner. Man tenker kanskje ikke noe særlig over det når man er ung og sprek. Men Norge ligger på topp i verden i benskjørhet hos kvinner.

Det er nå faktisk det å belaste beinbygningen som styrker den. Jogging gir kroppen bra stimuli til å styrke beinbygningen, siden det gir kraftig støtbelastning. Etter ca. fylte 30 år vil ikke kroppen styrke beinvevet, men trening vil gjøre at det brytes saktere ned.

Hvis man har fått lite belastning på skjelettet før fylte 30 år har man stor sjanse for beinskjørhet når man blir eldre.

TS: Du kan med fordel variere distansen, tempoet og løypene du løper. Jogging er hard belastning for sener og ledd, variasjon er alltid bra. 55 km på ei uke er ganske mye. Da jeg trente til maraton løp jeg vel så mye et par uker, for så å trappe litt ned da Oslo Maraton nærmet seg for å få overskudd.

Du bør også prøve å løpe minst mulig på asfalt og mest mulig på grusvei og skogssti. Det gir mindre monoton belastning på kroppen, vi er tross alt tilpasset å ferdes i ulendt terreng, ikke paddeflatt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nå faktisk det å belaste beinbygningen som styrker den. Jogging gir kroppen bra stimuli til å styrke beinbygningen, siden det gir kraftig støtbelastning. Etter ca. fylte 30 år vil ikke kroppen styrke beinvevet, men trening vil gjøre at det brytes saktere ned.

Hvis man har fått lite belastning på skjelettet før fylte 30 år har man stor sjanse for beinskjørhet når man blir eldre.

TS: Du kan med fordel variere distansen, tempoet og løypene du løper. Jogging er hard belastning for sener og ledd, variasjon er alltid bra. 55 km på ei uke er ganske mye. Da jeg trente til maraton løp jeg vel så mye et par uker, for så å trappe litt ned da Oslo Maraton nærmet seg for å få overskudd.

Du bør også prøve å løpe minst mulig på asfalt og mest mulig på grusvei og skogssti. Det gir mindre monoton belastning på kroppen, vi er tross alt tilpasset å ferdes i ulendt terreng, ikke paddeflatt.

Vet 55 km er mye, men husk at jeg også innlegger gåturer i den samlede beregningen for uka. Dersom jeg f.eks. har to gåturer i uka på til sammen 15 km, så jogger jeg jo "ikke mer" enn 40 km utenom dette. I tillegg varierer jeg mellom jogging og gåing i samme økt. Prøver å fokusere på å stoppe minst mulig opp, uansett om jeg jogger på mølle eller ute, men heller holde kroppen i gang under hele økta :)

Skrevet (endret)

Jeg er av den mening at grusveien er omtrent som asfalt. Særlig hvis den er hardpakket.

Mølle er også hakket verre enn asfalt. For min del synes jeg asfalt har ufortjent dårlig rykte.

Endret av OPIgirl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...