Gå til innhold

Til dere med to eller fler barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye dyrere er det med to enn ett barn?

Jeg og samboeren snakket sammen om dette. Jeg vil så gjerne ha barn nr to. Min kjære mener det er dobbelt så dyrt. Jeg mener at det kan det umulig være, vi har jo alt til baby etter 1.mann, og det går ann og arve. Barnehageplass er vell ikke dobbelt hvis du har søsken? Er det ikke noen rabatter? Og barnetrygda?

Må legge til at vi har svært god økonomi, så vi har råd til en til, men ble så nyskjerrig på hvor mye to koster vs en?

Anonymous poster hash: bb446...8f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere har svært god økonomi men mannen din vil ikke at dere skal få flere fordi det er for dyrt?

.....

Usikker på hvor mye barna våre på 2 og 4 år koster oss per måned men ligger vel på rundt 7000 kr inkl bhg. De koster mye mer jo eldre de blir, nå bruker de stort sett arvetøy og de er jo ikke med på aktiviteter ennå. De dyreste utgiftene vi har hatt i fbm barna er familievennlig hus, familievennlige biler og familievennlige arbeidstider. Er definitivt noen millioner det 😊

Anonymous poster hash: 06239...283

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri regnet på det, men hvis man har tatt vare på det meste så blir det i hvertfall ikke dobbelt då dyrt.

På mange ting som f.eks barnehage er det jo søskenmoderasjon.

Vi har seks barn og vi blir jo ikke ruinerte av den grunn :ler:.

Anonymous poster hash: d604b...db3

Gjest Keikolina
Skrevet

Har 2 barn i barnehage, 5 og 4. Barnehagen koster 2700 kr for begge. 4000-4500 kanskje med barnehage, mat og klær i en normal mnd. Kjøper ikke klær til de hver mnd.

Gjest Magdalene
Skrevet

En ting å tenke på er når eldste begynner på SFO. Det er dyrere enn Bhg, og man får ikke søskenmoderasjon for et barn i Bhg og et barn på SFO. (Om man har det trangt nok med to bhgbarn).

Samt at jo eldre de er, jo dyrere blir de med tanke på fritidsaktiviteter, klær etc..

Skrevet

Vi har to barn og det er definitivt ikke dobbelt opp altså! Det vi merket det mest på da vi fikk nr. 2 var barnehagen. Vi har søskenrabatt, men den er så liten at den nesten er ubetydelig. :P Vi betaler i underkant av 5000 for begge kun for barnehagen.

Men alt av klær og utstyr blir jo arvet. Vi har to jenter da, det gjør ting enklere mtp. arving.

Skrevet

Når de er små er definitivt stordriftsfordelene til stede, med tanke på arvetøy, leker, søskenmoderasjon på sfo, at ting som vogn, triller, skøyter og ski og sykler kan brukes flere ganger. Mye av det førstemann brukte kan brukes om igjen.

Når de blir eldre er det litt verre. Som det er nevnt over er det ingen søskenmoderasjon på sfo, og utgiftene ligger også på et annet plan- aktiviteter, turer, ting de skal, mobiler, klær (som ikke nødvendigvis kan arves lenger). Fra de er 12 betaler de voksenpris på fly og feriereiser (jeg søkte for moro skyld på en tre ukers tur til Maldivene i høysesongen for vår familie, det kom på den nette sum av drøyt 350 000 kroner :ler:). Tenåringssønner spiser ufattelige mengder mat, og de dusjer i timesvis.

Men så lenge dere har "svært god økonomi", så kan jeg ikke helt se problemet med det, for å være ærlig?

• Liker 2
Skrevet

Dette blir et apropos som kanskje ikke er helt relevant, men vi har ikke dårligere råd nå med to barn enn da vi var barnløse. Det vi bruker på barna nå brukte vi på oss selv tidligere. Flere reiser, flere restaurantbesøk og konserter.

Mine barn er små så hittil merker jeg bare stordriftsfordelene. Minstemann på 2,5 synes jeg knapt har kostet noe som helst utover barnehageplassen.

AnonymBruker
Skrevet

Dere har svært god økonomi men mannen din vil ikke at dere skal få flere fordi det er for dyrt?

.....

Usikker på hvor mye barna våre på 2 og 4 år koster oss per måned men ligger vel på rundt 7000 kr inkl bhg. De koster mye mer jo eldre de blir, nå bruker de stort sett arvetøy og de er jo ikke med på aktiviteter ennå. De dyreste utgiftene vi har hatt i fbm barna er familievennlig hus, familievennlige biler og familievennlige arbeidstider. Er definitivt noen millioner det 😊

Anonymous poster hash: 06239...283

Hehe, neinei, han vil å ha fler, men han tenker veldig økonomi og fremover.. "Hva hvis en mister jobben" osv.. Så da lurte vi litt på hvor mye dyrere det egentlig er :)

Anonymous poster hash: bb446...8f8

Skrevet

De fleste Bhg har vel 30% søskenmoderasjon?

Synes heller ikke småen her har kostet noe særlig. Bortsett fra søskenvogn og bilstol nr2 (siden storesøster fortsatt bruker sin), så har de tingene vi har kjøpt vært mest ting for kos, stæsj og at jeg er opptatt av at han ikke skal arve ALT..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...