Gå til innhold

Hva er dine tips for et organisert og stressfritt liv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Del dine tips her!

Anonymous poster hash: 94c7b...29c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I allefall på hjemmebane så vil jeg si at cluet rett og slett er å ha mindre ting. Hiv ut alt du ikke trenger og som ikke har en sentimental verdi. Pyntegjenstander fra gran canaria, det armbåndet du aldri bruker og buksa du ikke har passa på to år? UT.

Skaper bare unødvendig rot. Og rot? Stress.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vanestabling fungerer veldig greit for meg. Jeg knytter vaner til hverandre, slik at mange ting går på rekke og rad på autopilot. Da slipper jeg huske på å gjøre så mye, det skjer nærmest av seg selv. Jeg liker rutiner, det hjelper meg å unngå stress.

Jeg finner frem klær og lager matpakke kvelden i forveien. Slipper mye morgenstress da.

Jeg støtter forslaget over om å ikke ha så mye dill og ting. Mindre å tørke støv av, mindre som lager rot.

Alt må ha sin faste plass.

Jeg rydder fortløpende. Og jeg tar helt automatisk med meg ting og rydder på veien. Må jeg på do? Automatisk plukk med meg boken som ligger på bordet og sett den i hyllen jeg går forbi på veien. Er jeg tørst? Automatisk plukk med meg ting som skal til kjøkkenet/andre steder jeg passerer på veien.

Jeg føler meg mye mindre stresset når det er rent og ryddig. Å se rot og skit hever ihvertfall pulsen min, og jeg blir irritabel og grinete av det.

Jeg har badevasketingene på badet. Som el del av morgenrutinen tørker jeg av vask, benk og speil hver morgen. Kluten ligger rett under vasken, er bare å ta vann på den og tørke over overflatene mens jeg pusser tennene med andre hånden. Da blir det også lettere å ta den skikkelige badvasken en gang i uken, når det ikke har bygget seg opp tannkremrester og ting som har størknet og stivnet og må skrubbes av.

Anonymous poster hash: 338cf...2a2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legge seg tidlig, stå opp tidlig, ikke kast bort masse tid på Facebook og KG (nei, jeg klarer ikke å følge mine egne råd).

Anonymous poster hash: ae3a2...f38
  • Liker 5
Skrevet
  • Dette med å legge seg tidlig og dermed våkne lett har blitt veldig viktig for meg etterhvert.

Før var sene kvelder den viktigste "alenetiden". Men det skaper jo bare problemer og stress å være kjempetrøtt hver morgen.

• Mindre ting, stæsj, pynt er viktig.
  • Dess mindre klær jeg har dess mindre hoper det seg opp bunker her og der. Jeg har lært meg å unngå å handle på impuls, men heller vurdere mer kritisk. Jeg blir faktisk ikke bittelitt lykkeligere av å kjøpe en topp til når jeg har 24 fra før... :)
  • Å skrive ned ting på ukeplan (eller mobil) hjelper.
  • Å handle inn ting god tid i forveien: Når et av barna skal i bursdagsselskap så handler jeg 2 av den gaven de skal kjøpe. Dermed har jeg gave til neste bursdag de skal i. (evt så kjøper jeg noe annet mens jeg er i leke- eller sportsbutikk)
  • Jeg har robotstøvsuger og kombimaskin (vask/tørk)

Jeg jobber med å handle inn mat, planlegge ukesmeny, men der har jeg en vei å gå fortsatt..

Skrevet

gi mer faen......

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fører løpende handleliste på mobilen, og har alltid et reservelager av ting så jeg aldri går tom for noe. Jeg har f.eks. alltid en påbegynt tannkrem og en full tube i reserve. Når den jeg holder på med går tom, begynner jeg på reserven, og fører samtidig opp å kjøpe ny tannkrem på handlelisten.

Lager ukemeny og handler en-to dager i uken. Lager menyen basert på hva jeg har fra før, og hva jeg skal de ulike dagene.

Beregner alltid at ting tar lengre tid enn jeg tror. Når jeg tror at noe tar meg 10 min, beregner meg minst 15.

Møbler er valgt for lett husarbeid. Jeg har ting som står rett nedpå gulvet, så det ikke er noe hulrom under som er kronglete å komme til med støvsuger. Skap eller kommoder framfor åpne hyller, så det blir mindre å tørke støv av.

Anonymous poster hash: 338cf...2a2
Skrevet

Ha mer struktur. Stå opp rundt de samme tidene hver dag. Sett av et kvarter-halvtime hver dag for å gjøre et eller annet husarbeid, dette gjør det lettere å holde orden så du slipper å stresse med skippertak. Lag oversikter over hva som trengs å gjøres. Kvitt deg med unødvendige ting. Rydd opp etter deg med en gang etter at du er ferdig.

Gjest Evans
Skrevet

Skriv lister, og kryss ut.

Tenk at du ikke får gjort mer enn ditt beste, og at på ett tidspunkt må du faktisk si stopp - ellers får du ikke begynt på selve oppgaven om det er forberedelse, eller du får ikke begynt på neste om det er en hovedoppgave du driver med.

Ha en fast vaskedag.

Ikke få panikk om du gjør noe som ikke er etter planen.

Skrevet

En to-do list er alfa omega :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene og lager store middagsporsjoner. Hvis jeg lager 4 porsjoner fryser jeg 2 og spiser rester dagen etter. Dermed lager jeg kanskje bare middag i helgene, og muligens én gang i løpet av uka. Har alltid rester i fryseren og sparer dermed masse tid. Lager alltid ting jeg syns er veldig godt da, hvis ikke er det lett å bli lei.

Kan også bake litt rundstykker i helgene, som jeg har i fryseren. Hvis jeg deler dem i to tiner de raskt og jeg kan f.eks ta de med meg på jobb hvor jeg tar på pålegg. Ferske rundstykker til lunsj!

Anonymous poster hash: d8178...346
  • Liker 1
Skrevet

Fin tråd :hjerte:

Jeg tenker at det er fint å få utløp for tanker, om det er i form av skriverier i en dagbok, meditasjon/yoga, eller bare det å holde seg fysisk aktiv. Selv så er det veldig stimulerende for meg å sykle ute i det fri; jeg får synkronisert tankene og følelsene mine, og jeg presterer bedre i hverdagen grunnet dette.

Skrevet

Planlegg uka så godt det lar seg gjøre. Hvilke aktiviteter skjer på hvilke dager, og planlegg måltider og middager etter dette.

Skriv handleliste og handle en eller to ganger i uka.

Rydd bort ting etterhvert. For eksempel ikke la glass og fat bli stående på benken over lengre tid. Sett alt i oppvaskmaskina med en gang.

Beregn god tid når man skal et sted. Beregn alltid fem til ti minutter ekstra.

Gjør en husarbeidsoppgave hver dag, da slipper man at alt hoper seg opp. Mandager = støvsuge, tirsdager = klesvask, onsdager = støvtørk, etc.

Sett av tid til å gjøre noe som gjør deg glad! Hobby, turgåing, venninnekveld, alenekveld etc.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke henge på kvinneguiden :fnise:

Anonymous poster hash: 05538...75e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...