Gå til innhold

Er katten syk? Deperimert? Fersk katteeier!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært fosterhjem for en katt en måned eller to nå, og han har vært drømmepusen.

Maser aldri, ikke sjenert, superkosen, renslig og alt man ønsker av en pus.

Men de siste dagene har han ikke vært gjenkjennelig. Han er supersvak/-lat. Bare ligger hele dagen.

ENDRING I SOVEVANER: Han ligger også på rare plasser. Katten har vært som katter flest - veldig opptatt av å ligge i høyder. Nå ligger han bare på gulvet under bordet som hunder, og i sofaen.

"SYTER" OG MYE MINDRE KOSEN: Når vi vil kose med han tar han opp hodet og det vises at han liker det, men ikke noe mer. Vanligvis er han så masete etter kos at han nesten blir litt irriterende :P
Om vi legger han på fanget for å kose eller bærer på han, syter han litt og signaliserer at han ikke liker å bli "styrt". Han syter ikke ellers.

LUBBEN OG LITE MATLYST: Veterinæren sa at han må slankes litt siden han er nesten en kilo for tung. Derfor får han som regel bare tørrfôr. I begynnelsen fikk han våtfôr én gang om dagen, mens nå rundt hver tredje dag. Han elsker det, så ga han det i dag for å muntre han opp og i håp om at det skulle gi han litt energi. Pusen spiste bare halvparten (veldig ulikt han), og har ligget på samme flekk på sofaen i seks timer når (også veldig ulikt han).

Hva kan være galt? Siden han ikke er ute har vi full kontroll over hva han spiser, og han har ikke spist noe rart.

ANNET: Vi er usikker på hvor gammel han er, men veterinæren tippet mellom 4-5 år da vi fikk han chippet. Han er også en ukastrert mons som bæsjer daglig.

Kan han være deprimert? Han har jo kanskje et kjedelig katteliv siden han er mye alene (ikke mer enn vanlige arbeidsfolk er borte fra sine katter) og ikke får lov til å gå ut (regler i Dyrebeskyttelsen. Vi har likevel hatt han litt ute i kattebånd sånn at han får seg litt luft).

Om han er deperimert; hva kan vi gjøre? :)

Jeg er fersk på kattefronten, så det er mulig det er et veldig obvious svar her :P

Anonymous poster hash: d498e...dfc
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du er bekymret, foreslår jeg at du ringer dyrlegen og forteller om de endrede vanene, så vil vedkommende fortelle hvorvidt du bør bringe pus inn.

Anonymous poster hash: d03e2...eb1
Skrevet

Leker dere mye med katten eller må den aktivere seg selv? Har den forandret seg i lekemønstret?

AnonymBruker
Skrevet

Leker dere mye med katten eller må den aktivere seg selv? Har den forandret seg i lekemønstret?

Den er vanligvis litt leken, ja. Han har aldri vært superleken, men vi har en del katteleker som han lett fatter interesse i når vi rører på det. Nå bare ser han rart på oss når vi prøver å leke med han :P

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ring vetrinæren. beskriv endringene like godt som du har gjort det i innlegget ditt, og si du er bekymret.

Ikke umulig vetrinæren gjerne vil ha ham inn til en sjekk.

Går han like ofte/sjelden på kassen og tisser som han gjorde da han var i sitt ess?

Og maler han annerledes? - altså i en annen tone, enn han gjorde før? Dypere og mer med maven?

Skrevet

Hørtes ut som han er syk. Ring dyrlegen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn: Det finnes ikke et innlysende svar på dette selv for erfarne katteeiere, og da bør veterinæren være neste stopp. Det er neppe farlig, men det er ikke noe som umiddelbart dukker opp i hodet som "Åja, det er jo bare [et eller annet]", så da ville jeg sjekket. Så vet dere også sikkert hva det er dersom han skulle få lignende perioder i fremtiden :)

Anonymous poster hash: 83646...9bc
  • Liker 1
Skrevet

Rent umiddelbart tenker jeg at han er syk. Så da er vetten neste! :)

AnonymBruker
Skrevet

Kontaktet Dyrebeskyttelsen angående mine bekymringer (det er de som ordner med vettimer siden det går på deres regning + at de kan lese katter bedre enn meg).

Dagen etter ble pusen plutselig helt normal igjen! Jeg ble vekket med en pote i ansiktet som maste etter kos (som han gjorde stadig før han ble rar), han er mer leken, ligger ikke lenger på gulvet og maser like mye som før etter mat og kos :P

Så mulig han bare hadde en god gammeldags feber eller noe? :) Jeg er i hvert fall veldig glad at han har energi igjen!

Takk for tips og råd, dere. Kanskje den dukker opp når nestemann googler samme problem, så det kan fortsatt være nyttig : )

AnonymBruker
Skrevet

Han kan være kjærlighetssyk rett og slett :laugh: Ukastrerte monser liker å være på damejakt på våren.

Anonymous poster hash: 2f936...66f
AnonymBruker
Skrevet

Han kan være kjærlighetssyk rett og slett :laugh: Ukastrerte monser liker å være på damejakt på våren.

Anonymous poster hash: 2f936...66f

Haha, aaaaaaaw... :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...